پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کابوس موکورمایکوزیس در زمان شیوع کرونا دلتا/ از شایعه مسری بودن قارچ سیاه تا واقعیت کمبود دارو برای درمان

0

خبرگزاری فارس مازندران ـ بهناز مقدس|در ابتدای تایید شیوع بیماری قارچی شایعه مسری بودن این نوع عفونت، یکی از آن اطلاعات نادرستی بود که زمینه استرس را در بیماران کرونایی و خانواده‌ها فراهم کرد اما حقیقت چیز دیگری بود و متخصصان عفونی با هدف شناخت بیش‌تر این بیماری عفونی درصدد ارائه اطلاعات به عامه مردم و کمتر کردن نگرانی‌ها شدند.

 

قارچ سیاه نوعی بیماری عفونی از خانواده کپک‌ها است که در گذشته نیز با نام موکورمایکوزیس در بین بیماران دیابتی و دارای سیستم ایمنی ضعیف دیده می‌شد و در حال حاضر بیماران کرونایی که بستری می‌شوند به‌خاطر دریافت انواع داروهایی قوی کرونا از جمله خانواده کورتون‌ها میزان قند خون افزایش و در نهایت بدن برخی از آن‌ها مستعد تکثیر قارچ خواهد بود.

دلتا زمینه‌ساز تکثیر بیشتر قارچ سیاه در بیماران کرونایی

دکتر عارفه بابازاده متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه قارچ سیاه یا همان موکورمایکوزیس از دسته کپک‌ها هستند، اظهار کرد: موکورمایکوزیس یک قارچ فرصت‌طلب بوده و در بیمارانی که سیستم ایمنی بدن آن‌ها کم شده، رشد می‌کند و بیماری نیست که در جمعیت عمومی شیوع پیدا کند.

وی افزود: بیماران مبتلا به ایدز، سرطان، پیوند کلیه و دیابتی‌ها عموما بیشتر در معرض درگیری این عفونت قارچی قرار می‌گیرند.

 

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: در حال حاضر در پاندمی کرونا و شیوع پیک پنجم قرار داریم و به‌صوت عمده بیماران بدحال به بیمارستان مراجعه می‌کنند که مدام به آن‌ها داروهایی همانند دگزامتازون عموما با دز بالا به‌خاطر درگیری زیاد ریوی داده می‌شود که مستعد بروز علائم بالینی به قارچ سیاه می‌شوند.

بابازاده خاطرنشان کرد: از گذشته نیز شیوع قارچ سیاه را در بیمارستان‌ها داشتیم و اکنون نیز تعداد انگشت شماری از بیماران با سیستم بدنی ضعیف در مازندران درگیر آن شده‌اند.

وی ادامه داد: بیماران کرونایی که در بیمارستان‌ها بستری هستند؛ عموما درگیری قارچ سیاه دیده می‌شود چرا که با سیستم ضعیف‌تر ایمنی بدن مراجعه کرده و دز بالای داروها از جمله کورتون را استفاده می‌کنند بنابراین در بیماران کرونایی که منزل دوران نقاهت را می‌گذرانند؛ این نوع قارچ عفونی شیوع پیدا نمی‌کند.

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: بیماران سرپایی کرونا درگیر قارچ عفونی نخواهند شد مگر اینکه سرخود مصرف بالای آنتی‌بیوتیک‌ها و سرم‌ها را داشته باشند.

بابازاده در ادامه بیان کرد: قارچ سیاه با علائمی از جمله درگیری سینوسی، سینوسی چشمی، بینی و مغز، پوستی و درگیری ریوی بروز می‌کند و بیشتر در نواحی سر و گردن مشاهده می‌شود چرا که این قارچ در محیط به وفور وجود دارد و زمانی‌که نفس می‌کشیم، وارد دستگاه تنفسی خواهد شد.

وی یادآور شد: انواع کوویدها طی چند ماه اخیر با شرایط خاص خود شیوع پیدا کرد و به مراتب در روزهای اول شرایط کار برای کادر درمانی به‌علت نا آشنایی با ویروس سخت‌تر بود اما بعد از گذراندن چند پیک؛ کرونا دلتا و شیوع بالای آن؛ بی‌نهایت استرس‌زا و طاقت‌فرسا برای کادر درمانی بوده است.

