پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چهاردانگه از مناطق پر ترافیک صنایع‌دستی مازندران است

معاون اداره‌کل میراث فرهنگی مازندران، گفت: منطقه چهاردانگه و دودانگه، هزارجریب بهشهر، آلاشت سوادکوه، کجور نور و رامسر از مناطق پر ترافیک حوزه صنایع‌دستی مازندران محسوب می‌شوند.

0

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، به نقل از فارس، با توجه به جایگاه والای صنایع‌دستی و سبقه کهن مازندران، گفت‌وگو با علی ماهفروزی معاون صنایع‌دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری مازندران در همین زمینه را به مخاطبان تقدیم می‌کنیم.

 

صنایع‌دستی در کشور ما چه جایگاهی دارد؟

جایگاه صنایع‌دستی در کشور ما بسیار رفیع است، به دلیل اینکه کشور ایران صاحب تمدن است.

 

صنایع‌دستی و میراث فرهنگی در چه موضوعی با هم تفاوت دارند؟

میراث فرهنگی آنچه که بشر به یادگار گذاشته و ما حفظ می‌کنیم و بیشتر ارتباط آن با گذشته است، درحالی‌که صنایع‌دستی تمام ظرفیت‌های میراث را دارد و نیازهای بشر امروز را پاسخ می‌دهد که این موضوع بسیار مهم است.

 

به نظر شما آیا مازندران می‌تواند در بحث صنایع‌دستی به جایگاه والایی دست یابد؟

مازندران به‎دلیل زیست‎بوم کوهستان، جنگل، دشت و حاشیه دریا در این راستا نقش اساسی دارد و باید فرآورده‌های مختلفی تولید کند تا بتواند به نیازهای افراد با سلایق مختلف پاسخ دهد.

 

کاربرد صنایع‌دستی در دنیای امروز چیست؟

 صنایع‌دستی جدا از هویت گذشته، کاربرد امروزی دارد، به همین منظور نقش اساسی در تولید ناخالص ملی و جهانی دارد، سهم صنایع‌دستی در تولید ناخالص ملی تا سال 83 و 93 نزدیک به سه درصد بوده، اما امروز به کمتر از یک‌درصد رسیده و این رقم برای دنیا و بهره‌وری اقتصادی که در تمامی ابعاد در حال توسعه است، درست نیست.

 

اگر نتوانیم در بحث صنایع‌دستی حرفی برای گفتن داشته باشیم، کالاهای چینی به‎عنوان صنایع‌دستی وارد خانه‌های مردم می‌شود، این کالاها به‎دلیل دارا بودن مواد شیمیایی دارای اشعه‌هایی است که برای افراد به‎ویژه کودکان بیماری‌زا و مضر است و نباید اجازه دهیم این کالاها به‎عنوان صنایع‌دستی وارد شود، باید به فکر سلامت مردم باشیم.

 

در حال حاضر چه تعداد رشته صنایع‌دستی در مازندران فعال است؟

هم‌اکنون 67 رشته صنایع‌دستی در مازندران فعالیت دارد که برخی از رشته‌ها به 52 رشته ادغام یافته، ولی باز هم سهم مازندران در کشور بسیار بالاست و می‌توانیم در سهم ناخالص ملی نقش اساسی ایفا کنیم.

 

در حال حاضر صنایع‌دستی در مازندران شامل 15 بخش از جمله گروه نساجی سنتی، بافته‎های داری و غیر داری، پوشاک سنتی، کاشی سفال و سرامیک، چرمی، تزئینات، فلزی، چوبی و حصیر، دریایی، سنگی، روتوزی‌های سنتی و الحاقی، آبگینه، سازهای سنتی است که این رشته‌ها فعال و در حال آموزش و تولید هستند و در کشور عرضه می‌شوند.

 

در حال حاضر مهم‌ترین صنایع‌دستی مازندران چیست؟

مهم‌ترین صنایع‌دستی در مازندران شامل صنایع کاشی و سرامیک، صنایع چوبی و نساجی، سنتی و پوشاک است.

 

چه تعداد از رشته‌های صنایع‌دستی دارای مهر اصالت ملی و یونسکو است؟ در بحث رشته‌های منسوخ‌شده چه برنامه‌هایی در دستور کار خود دارید؟

در حال حاضر در مازندران 12 اثر دارای مهر اصالت یونسکو و 30 اثر دارای مهر اصالت ملی است؛ سنگ‌تراشی از جمله رشته‌هایی بوده که در حال منسوخ شدن است و ما در حال تجهیز اولین گروهی هستیم تا از منسوخ شدن این رشته جلوگیری کنیم.

