پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیله‌هایی برای ابریشم شدن/ اشتغالی ارزان و ارزآور

0


خبرگزاری فارس ـ سرویس اقتصادی| این روزها با توجه به وضعیت اقتصادی مردم و بیکاری که گریبان‌گری جامعه شده است و چاره‌ای جز چند شغله بودن برای امرار معاش وجود ندارد، صنعت نوغانداری می‌تواند به عنوان  شغل دوم در کنار سایر مشاغل دیگر در نظر گرفته شود و نقش به‌سزایی را در اقتصاد خانوارهای روستایی دارد.

صنعت نوغانداری چند سالی بود به فراموشی سپرده شد و به دلیل نبود تقاضا، رونق این صنعت کمرنگ شد اما به یکباره در چند سال اخیر متقاضیان زیادی برای اشتغال در این صنعت رشد کردند و فعالیت نوغانداری در استان مازندران افزایش پیدا کرد.

 می‌توان از این حرفه به عنوان یک شغل جانبی در کنار سایر شغل‌ها یاد کرد که وقت‌گیر و هزینه بر نیست و درآمد نسبتا کافی برای امرار معاش خانوارها را به دنبال دارد.

 

اما موضوعی که در روزهای سخت کرونایی برای علاقه‌مندان به این صنعت وجود دارد این است که با توسعه فعالیت‌های تولید ابریشم، امکان توسعه صنایع بزرگ ابریشم از قبیل نخ‌کشی و پارچه‌بافی فراهم شده و حال با شیوع ویروس کرونا باید دید این ویروس آیا به این صنعت خدشه وارد می‌کند یا خیر؟

اما اینکه آیا پرورش کرم ابریشم یا نوغانداری باعث انتقال کرونا ویروس جدید می‌شود یا خیر سوالی است که رئیس مرکز توسعه نوغانداری مازندران به آن پاسخ داد.

*ارائه راهکارهای پرورش نوغانداری در دوره کرونا

حمیده السادات مطهری در گفت‌و‌گو با خبرنگارفارس در ساری با بیان اینکه تاکنون شواهدی مبنی بر انتقال ویروس کرونا از طریق کرم ابریشم به انسان گزارش نشده است، گفت: ویروس کرونا از طریق انسان به انسان منتقل می‌شود.

وی اظهار کرد: ویروس کرونا ممکن است از طریق برگ توت آلوده در برگ خانه به سایر پرورش‌دهندگان کرم ابریشم در جایگاه پرورش کرم ابریشم و سایر افراد منتقل شود. همچنین این ویروس ممکن است از طریق پیله‌های آلوده شده در جایگاه پرورش توسط فرد بیمار به تولیدکنندگان الیاف ابریشم یا خریداران پیله تر منتقل شود.

مطهری افزود: شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده مجاز، به ویژه قبل و بعد از کار در توت‌ستان و جایگاه پرورش کرم ابریشم ضروری است.

رئیس اداره نوغانداری مازندران با بیان اینکه استفاده از دستکش، ماسک و لباس کار در زمان عملیات برگ‌چینی و پرورش ضروری است، گفت: ادوات، وسایل و جایگاه پرورش کرم ابریشم باید پیش و پس از انجام عملیات روزانه با استفاده از مواد ضدعفونی کننده مجاز گندزدایی شوند.

مطهری اظهار کرد: عبور بخار آب با حرارت ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد به مدت بیش از ۳۰ دقیقه یا شعله‌افکنی برای گندزدایی سالن پرورش (قبل از شروع پرورش) مؤثر است.

  توزیع تخم نوغان از امروز

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه از ۲۸ فروردین ماه امسال  توزیع تخم نوغان در استان مازندران آغاز شد و با قیمت هر جعبه ۱۵ هزار تومان در اختیار نوغانداران متقاضی قرار خواهد گرفت، گفت: نوغانداران با مراجعه به اداره نوغانداری در شهرستان قائم‌شهر می‌توانند اقدام به خرید مورد نیاز تخم نوغان کنند.

رئیس اداره نوغانداری مازندران اظهار کرد: ۳۰ هزار نهال در بین بهره‌برداران نوغانداری استان توزیع شد و علاوه بر این کار، برگزاری کلاس‌های آموزشی، ارائه مشاوره‌های لازم برای پرورش کرم ابریشم را به علاقه‌مندان ارائه می‌دهیم.

 

*پیش‌بینی افزایش تولید پیله تر

وی اضافه کرد: سال گذشته ۳ هزار و ۱۵۷ جعبه نوغان در بین هزار ۸۳۳ بهره‌بردار توزیع کردیم که ۹۴ تن پیله تر تولید داشتیم.

مطهری بیان کرد: امسال با توجه به شرایط آب و هوایی و علاقه نوغانداران پیش‌بینی می‌شود میزان پیله تر و همچنین علاقمندی به این حرفه افزایش پیدا کند.

*نوغانداری اشتغال کم هزینه

عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با اشاره به ظرفیت بزرگ مازندران در رونق صنعت نوغانداری به عنوان یک اشتغال کم هزینه گفت: تسهیلات بلاعوض و تامین نهال از جمله سیاست‌های حمایتی جهاد کشاورزی برای اشتغال در زمینه توسعه پرورش کرم ابریشم است.

وی به رتبه پنجم مازندران در پرورش کرم ابریشم کشور اشاره کرد و افزود: هزار و ۲۰۰ بهره‌بردار با هزار و ۸۶۰ جعبه پرورش کرم ابریشم در استان به پرورش نوغانداری مشغول بوده و پارسال ۶۶ تن نوغان در مازندران تولید شد.

شهیدی‌فر با بیان اینکه دارای ۴۷۵ هکتار توت‌ستان بوده و بندپی، بابلکنار و لفور از مناطق اصلی فعالیت نوغانداری در مازندران محسوب می‌شود، گفت: بهترین زمان فعالیت نوغانداری فروردین تا خردادماه است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه هزینه تولید هر کیلوگرم پیله خشک کرم ابریشم در جهان ۵ دلار و قیمت هر کیلوگرم از آن ۱۵ دلار است، گفت: تولید نهال یکی از دغدغه‌های اصلی نوغانداری بوده و نهالستان‌های دارای مجوز باید نسبت به تولید آن اقدام کنند.

وی افزود: نوغانداری پس از خاویار و زعفران، یکی از با ارزش‌ترین محصولات کشاورزی کشور با دارا بودن بیشترین قیمت از ظرفیت‌های مهم سه  استان شمالی به شمار می‌رود.

 /۸۶۰۳۵/ج/خ




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.