پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

چالش کرونایی برای آب شهری مازندران

0

طی روزهای اخیر برخی از مردم شهرهای مرکزی و غربی استان مانند آمل ، بابل، ساری ، چالوس و چند شهر دیگر با قطعی آب مواجه شده اند ، موضوعی که به اعتقاد مسئولان شرکت آب و کارشناسان کرونا و تمیزی طلبی مردم برای این منظور مهم ترین نقش را در این وضعیت داشته است.

اگر چه تاکنون گزارشی مبنی بر این که کمبود آب سبب اختلال در زندگی روزمره مردم شده باشد ، دریافت نشده است ولی با توجه به همزمانی بحران کرونا با روزهای پایانی سال و خانه تکانی مردم که به طور طبیعی در وضعیت عادی هم مصرف آب را چند برابر می کند ، اتخاذ تدابیر پیشگیرانه ضروری است.

طبق گزارش شهروندان به خبرگزاری ایرنا قطعی آب در برخی مناطق هماند آمل و بابل بیش از یک ساعت به طول انجامید و سبب ایجاد نگرانی در مردم در وضعیت کرونایی شد.

برخی از مناطق شهری استان نیز با وجود اینکه قطعی آب را تجربه نکردند ، اما با کاهش و افت فشار آب مواجه بودند.

البته بسیاری از کاربران شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مازندران افزایش جمعیت استان ناشی از ورود مسافر را دلیل کاهش فشار و قطعی آب عنوان کردند و نسبت به این اتفاق ابراز نگرانی و انتقاد کردند، ولی واقعیت این است که مجموعه عوامل از خانه تکانی گرفته تا افزایش شست و شو برای جلوگیری از شیوع کرونا و ورود انبوه مسافران همه دست به دست هم داده اند تا چنین وضعیتی رقم بخورد.

افزایش ۴۰ درصدی مصرف آب مازندران

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی مازندران در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا علت قطعی آب در روزهای اخیر را افزایش مصرف آب عنوان کرد و گفت: در روزهای اخیر مصرف آب مازندران بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است.

مجید عبدالهی با بیان اینکه هیچگونه مشکلی در تاسیسات شبکه توزیع و انتقال آب وجود ندارد ، افزود: عدم دلیل قطعی آب افزایش یکباره مصرف آب بود که دلایل مختلفی داشت.

وی اظهار داشت: به طور میانگین میزان مصرف آب در مازندران برای هر نفر ۲۱۰ لیتر است که روز گذشته یعنی جمعه به حدود ۳۰۰ لیتر برای هر نفر رسید که افزایش قابل توجهی است جبران آن زمان بر است.

خانه نشینی کرونایی و افزایش مصرف

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی مازندران مهم ترین علت افزایش مصرف آب در روزهای اخیر را خانه نشینی مردم به دلیل پیشگیری از ویروس کرونا عنوان کرد و گفت: هرچقدر افراد زمان بیشتری در خانه سپری کنند به طور طبیعی افزایش مصرف آب را دی پی خواهد داشت.

عبدالهی با اشاره به اینکه یکی از توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا شست و شوی مداوم و مستمر است ، افزود: این مسئله نیز مزید بر علت شده است تا شاهد بالا رفت میزان مصرف در هفته که گذشت باشیم.

وی همچنین نزدیکی به روزهای پایانی سال و آغاز خانه تکانی ها را از دیگر دلایل افزایش مصرف آب در مازندران عنوان کرد و گفت: بخش قابل توجهی از روند سعودی پیک مصرف آب شامل شست و شوهای عیدانه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی مازندران گفت: در اواسط هفته شاهد بارندگی چند روزه بودیم که به طور طبیعی و به دلیل شست و شو بعد از هر بارندگی افزایش مصرف را در مازندران داریم. 

مردم مدیریت مصرف کنند

عبدالهی همچنین به مسئله مدیریت مصرف آب اشاره کرد و از مردم خواست تا برای برخورداری همه شهروندان از آب مدیریت مصرف را در اولویت خود قرار دهند. 

وی همچنین توصیه کرد که مردم مصارف غیر ضرور خود را به ساعات غیر پیک منتقل کنند و از هدر رفت اب و شست و شوهای غیر ضروری پرهیز کنند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری و روستایی مازندران این شرایط را مقطعی عنوان کرد و گفت: برای عبور از این شرایط همراهی مردم ضروری است.

البته به گفته عبدالهی در حال حاضر هیچ نقطه ای مازندران با قطعی آب مواجه نیست و شرایط در استان عادی گزارش می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.