 

مناطق پرترافیک صنایع‌دستی در مازندران کجاست؟

منطقه چهاردانگه و دودانگه، هزارجریب بهشهر، آلاشت سوادکوه، کجور نور و رامسر از مناطق پر ترافیک حوزه صنایع‌دستی مازندران محسوب می‌شوند.

 

در حال حاضر مهم‌ترین مشکل صنعت‌گران صنایع‌دستی چیست؟

یک‎سری مشکلات چندسویه در کشور در بحث صنایع‌دستی وجود دارد و باید از ورود کالاهایی با عنوان صنایع‌دستی جلوگیری کنیم.

 

در فروشگاه‌های صنایع‌دستی نمونه‌ کمی موجود است، وقتی عنوان فروشگاهی صنایع‌دستی می‌شود باید شامل هویت کشور باشد، در این راستا از اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت درخواست داریم که جلوی این بی‌فرهنگی را بگیرند، فروشگاه صنایع‌دستی باید با نظر میراث فرهنگی باشد، در این راستا نامه‌ای تنظیم شده تا جلوی این ناهماهنگی‌ها گرفته شود.

 

وضعیت فروش صنایع‌دستی در تعطیلات امسال را چطور ارزیابی می‌کنید؟

در نوروز امسال مازندران در حوزه رضایت‌مندی مشتری به‎عنوان جامعه میزبان رتبه اول را در کشور کسب کرد، این درحالی بوده که استان دوم یک‌سوم رتبه ما را کسب کرد، بسیاری از استان‌هایی که با عنوان نماد صنایع‌دستی کشور مطرح هستند، رتبه چهارم و پنجم را کسب کردند و این موضوع نشان‌دهنده این است که ظرفیت مازندران بسیار بالاست و ما می‌توانیم از این ظرفیت به‌درستی استفاده کنیم.

 

در حال حاضر وضعیت صنایع‌دستی در مازندران را چطور ارزیابی می‌کنید؟

فعلاً در حال جبران عقب‌ماندگی سال‌های گذشته هستیم، انجمن و هنرمندان صنایع‌دستی استان اذعان دارند که در یک سال اخیر تلاش بسیاری صورت گرفته و پرداخت 2.5 میلیارد تومان تسهیلات به هنرمندان و فروش 5 میلیارد تومان صنایع‌دستی، گواهی بر این مدعاست که رقم، بی‌سابقه و رکورد بوده است.

 

در بحث صادرات صنایع‌دستی چه اقداماتی در دستور کار شما قرار دارد؟

تمام تلاش ما بر این است که امسال بحث صادرات را پیگیری کرده تا مازندران به‌عنوان استان صاحب برند در حوزه صنایع‌دستی وارد عرصه صادرات شود، در این راستا برنامه ما این است که امسال شرکت‌ها را فعال کنیم، در حال حاضر دو شرکت در بحث صادرات صنایع‌دستی فعال شدند تا بتوانیم اقدامی درخور داشته باشیم.

 

هدف از برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی در مازندران چیست؟ در این راستا چه برنامه‌هایی دارید؟

نمایشگاه صنایع‌دستی برای آشنایی مردم با واژه صنایع‌دستی برپا شده است، همچنین اولین خانه صنایع‌دستی مازندران در هفته گذشته 29 اردیبهشت‌ماه، به‌مناسبت هفته میراث فرهنگی افتتاح شده است تا هم هنرمندان و هم مردم در کنار یکدیگر با صنایع‌دستی آشنا شوند.

 

صحبت پایانی؟

مازندران استان گردشگری بوده و اقتصاد مازندران به گردشگری وابسته است و راهی غیر از اقتصاد گردشگری برای توسعه و رفاه اجتماعی نداریم.

 

اگر قرار است مازندران، استان فاخر فرهنگی در زمینه گردشگری باشد، چاره‌ای نداریم که صنایع‌دستی و میراث خود را بارور کنیم و در همهمه بزرگ گردشگری، صنایع‌دستی و میراث مغفول نماند، بلکه باید آنقدر بزرگ باشد که گردشگری ما به سمت‌وسوی فرهنگی سوق یابد.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.