پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چهاردانگه ساری زباله‌‌دان شد/احداث نیروگاه زباله سوز ساری چه زمانی تمام می‎شود؟

1

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از تیتر امروز، احداث اولین نیروگاه زباله سوز کشور در شهرستان ساری که طی پروژه‌ای با نام طراحی و احداث اولین نیروگاه زباله سوز با ظرفیت 500 تن زباله روزانه در استان مازندران در شرکت مهندسی مشاور نیما (نیروی مازندران) آغاز به کار کرد.

این و احد نیروگاهی با توجه به محاسبات انجام شده قادر به تولید 15 مگاوات توان الکتریکی با راندمان حدود 20 درصد که با بهره‌برداری از حرارت آن تا 70 درصد افزایش می‌یابد.

این واحد می‌تواند 15 مگاوات برق و 20 مگاوات حرارت مورد نیاز مجتمع 10 هزار واحدی مسکن مهر در حال احداث منطقه گهرباران ساری را تأمین کند و به شبکه سراسری نیز متصل شود.

با پیگیری استانداری حدود 200 میلیارد ریال اعتبار ملی برای نیروگاه زباله سوز ساری به صورت اسناد خزانه‌ای در سال گذشته اختصاص یافت.
کل اعتبارات در نظر گرفته شده برای نیروگاه زباله سوز ساری از سال 90 تاکنون حدود 520 میلیارد ریال و برای نیروگاه زباله سوز نوشهر هم حدود 410 میلیارد ریال بود.

بر اساس مصوبه دولت دهم نیروگاه زباله سوز ساری قرار بود تا پس از تکمیل، روزانه 450 تن زباله این شهرمرکز مازندران، روستاها و شهرهای اطراف را فرآوری کند و به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار دهد.

طبق آخرین گزارش این نیروگاه در زمینی به مساحت 6 هکتاردر داخل شهرک صنعتی شهرستان ساری در دست اجرا قرار دارد.

ساخت نیروگاه زباله سوز این شهر طبق مصوبه اسفندماه سال 89 دولت دهم در دستور کار قرار گرفت.

این پروژه از سوی شرکت‌های چینی با فناوری روز دنیا به صورت بی او تی (BOT قرارداد مشارکتی دولتی با بخش خصوصی است که پیمانکاران هزینه‌های خود را از فروش محصولات نهایی دریافت می‌کند) است.

40 درصد از اعتبار این پروژه با مشارکت بخش خصوصی سازنده و 60 درصد نیز باید از سوی دولت تأمین شود.

این پروژه مدتی به دلیل را پرداخت نشدن سهم اعتبار ارزی از سوی دولت با کندی همراه بود چرا که برای تکمیل این پروژه حدود 600 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز بود و طبق مصوبه دولت باید این اعتبار از بودجه ملی تامین می‌شد و نیز لغو مصوبه زیست محیطی مصوب دولت دهم از سوی دولت یازدهم موجب کندی پیشرفت فیزیکی این طرح شد.

با پیگیری شهرداری ساری دولت تدبیر و امید در سال گذشته وعده پرداخت 270 میلیارد ریال از اعتبار این پروژه را داد.

با پیگیری محیط زیست مازندران پیوست زیست محیطی آن در دولت تدبیر اخذ شد.

65 درصد از تجهیزات مورد نیاز این پروژه از خارج کشور وارد شده و براساس وعده دولتمردان یازدهم مبنی بر پرداخت 100 درصدی اعتبار مصوب سفر کاروان دولت تدبیر و امید در سال گذشته، پیش‌بینی شد این پروژه امسال به بهره‌برداری برسد.

شهر ساری 500 هزار نفر جمعیت دارد و طبق اعلام سازمان پسماند روزانه در این شهر 300 تن زباله تولید می‌شود که در 130 کیلومتری این شهر در بخش چهاردانگه ساری منطقه پشتکوه دفن می‌شود.

براساس اظهار معاون خدمات شهری شهرداری، شهرداری ساری در سال 100 میلیارد ریال برای انتقال زباله به پشتکوه هزینه می‌شود.

حجم وسیع زباله‌های ساری و فاصله چشمگیر محل دفن آن‌ها طی چند سال اخیر  تعداد کثیری از نیروی انسانی و هم رقم چشمگیری از بودجه شهرداری را به خود اختصاص داد.

این در حالیست که با توجه به تمام تلاش‌های شهرداری ساری مشکلات زیست محیطی نیز از دیگر نتایج محروم بودن مرکز مازندران از نیروگاه زباله سوز بوده بنابراین نیروگاه زباله سوز یک نیاز مبرم برای ساری است.

با احداث و استقرار نیروگاه زباله‌سوز در ساری می‌تواند به شهرهای حومه نیز سرویس دهی شود اما مرکز استان مازندران از منظر زیبایی و بهداشت هم در جایگاهی قرار دارد که شایسته مردم  این شهر است.

لازم است تا مسؤولان ساری برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و نیز استفاده از فرآورده‌های حاصل از زباله در احداث این مرکز زباله سوز در ساری گام‌های مثبتی بردارند.

 

1 نظر
  1. آزادی می گوید

    هیچ راهی جز اقدام انقلابی از طرف اهالی روستاهای پشت کوه وجود ندارد .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.