پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

” ژن خوبِ” جنگلی که مشکل بشریت را برطرف می‌کند!

0

عضو هیات علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه علامه محدث نوری مدعی شد مشکلات بشریت با ژن‌های موجود در جنگل‌های هیرکانی برطرف می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، یونس یعقوب‌زاده در نخستین همایش “جنگل ایزدشهر” نور با اشاره به اینکه جنگل های ایزدشهر بخشی از جنگل هیرکانی است، اظهار کرد: جنگل های هیرکانی، با قدمت بین 25 تا 50 میلیون سال هستند که توانستند از آخرین یخبندان های زمین نجات پیدا کنند.

وی گفت: قدیمی ترین آثاری که از انسان ها به عنوان موجود دوپایی که توانسته نیازهای اولیه خود را برطرف کند و ابزار بسازد حدود 1.9 میلیون سال می‌گذرد که نشان می دهد قدمت این جنگل ها 25 برابر سابقه نوع بشر است.

عضو هیات علمی گروه منابع طبیعی دانشگاه علامه محدث نوری با بیان اینکه جنگل ها ذخائر ژنتیکی هستند اما همواره موضوعاتی چون قاچاق چوب، برداشت بی رویه، کاهش عرصه جنگلی و غیره وجود دارد، تصریح کرد: هیرکان در واقع یک منطقه وسیعی بود که بخش هایی از جمهوری آذربایجان و شوروی تا محدوده سمنان را دربر داشته و در گذشته در کتیبه های تخت جمشید تحت عنوان ورکان ازآن یاد می شد.

یعقوب‌زاده با اشاره به اینکه حداقل 340 گونه پرنده و 100 گونه پستاندار در این مناطق وجود دارد که زندگی‌شان به این محدوده وابسته است، خاطرنشان کرد: 3200 گونه گیاهی در جنگل های هیرکانی شناسایی شد که از این تعداد 150 گونه آندمیک هستند و فقط در محدوه منحصر به فرد جنگل های هیرکانی وجود دارد و در هیچ جای دیگر از کره خاکی حتی اروپا هم یافت نمی‌شوند.

فرهنگی که از قاچاق چوب بدتر است

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه در تیرماه امسال ثبت جنگل های هیرکانی به عنوان میراث جهانی به وقوع پیوست، یادآورشد: به دلایل مختلف در یک پروسه حداقل 13 ساله ثابت شد که این جنگل ها ارزش جهانی دارند و ژن های موجود در این جنگل می توانند به نوعی مسائل و مشکلات بشریت را حل کنند.

وی ادامه داد: مناطق بسیار منحصر به فردی در جنگل های هیرکانی وجود دارد که علی‌آباد کتول با 400 هکتار سرخدار یکی از این مناطق بسیار ارزشمند است.

یعقوب زاده با اشاره به اینکه علاوه بر جلوگیری قاچاق چوب باید برای حل این معضل ریشه یابی دقیق انجام شود، اظهار کرد: در جنگل های هیرکانی تمامی توجه ها به بوم‌گردی، گردشگری و اکوتوریسم است، باید پذیرفت که اکوتوریسم علاوه بر مزایای بسیار مناسب، همانند یک تیغ برنده عمل می‌کند و در کنار ثروتی که به همراه می‌آورد، بدون مراقبت از فرهنگ‌های وارداتی، از قاچاق چوب نیز بدتر است.

این استاد دانشگاه در ادامه به موضوع فراوانی پسماندها در جنگل‌های هیرکانی اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه جنگل ها در منطقه شمالی به زیستگاه دفن زباله تبدیل شده و شیرابه ها، محیط اطراف خود را تحت شعاع قرار می دهند.

جنگل و مزایای آن

اسحق تونی شهردار ایزدشهر نیز در این همایش با اشاره به تفاوت آب و هوایی و دمایی محسوس در دل جنگل ایزدشهر و فاصله چند صد متری از شهر، اظهار کرد: نقش درختان در جنگل های مازندران را نباید در چنین آب و هوای مطلوب نادیده گرفت و باید در حفظ و نگهداری این میراث گران بها کوشید.

وی با بیان اینکه جنگل در حاصلخیزی و دفع آب‌هایی بالادست نقش بسیار مهمی دارد، تصریح کرد: نقش جنگل در سال‌های پرباران نیز غیر قابل انکار است، همچنین بر اساس آمار اعلام شده از سوی سازمان جنگل ها نقش درختان جنگلی در تهیه داروها برای درمان بسیاری از بیماری ها نیز پررنگ است.

شهردار ایزدشهر با اشاره به اینکه از فضای اکولوژی توریسم جنگل استفاده نشده است، گفت: با شناسایی نقش گردشگری جنگل و استفاده از اکولوژی توریسم می توان با ایجاد درآمد و توسعه پایدار برای مردم منطقه بسیار مفید بود و حتی می توان جلوی قاچاق چوب را گرفت.

تونی خاطرنشان کرد: کتابچه جنگل ایزدشهر که مورد تایید سازمان جنگل ها و مراتع کشور قرار گرفته تهیه شده است و از اداره منابع طبیعی می خواهیم در خصوص ماده 6 پیگیری های لازم را انجام دهند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.