پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیش نیازهای توسعه روستایی مازندران از نگاه بخشداران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا بخشداران مازندران روز چهارشنبه درنشست هم اندیشی بخشداران و شورای اسلامی بخش های استان که با حضور استاندار و جمعی از مسولان برگزار شدبه اهمیت ظرفیت های تولیدی محصولات کشاورزی، گردشگری و طبیعت گردی، صنایع وابسته به کشاورزی اشاره کردند و افزودند: توجه به روستاها و حرکت در جهت توانمندسازی روستاییان سبب کاهش نرخ بیکاری، ماندگاری روستاییان در روستا و افزایش تولید ملی می شود.

بخشداران مازندران، روستاها را در جذب گردشگران و امنیت غذایی مهم توصیف کردند و گفتند: اگرچه موارد فوق به طور گسترده مورد توجه دولت تدبیر و امید قرار گرفت و حتی به موفقیت هایی نیز دست یافته است، اما توسعه روستایی در مازندران با توسعه زیرساخت ها در مدیریت منابع آب و خاک، گردشگری به ویژه بوم گردی و از همه مهمتر حفظ زمین و بازار محصولات کشاورزی همراه است.

آنان توسعه روستایی را گسترده ترین عرصه برای حفظ آمایش جمعیت و اقتصاد سرزمینی دانستند و گفتند که توقع داریم روستائیان درفروش محصولات کشاورزی، حفظ زمین و گرفتن خدمات عمومی با مشکلات مواجه نشوند.

بخشداران مازندران گفتند که معتقدیم اگر به توسعه زیر ساخت های اقتصادی در روستاهای مازندران توجه شود، دست دهیاران به بودجه دولتی قطع خواهد شد و درآمد کشاورزان چندین برابر می شود.

مازندران ۴۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی دارد و سالانه با تولید بیش از هفت میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از جمله برنج با حدود یک میلیون تن، مرکبات با ۲میلیون و ۵۰۰ هزار تن، ۱۸۰ هزار تن گوشت سفید مرغ، ۸۵ هزار تن انواع آبزیان، گل و گیاه، کیوی و انواع محصولات لبنی ۱۰ درصد ارزش افزوده محصولات کشاورزی کشور را به خود اختصاص می دهد.

بیش از ۴۲۰ هزار بهره بردار محصولات کشاورزی در مازندران هستند.

بخشدار مرکزی شهرستان تنکابن در این نشست با بیان اینکه همچنان به بسیاری از مکاتبات روستائیان در بخش های مختل، دیر رسیدگی می شود، گفت: اکنون مکاتبات تغییر کاربری قانونی زمین در این بخش سه تا چها ماه طول می‌کشد.

رضا آقا گلی با بیان اینکه پرونده های سند مالکیت زمین کمتر از ۵۰۰ مترمربع در داخل شهرستان باید انجام شود، افزود: اکنون بسیاری مردم روستایی در بخش یانبخش از مشکلات جوابگویی به پرونده و طولانی شدن فرایند اداری گلایه دارند.

وی به کمیسیون ماده ۹۹ ساخت وساز در روستاهای مازندران اشاره کرد و گفت: صدور پروانه زمین در خارج از بافت حریم شهری که از بخشداری ها سلب شده است و سازمان همیاری و شهرداری ها انجام میدهد، یک مشکل قانونی دارد که روستائیان را با چالش جدی مواجه کرد.

بخشدار مرکزی تنکابن به نبود و کمبود ماشین آلات پیشرفته در مقابله با حوادث طبیعی در بخشداری ها اشاره کرد و ادامه داد: اگر زیر ساخت های توسعه نظیر راه، تجهیزات امداد و نجات، خدمات عمومی آب، برق، گاز در روستاها به درستی برنامه ریزی و مهیا نشود، کشاورزان به فعالیت های خود به درستی نمی پردازند.

وی یکی از مشکلات اساسی روستاها را مقوله پسماند و دفع زباله دانست و گفت: اکنون بخشداری ها حتی در داشتن یک خودروی حمل بهداشتی زباله با مشکل مواجه هستند.

وی به مشکلات طرح های هادی روستاها اشاره کرد و گفت: درحالی که بخشداران عضو اصلی در نشست های طرح های هادی هستند، اما نظرات کارشناسی بخشداران مورد توجه دستگاههای مرتبط قرار نمی گیرد، اگر چنین است چرا وقت بخشداران را با تاکید بر حضورمان می گیرند.

انوشیروان خلعتبری عضو شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان رامسر به مشکلات ساماندهی رودخانه ها، رانش زمین در مناطق ییلاقی و کوهستانی و وجود چاله های زیاد در راههای گردشگری روستایی اشاره کرد و گفت: روستائیان این شهرستان که در یک روز تابستان بیش از ۹۰ میلی متر بارندگی داشته باشند، اما با مشکل کیفی و کمبود آب شرب مواجه شوند، قابل قبول نیست.

