پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چیدن پشم گوسفندان « گوسفند تاشی » در چهاردانگه + تصاویر

چوپانان در طی دو مرحله در سال یکی در اوایل بهار قبل و بعد از آمدن به منطقه و یکی هم در اوایل پاییز و قبل یا پس از حضور در دشت مازندران پشم گوسفندان را می چیدند تا علاوه بر سر حال و سبک شدن حیوان، الیافی برای ریسیدن نخ و تهیه ی انواع منسوجات، مانند لم چوقا ، په شروال ، کت ، بوشلوق ، جاجیم و … به دست آورند.

0

 

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، اگر چه امروز دامداری در منطقه رونق گذشته را ندارد، ولی هنوز هم این پیشه ی انبیا فعالیت اصلی مردم بخش به ویژه در بالا دست را شامل می شود. به واسطه ی کوهستانی بودن منطقه و ارتفاع از سطح دریا گله داری و نگهداری از دام به ویژه گوسفند از رونق خوبی در گذشته برخوردار بوده به نحوی که تقریباً اکثر اهالی منطقه در گذشته های نچندان دور به این پیشه مشغول بوده و از آن ارتزاق می کردند.

 

 نگهداری از گله زحمت زیادی داشته و چوپانان در هر یک از فصول سال بنا بر نیاز آن فصل باید شرایط مناسب گله را برایشان فراهم می کردند. از چرای دام و تهیه علوفه گرفته تا مهیا کردن جای مناسب برای دام و همینطور تر و خشک کردن بره ها و بزغاله ها. یکی از کارهایی که چوپانان در طی دو بار در سال انجام می دادند چیدن پشم گوسفندان یا « گوسفند تاشی » بود.

 

 چوپانان در طی دو مرحله در سال یکی در اوایل بهار قبل و بعد از آمدن به منطقه و یکی هم در اوایل پاییز و قبل یا پس از حضور در دشت مازندران پشم گوسفندان را می چیدند تا علاوه بر سر حال و سبک شدن حیوان، الیافی برای ریسیدن نخ و تهیه ی انواع منسوجات، مانند لم چوقا ، په شروال ، کت ، بوشلوق ، جاجیم و … به دست آورند. متاسفانه در این سالها مردم منطقه هیچکدام طبق سنت های گذشته از پشم گوسفندان استفاده نمی کنند و نهایتاً آن را به کسانی که خواهان آن هستند می فروشند که آن هم متاسفانه در این سالها کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

 

در روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ فرصتی داست داد تا با حضور در روستای میرافضل واوسر از توابع منطقه ی دوسرشمار، دهستان چهاردانگه بخش چهاردانگه شاهد مراسم « گوسفند تاشی » باشیم و بد ندیدیم تا با انتشار تصاویری شما را هم با حال و هوای این مراسم قدیمی که یادگار پدران و مادران اکثر ماست و با آن خاطرات فراوانی دارند آشنا کنیم.

 

از خانواده محترم آقای احمد واوسری از دویگارهای منطقه ی دوسرشمار که ساکن روستای میرافضل واوسر هستند کمال تشکر را داریم که علاوه بر میزبانی ما اجازه ثبت این تصاویر را دادند.

 

gosfand-tashi-2

gosfand-tashi-3

gosfand-tashi-4

gosfand-tashi-5

gosfand-tashi-6

gosfand-tashi-7

 

gosfand-tashi-9

gosfand-tashi-8

gosfand-tashi-1

 

عکاس: عطیه نظری

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.