پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیش‌بینی اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد تومانی برای تکمیل سد هراز

0


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان آمل، محمدابراهیم یخکشی عصر امروز در بازدید اسماعیل نجار معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران از عملیات ساخت سد مخزنی هراز، اظهار کرد: سد مخزنی هراز ۲۵۰ میلیون متر مکعب حجم مخزن دارد و آب قابل تنظیم سالانه آن ۶۵۰ میلیون مترمکعب است.

وی افزود: این سد یکی از بزرگترین سدهای مخزنی در مازندران و شمال کشور است و بخشی از حق‌آبه‌های دشت هراز را تأمین می‌کند، بهبود کشاورزی در دشت‌های پایین‌دست را رقم می‌زند و آبیاری اراضی زراعی به میزان ۹۸ هزار هکتار را شامل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه تأمین آب شرب به میزان ۱۰۰ میلیون متر مکعب در سال برای پنج شهرستان پایین دست توسط سد هراز رقم می‌خورد، تصریح کرد: تولید انرژی برق‌آبی توسط دو واحد نیروگاهی ۲۵ مگاواتی با تولید ۱۷۰ گیگاولت ساعت انرژی در سال از دستاوردهای سد هراز پس از بهره‌بررداری است.

این مسؤول با اعلام دریافت اعتبار ۱۲۰ میلیارد تومانی برای سد هراز، گفت: امسال در پیوست قانون ۴۰ میلیارد تومان برای سد هراز اختصاص داده شد و امیدواریم با بازدید مسؤولان بر این رقم اضافه شود البته منابعی امسال به عنوان ظرفیت پیش‌بینی کردیم و با به جریان انداختن آنها امیدواریم وضعیت بهتر از گذشته باشد.

یخکشی با اشاره به اینکه برای تکمیل نهایی سد به زمان نیاز داریم زیرا برای پروژه راه در این عملیات عمرانی به میزان 10 کیلومتر مدنظر است، خاطرنشان کرد: پروژه عظیم و دارای ابعاد مختلف سد، راه، جاده جایگزین، تونل و دیگر بخش‌ها است و رقم اعتباری مورد نیاز آن زیاد است همچنین پیش‌بینی می‌شود حدود یک هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن مورد نیاز است و با توجه به افزایش قیمت‌ها در سال‌های گذشته مبالغ هزینه افزایش می‌یابد.

وی یادآور شد: طبیعی است شرایط با افزایش قیمت تغییر می‌کند، سال گذشته در پیوست ۱۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم ولی این مبلغ به ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت ولی ظرفیت‌های مختلف همانند تهاتر در جریان بوده و امسال از ظرفیت ماده ۵۶ به میزان یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان درخواست فاینانس کردیم.

یخکشی بیان کرد: در گذشته بحث فاینانس خارجی برای سد هراز داشتیم که با وجود تحریم و مشکلات مختلف محقق نشد ولی امروزه بحث فاینانس داخلی داریم و تهاتر زمین و دیگر ظرفیت‌ها وجود دارد تا شرایط خوبی را پیش‌بینی کنیم.

وی با اعلام اینکه تاکنون حدود ۴۰ درصد از پیشرفت فیزیکی سد هراز را شاهد هستیم، با ابراز امیدواری پیشرفت ۱۰ درصدی دیگر تا پایان سال گفت: سد مخزنی هراز از نوع خاکی با هسته رسی است و قابلیت آن تأمین آب زراعی ۱۱۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی، آب شرب ۱۴ شهر و ۵۰۰ روستا است.

 /۸۶۰۱۲/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.