پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

کابوس تکراری آتش‌سوزی در جنگل‌های مادر ایران

0

خبرگزاری فارس مازندران-مریم نظری|تابستان که می‌آید دل جنگل‌های شمال هم همچون جنگل‌های سراسر کشور در آتش پژمرده می‌شود و علفزارهایش رنگ می‌بازند و ترس کابوس گرما در تابستان و با آتش‌سوزی‌های مکرر در منابع طبیعی و محیط زیست دیگر آن گرمای آرام‌بخش ندارد و دل و جان‌مان را به درد می‌آورد.

همه ساله با شروع فصل تابستان و افزایش دمای هوا احتمال آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع افزایش می‌یابد و در این راستا شاهد آتش‌سوزی‌های سهوی و عمدی متعددی در جنگل‌های شمال کشور و مازندران که به عنوان جنگل‌های مادر ایران و جهان شناخته شده است؛ هستیم و جنگل‌های نادر پهن برگ شمالی در آتش می‌سوزد و نابود می‌شود.

براساس آنچه توسط کارشناسان عنوان می‌شود؛ آتش‌سوزی در فصل تابستان تاحدودی امری طبیعی برای جنگل‌هاست که با گرم‌تر شدن هوا به عنوان چرخه طبیعت اتفاق می‌افتد؛ اما این سال‌ها با افزایش و تکرار آتش‌سوزی‌ها توسط عوامل طبیعی، غیر انسانی و گاهی اوقات عوامل انسانی زنگ خطری برای به خطر افتادن جنگل‌های شمالی است و می‌طلبد تا با دقت نظر بیشتری در این راستا وارد عمل شویم.

در این بین ریختن زباله‌های پلاستیکی و شیشه و رها کردن آن‌ها در دل طبیعت که همچون ذره‌بین عمل می‌کنند و همچنین برافروختن آتش و خاموش نکردن آن در طبیعت و در تفرجگاه‌های طبیعی در دل طبیعت و جنگل توسط انسان‌ها یک عامل انسانی مخرب برای طبیعت تلقی می‌شود و سالانه هزاران هکتار از جنگل‌ها مورد تهدید عوامل انسانی قرار می‌گیرد که خواسته یا ناخواسته طبیعت را از بین برده و زندگی‌مان را به خطر می‌اندازد.

در سال‌های اخیر شاهد آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی مختلفی در مناطق مختلف کشور و از جمله استان‌های شمالی هستیم و در همین راستا در آخرین آتش‌سوزی‌ها شاهد آتش‌سوزی‌های روز‌ها و ماه‌های اخیر در منطقه حفاظت شده میانکاله بهشهر بوده‌ایم؛ منطقه زیست محیطی که دارای گونه‌های فراوانی از جانداران است و شعله‌های آتش به چمن‌زار‌ها و مراتع و مناطق غنی گردشگری طبیعی مانند مناطق حفاظت شده انتقال یافته است و تاکنون بسیاری از گونه‌های منحصر به فرد گیاهی و جانوری در اثر گسترش آتش‌سوزی‌ها از بین رفته است.
 

 

هنوز داغ بر دل مانده از در آتش سوختن بیش از ۱۹۰ هکتار از اراضی میانکاله بهشهر التیام نیافته که دوباره آتشی دیگر بر دل میانکاله افتاد و بیست و هشتیمن آتش‌سوزی امسال را این منطقه حفاظت شده تجربه کرد و در ادامه آن با غروب خورشید آتش‌سوزی در بخش‌هایی از جنگل‌های بهشهر شعله دیگری بر جان ما انداخته است و با توجه به صعب‌العبور بودن جنگل‌ها و کمبود امکانات برای این جنگل‌ها نیاز به بالگردهای اطفای آتش و امکانات مجهزتر را افزایش داده است.

اگر چه آتش‌سوزی در بخش‌هایی از جنگل‌های بهشهر در شب گذشته با کمک محافظین جنگل و نیروهای مردمی و بسیج و آتش‌نشانی خاموش شده است؛ اما این زنگ خطر همواره به گوش می‌رسد و همه ما همچنان نگران شعله کشیدن دوباره آتش در جنگل‌ها و مراتع دیگر هستیم.

