پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چه نوع لبنیاتی مصرف کنیم؟

0

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: لبنیات سنتی تنها یک محصول را در اختیار افراد با نیازها وخواسته‌های متفاوت قرار می‌دهد و این روند را برای سلامت مصرف کنندگان نامناسب است چراکه در جامعه براساس باورهای غلط لبنیات محلی نسبت به نوع صنعتی مفید تشخیص داده می‌شود.

محمدرضا شیران در گفت‌و گو با ایسنا، در موردعلل گرایش مردم به مصرف لبنیات سنتی نسبت به صنعتی اظهار کرد: دسترسی آسان به لبنیات سنتی، افزایش قیمت لبنیات صنعتی، تبلیغات سوء و اعتماد نداشتن به تولیدات لبنیات صنعتی از علت‌های گرایش مردم به لبنیات سنتی است.

وی با اشاره به اینکه انجام عملیات کم‌چرب سازی و طبقه بندی شیرها برای برخی افراد که نیازمند مصرف شیر کم چرب هستند تنها از طریق مصرف شیر صنعتی انجام‌می شود، تصریح کرد: لبنیات سنتی تنها یک محصول را در اختیار افراد با نیازها وخواسته‌های متفاوت قرار می‌دهد و این روند را برای سلامت مصرف کنندگان نامناسب است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران عوارض جانبی ناشی از مصرف لبنیات سنتی را شیوع  بیماری‌ها از جمله تب مالت، دیابت، فشار خون، سرطان و بیماری قلبی و عروقی  دانست و گفت: آفلاتوکسین(سموم قارچی)به عنوان بیماری نهفته در شیر سنتی است که مصرف آن به دلیل مشخص نبودن نشانه‌ها می‌تواند عامل بیماری سرطان شود.

شیران خاطرنشان کرد: آلودگی آفلاتوکسین براثر جوشاندن و یا سرد کردن شیر نیز از بین نمی‌رود و به تدریج این آلودگی بیماری زمینه‌ای را در مصرف کنندگان ایجاد می‌کند.

وی افزود: راهکار افزایش رویکرد مردم به استفاده از مواد غذایی صنعتی به خصوص لبنیات، کمک‌های یارانه‌ای دولت و اطلاع رسانی نسبت به عوارض ناشی از مصرف این محصولات است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران یادآور شد: در حالی در جامعه براساس باورهای غلط استفاده از محصولات سنتی به خصوص لبنیات محلی نسبت به نوع صنعتی مفید تشخیص داده می‌شود که بار میکروبی نهفته در لبنیات محلی می‌تواند در آینده بیماری‌هایی را به مصرف کنندگان تحمیل کند.

شیران ادامه داد: اکثر واحدهای فروش لبنیات محلی و فله‌ای در مازندران، محصولات خود را از واحدهای دامی محلی فاقد نظارت دریافت می‌کنند که  نظارتی بر فعالیت‌شان از سوی دستگاه‌های نظارتی از جمله دامپزشکی نمی‌شود و هشدارهای دستگاه‌های نظارتی تاکنون تاثیر چندانی در کاهش مصرف نداشته است.

وی در مورد مواد نگهدارنده در تولید شیرهای صنعتی بیان کرد: شیرهای پاکتی و نایلونی نگهدارنده ندارد و تنها در برخی قوطی شیرها مواد نگهدارنده استفاده می‌شود چراکه بار میکروبی و آلودگی در شیرها زمان مصرف طولانی‌تر را کاهش می‌دهد، اما این مواد نگهدارنده استاندارد هستند و آسیب چندانی به بدن وارد نمی‌کنند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: برخی نگهدارنده‌ها ممکن است واکنش‌های پوستی و حساسیت‌زا را به همراه داشته باشند و لازم است افراد به ذکر نام مواد نگهدارنده بر روی محصول توجه کرده و در صورت حساسیت از  مصرف آن محصول خودداری کنند.

شیران تصریح کرد: در برخی از داروها نیز از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود تا در بازه زمانی مصرف دارو برای بیمار، مانع از فساد دارو شود حتی برخی از موادهای نگهدارنده موجب خارش و کهیر پوستی می‌شود اما این مواد نگهدارنده کمتر در محصولات لبنی مورد استفاده قرار گرفته است .

وی عنوان کرد: از آنجایی که مواد نگهدارنده در کشور مصرف چندانی ندارد این مواد در کشور تولید نشده و خط تولید آن راه‌اندازی نمی‌شود چراکه تولیدکنندگان لبنی مواد نگهدارنده یکسال خود را وارد می‌کنند و نیاز چندانی به مواد نگهدارنده احساس نمی‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مازندران اظهار کرد: در حال حاضر محصولات غذایی صنعتی از جمله لبنیات به میزان نیاز استان تولید می‌شود و مشکلی برای تامین محصولات غذایی صنعتی وجود ندارد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.