پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیشرفت فیزیکی ۷۸.۵ درصدی شبکه آبیاری و زهکشی البرز

0

حیدر داوودیان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: شبکه آبیاری و زهکشی البرز که با هدف توزیع مناسب و بهینه آب سد آیت‌الله صالحی مازندرانی به ۵۲ هزار هکتار از کشتزار‌های شهرستان‌های سوادکوه شمالی، قائمشهر، جویبار و سیمرغ طراحی شده با اجرای بخشی از زیرساخت‌ها در سال گذشته به پیشرفت فیزیکی ۷۸.۵ درصدی رسید.

او افزود: شبکه آبیاری و زهکشی البرز که طی سال‌های اخیر نیز نقش مهمی در تأمین آب مورد نیاز کشاورزان این مناطق داشت با ادامه عملیات اجرایی در سال گذشته برای فصل کشاورزی جاری با توان بیشتری آب سد آیت‌الله صالحی مازندرانی را به زمین‌های کشاورزی زیر پوشش منتقل می‌کند.

داوودیان گفت: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۲ هزار متر زهکش این شبکه با اعتباری بالغ بر سه میلیارد ریال لایروبی شد. لایروبی حدود ۸۰۰ متر از رودخانه سیاهرود نیز برای انتقال بهینه آب از سد آیت‌الله صالحی مازندرانی به پایین‌دست با اعتبار ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال انجام شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: ساخت کانال‌های شبکه آبیاری و زهکشی البرز نیز در سال گذشته ادامه یافت و ۷۰۰ متر کانال ساخته شد.

داوودیان مجموع طول کانال اصلی، کانال درجه یک و کانال درجه ۲ در شبکه آبیاری و زهکشی البرز تا پایان سال گذشته به ۹۰ کیلومتر رسیده و در قالب این طرح تا کنون ۲ دستگاه سد انحرافی و حدود ۸۰۰ دستگاه سازه هیدرولیکی ایجاد شده است.

او با بیان این‌که ۵۰۰ متر خط انتقال آب کانال البرز به سیاهرود با لوله بتنی به قطر ۱۲۰۰ میلیمتر نیز در سال گذشته اجرا شد، گفت: پارسال با بهره‌برداری کامل از کانال انتقال آب سد البرز به سیاهرود توان و میزان اثرگذاری شبکه آبیاری و زهکشی البرز در بهبود وضعیت کشاورزی جویبار افزایش یافت و ۲ هزار هکتار از کشتزار‌های جویبار از تنش آبی خارج شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران افزود: سال گذشته در مجموع برای اقدامات عمرانی مرتبط با شبکه آبیاری و زهکشی البرز ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شد و در تلاش هستیم که با افزایش اعتبارات تخصیصی برای این طرح مهم طی سال جاری سرعت تکمیل آن را افزایش دهیم.

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.