این روزها با قوت گرفتن صیانت از جنگل‌های شمالی کشور توسط سپاه و بسیج چشم و امید بسیاری از مردم و مسؤولان به همین صیانت دوخته شده است تا همچون همیشه سپاه و بسیج به داد مردم و منابع طبیعی برسد و جان دوباره به طبیعت بدمد.

حسن پورقربان در این‌باره در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به امضای تفاهم‌نامه سازمان بسیج مستضعفین و ادارات کل منابع طبیعی استان‌های شمال کشور برای حفاظت و صیانت از جنگل‌ها، گفت: براساس این تفاهم‌نامه سپاه علاوه بر جلوگیری از قاچاق چوب در حوادث پیش‌بینی نشده‌ای مانند آتش‌سوزی و سیل به منابع طبیعی کمک خواهد کرد.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج بهشهر با بیان اینکه جنگل‌های شمال منابع ارزشمند خدادادی است، اظهار کرد: این منابع به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گرفته و همه برای حفظ این منابع طبیعی باید کوشا باشند.

وی با بیان اینکه عمده آتش‌سوزی‌های اخیر در میانکاله بهشهر هم سریالی بوده است، افزود: آتش‌سوزی‌ها به هم پیوسته در یکسال و نیم گذشته امان میانکاله را بریده است و شاهد آتش‌سوزی‌های عامدانه در میانکاله بودیم و اکنون با امضای تفاهم‌نامه سازمان بسیج مستضعفین و ادارات منابع طبیعی استان‌های شمال کشور برای حفاظت و صیانت از جنگل‌ها و مراتع به کمک میانکاله هم شتافته‌ایم و تلاش داریم تا در شناسایی عامدین آتش‌سوزی تلاش شود.

پورقربان گفت: هر دامدار و صیاد در میانکاله در حوزه تحت حاکمیت سرزمینی خود را پشتیبانی و هر شخصی نتواند این مهم را اجرایی کند؛ برخورد می‌شود و تلاش داریم تا جنبه بازدارندگی اجرایی شود.

حیرتی رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهشهر هم با بیان اینکه ورود سپاه و بسیج به طرح صیانت و حفاظت از جنگل‌ها قوت قلبی برای منابع طبیعی خواهد شد، گفت: با ورود سپاه و بسیج دغدغه قاچاق چوب و مبارزه با قاچاقچیان کمتر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی در حوزه استحفاظی بهشهر قرار دارد؛ افزود: حفاظت از عرصه‌ها و منابعی بسیار مشکل است، اما با ورود سپاه دست متخلفین و متصرفین منابع طبیعی کوتاه خواهد شد.

وی بیان کرد: منابع طبیعی با تمام قوا در خدمت بسیج و سپاه است تا خروجی خوبی در حفظ و حراست از منابع طبیعی به دست بیاید.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بهشهر گفت: متاسفانه نیروی حفاظتی در جنگل و برای حفاظت از جنگل نداریم و با کمبود نیرو مواجه هستیم و همچنین با توجه به صعب العبور بودن مناطق جنگلی و کمبود امکانات و تجهیزات برای اطفای حریق، ورود سپاه و بسیج به طرح صیانت و حفاظت از جنگل‌ها قوت قلبی برای منابع طبیعی خواهد شد.

به گزارش فارس، هرساله در فصل تابستان، آتش‌سوزی در جنگل‌های مازندران همچون سراسر ایران اتفاق می‌افتد و این کابوس تکراری می‌تواند مسئله‌ای باشد تا مسؤولان در این خصوص برنامه‌ریزی‌هایی داشته باشند و با افزایش امکانات و تجهیزات به داد منابع طبیعی رسیده و این گونه نباشد که هر ساله با وقوع آتش سوزی غافلگیر شوند.

 /۸۶۰۰۲/غ/ی


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.