متخصص بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بابل تصریح کرد: در مورد کرونا لامبدا که حاصل جهشی نو بوده، هنوز اطلاعات دقیقی به‌دست نیامده و در ایران مشاهده نشد اما طبق بررسی‌ها نشان داده شد که قابلیت انتشار آن از نوع دلتا کمتر است.

بابازاده اظهار کرد: اگر واکسیناسیون به‌طور کامل در کشور انجام نشود، ممکن است در زمان شیوع لامبدا دچار مشکل شویم.

وی خاطرنشان کرد: طی دو هفته اخیر مناسبت‌های متفاوتی داشتیم که اگر رعایت‌ها انجام شده باشد، امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر از پیک پنجم خارج و روند نزولی را شاهد باشیم.

قند خون بالای بیماران کرونایی علت شیوع قارچ است

فرزین صادقی عضو هیأت علمی گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: موکورمایکوزیس یک بیماری قارچی است که عموما در افرادی که دیابت دارند؛ مشاهده می‌شود یعنی یکی از مواردی که این قارچ برای تکثیر نیاز دارد، داشتن بیماری زمینه‌ای دیابت است.

وی تصریح کرد: علت شایع شدن قارچ سیاه در زمان شیوع کرونا دلتا در کشور و مازندران برای این بوده که این واریانس قدرت انتقال‌پذیری بالایی دارد و افراد بیشتری را آلوده می‌کند.

 

عضو هیأت علمی گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: موارد مثبت که بالا می‌رود؛ ممکن است افرادی که بیماری زمینه‌ای دیابت دارند نیز بیشتر درگیر شوند و درمانی بیماران کوویدی با داروهایی از جمله کورتون‌ها بوده که باعث بالا رفتن قند خون بیمار کرونایی خواهد شد و وضعیت را برای رشد قارچ مساعدتر می‌کنند. 

صادقی خاطرنشان کرد: ویروس‌ها همانند عوامل عفونی دیگر می‌توانند دچار تغییراتی به مرور زمان شوند.

وی ادامه داد: ویروس دلتا در حال حاضر چون وضعیت پاندمی داشته و در کل دنیا در حال گردش است در بدن هر فرد تاثیراتی در ماده ژنیتیکی می‌گذارد و برخی از این تغییرات به ویروس امکان انتشار بهتر می‌دهند؛ انتخاب خواهند شد.

عضو هیأت علمی گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: از زمان شیوع ویروس با بررسی‌های مدام بر عفونت کارکرد تغییرات دیده شد؛ در روزهای اولین انتشار تغییرات کم و در موج دوم سرعت سرایت پذیری بالایی داشت؛ در موج سوم شیوع موجب ایجاد واریانس آلفا شد و قدرت انتقال از فردی به فرد دیگر را بیشتر نشان داد.

صادقی اظهار کرد: در نهایت آخرین واریانس با نام دلتا که اولین منشا آن در هند مشاهده شد، سرعت انتقال آن بی‌نهایت بود و در حال حاضر اکثر کشورها مشکل انتقال ویروس دلتا را دارند.

وی تصریح کرد: اگر روند واکسیناسیون در کل دنیا خوب نباشد، می‌تواند واریانس جدید را بوجود می‌آورد که حتی گاهی اوقات برخی ویروس‌ها قدرت واکسن‌گزیری داشته و مشکلات زیادی را رقم خواهند زد.

عضو هیأت علمی گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی بابل در پایان گفت: لامبدا ویروس قدرت تکثیر دلتا را ندارد بنابراین نمی‌تواند جایگزین آن باشد وممکن است انتشار آن در مهرماه شایعه باشد.

به گزارش فارس؛ این روزها کابوس قارچ سیاه نگرانی‌های زیادی را در بین بیماران کرونایی رقم زده است و در حال حاضر حدود ۲۰  بیمار کرونایی به این بیماری مبتلا شدند که متاسفانه برای کنترل بیماری با کمبود داروی آن در کشور مواجه هستیم.

 /۳۱۴۱/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.