وی به مشکلات تغییر کاربری غیر قانونی در این بخش اشاره کرد و گفت: روستائیان مالک زمین که قصد ساخت منزل مسکونی برای فرزندانشان را دارند در حالی در پیچ و خم اداری با مشکل مواجه می شوند که به راحتی عده ای تغییر کاربری غیر قانونی انجام می دهند.

بخشدار گیل خواران شهرستان جویبار به عنوان یکی دیگر از سخنران نشست بخشداران مازندران به اهمیت توسعه دانش بنیان در روستاهای استان اشاره کرد و گفت: همه روستاهای استان در هر زمینه به ویژه تولیدات کشاورزی، طبیعت گردی، بوم گردی، صنایع دستی و فعالیت های شیلاتی ثروتمند هستند که نیاز به برنامه های دانش بنیان است.

محمد حسین فقیه با بیان اینکه هنوز آببندان های روستاهای مازندران فقط در حد ضعیف تامین آب کشاورزی استفاده می شود، ادامه داد: استفاده گردشگری و شیلاتی آن ظرفیت به عنوان یک زیرساخت مهم اقتصادی مورد توجه جدی قرار نگرفته است.

وی به پیشروی آب شور به سفره های زیر زمینی در روستاهای مازندران شاره کرد و گفت: به دلیل خلاء قانونی و نظارت ضعیف چاههای غیر مجاز زیادی در استان حفر می شود.

بخشدار گیل خواران وجود تالاب ها به عنوان محل مهاجرت و زیستگاه پرندگان را ظرفیتی برای گردشگری و حفظ محیط زیست در روستاها توصیف کرد و بیان داشت: در حالی که دهیاران می توانند از این ظرفیت ها برای درآمد منطقه اقدامات عملی داشته باشند، دستشان به جیب دولت دراز می‌کنند.

محمداسماعیل بخشی سورکی بخشدار گوهر باران شهرستان میاندرود نیز ضمن اینکه توسعه و برخورداری روستائیان از خدمات عمومی به ویژه اب، برق، گاز، تلفن و راه‌های دسترسی در ۴۰ سال پس از انقلاب را بی نظیر توصیف کرد در عین حال گفت که همچنان زیر ساخت های روستاها با مشکلات جدی مواجه است.

وی با بیان اینکه الگوی توسعه توجه به شاخص‌های پایدار است، افزود: در حالی راه گوهر باران یک مسیر ترانزیتی به بندر امیرآباد است، اما بی توجهی به تعریض و کشته شدن روستائیان این بخش این مقوله را تبدیل به مرحله امنیتی کرده است.

وی تصفیه خانه اب در این بخش را یکی از نیازهای ضروری روستائیان اعلام کرد.

عضو شورای اسلامی بخش مرکزی شهرستان ساری نیز در این نشست تحقق مهاجرت معکوس از شهر به روستاها را منوط به توجه به زیر ساخت ها و مطالبات به حق مردم دانست و گفت: اینکه در کمیسیون ماده ۹۹ سازمان همیاری و شهرداری ها منابع مردمی را در حریم شهرها به روستاها به جیب بزند و روستائیان را از توسعه باز بدارد، صحیح نیست.

علی هاشمی با بیان اینکه همچنان بخشداران برای توسعه روستاها برنامه راهبردی بر اساس ظرفیت ها تهیه نکردند، ادامه داد: اگر برنامه باشد دست دهیاران از جیب دولت قطع می شود و روستاهای مازندران گلستان می شود.

زینب سلطانی بخشدار مرکزی شهرستان آمل مردم روستا را مستحق همه نوع خدمات درحد عالی دانست و گفت: روستا محل تولید است، انتظار آنان در تقویت زیر ساخت ها به حق است.

وی حل مشکلات پسماند و زباله در مازندران را یکی از اولویت های برنامه بخشداری مرکزی شهرستان آمل دانست و گفت: ایجاد دستگاه زباله سوز و تبدیل زباله تر به کودهای کشاورزی را در دستور کار داریم.

سلطانی گفت که ایجاد دهکده سبز در بخش مرکزی را کلید زده ایم و کاشت درخت در راه‌های اصلی فرعی با جدیت در حال انجام است.

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری مازندران نیز دراین نشست با بیان اینکه نگاه سنتی مدیریت در بخشداری ها ودهیاران باید از بین برود، گفت: زنجیره خدمت قابل قبول و مورد رضایت روستائیان باید با مشارکت فرمانداران، بخشداران، دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی تکمیل شود.

خسرو طالبی به خلاء های قانونی در ارائه خدمات مطلوب به روستائیان اشاره کرد و افزود: البته بسیاری از مشکلات با تعامل و همکاری قابل حل است که نیاز به آموزش دارد.

وی اعمال سلیقه در انتخاب دهیاران استان مازندران توسط شورای اسلامی روستاها و طولانی شدن فرایند اداری این موضوع در بخشداری ها از مشکلات جدی استان دانست و ادامه داد: حس اعتماد اجتماعی باید بدون اعمال سلیقه حزبی در انتخاب دهیاران بوجود بیاید.

مازندران سه میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد که حدود نیمی از آنان در بیش از سه هزار و ۵۰۰ روستا زندگی می‌کنند.

۶۹۹۰/‏۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.