پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کاهش تلفات پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله نسبت به پارسال

0


به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، این روزها سکوت سراسر تالاب میانکاله را فرا گرفته، تراژدی تلخ بهمن سال گذشته امسال تکرار شده است.

این روزها محیط‌بانان مازندران با کوشش مضاعف به‌خاطر یک پرنده در تلاش هستند تا محیط آلوده را پاکسازی کنند.

مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: توصیف وضعیت این روزهای محیط‌بانان کار بسیار سختی است؛ چرا که یک محیط‌بان برای حفاظت از یک پرنده در مقابل شکارچی قرار می‌گیرد و چه بسا محیط‌بانانی که در این مسیر جان خود را از دست دادند ولی امروز صدها پرنده مقابل چشمان محیط‌بان تلف می‌شود.

وی گفت: باتلاقی بودن خلیج، سرمای هوا و موضوع دیگر بحث کرونا از مسائلی است که سختی‌های کار محیط‌بانان را بیشتر کرده که این روزها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران اضافه می‌کند: تلف شدن حتی یک پرنده هم زیاد است اما براساس مشاهدات امسال تلفات کمتر از سال گذشته بوده است.

وی ادامه داد: البته موضوع مهم این بوده باتوجه به تلف شدن پرندگان سال گذشته در میانکاله امسال پایش‌های ما به‌طور منظم در دستور کار ما داشت به طوری‌که با تلف شدن نخستین پرنده توانستیم لاشه‌ها را جمع‌آوری کنیم که این کار خود جلوی تلفات شمار بیشتر پرندگان را گرفته است.

 آهنگری بیان می‌کند: جان دادن پرندگان مقابل چشمان محیط‌بانان بر روحیه آنان تاثیر منفی به همراه داشت به‌طوری‌که همه زیبایی‌ها تالاب برای‌شان تلخ و تلخ‌تر می‌شود و خستگی‌های‌شان بیشتر شده ولی اگر لاشه‌ها را جمع‌آوری نکنند ممکن است تعداد تلفات چندین برابر شود.

وی می‌گوید؛ در پایان از همه می‌خواهیم این روزها وارد تالاب نشوند، روزهای کرونایی و ازسویی دیگر شرایط پرندگان زمان مناسبی برای حضور در طبیعت نیست و بهتر است این دید و بازدیدها را به ایام مناسب موکول کنند تا شاهد بروز مشکلی نباشیم.

به گزارش فارس؛ البته با توجه به وقوع تلفات غیرعادی در پرندگان مهاجر آبزی در تالاب بین‌المللی میانکاله و خلیج گرگان، عملیات پایش و جمع‌آوری لاشه پرندگان مهاجر آبزی در روز شنبه ۱۸ بهمن ماه ۹۹  به‌دلیل شرایط نامناسب جوی فقط با دستگاه تراکسور انجام  و مجموعا ۱۱۰ لاشه پرنده که در اثر جریان باد به حاشیه تالاب رانده شده بودند، جمع‌آوری و دفن بهداشتی شدند.

گفتنی است با احتساب تلفات ۹ روز گذشته، مجموع تلفات پرندگان مهاجر جمع‌آوری شده، به عدد ۲هزار و ۳۱۴ لاشه رسیده است.

قابل ذکر است امروز بخش هایی از حاشیه جنوبی خلیج موسوم به محمدعلی دریا فقط با تراکسور پایش شد.

 /۸۶۰۳۴/ج/س




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.