پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پیشرفته ترین روش تصفیه شیرابه پسماند جهان در چهاردانگه عملیاتی شد

رییس پژوهشکده فناوری نانو مازندران: نخستین تصفیه خانه شیرابه پسماند کشور با استفاده از فرآیند نانو فیلتراسیون ترکیبی در منطقه کیاسر ساری با موفقیت عملیاتی شد.

3

 

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه نیوز، به نقل از ایرنا، محسن جهانشاهی روز چهارشنبه ( 16 اردیبهشت 1394 ) در همایش توسعه کاربردی فناوری نانو در مدیریت شهری در نوشهر گفت : نخستین تصفیه خانه شیرابه پسماند کشور با استفاده از فرآیند نانو فیلتراسیون ترکیبی در منطقه چهاردانگه  ساری با موفقیت عملیاتی شد.

 

وی تصریح کرد : در این روش ۷۰ متر مکعب در روز شیرابه زباله تصفیه و به ۹۵ درصد آب مصرفی تبدیل و مابقی پنج درصد آن در مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

وی خاطرنشان کرد: این نانو فیلترها بومی و فرمول آن منحصر به فرد است که بعد از ۳۰ ماه تعویض می شود.

 

رییس پژوهشکده فناوری نانو مازندران با ابراز خشنودی از دستیابی به فن آوری مقابله با معضل زباله و شیرابه های آن که تهدیدی در مازندران به شمار می رود، افزود: با اعتباری حدود ۲۰۰ میلیارد ریال و احداث سه مرکز در غرب، مرکز و شرق مازندران تمامی شیرابهای پسماندهای مازندران بدون برجا گذاشتن هیچگونه مواد مضری برای محیط زیست، تصفیه خواهد شد.

 

جهانشاهی گفت: این پروژه و طرح با برخورداری از آخرین دانش فناوری نانو توانست در جشنواره علم تا عمل رتبه نخست کشور را کسب کند که این بیانگر اهمیت و موفقیت آن در کشور است.

 

وی با اشاره به رتبه هشتم ایران در تولید علم در جهان گفت: در حوزه پژوهش و فناوری نیز با تجاری سازی و ثبت اختراع به دنبال افزایش ارتقای کشور هستیم و در این راستا می توانیم با همکاری اعضای هیات علمی و مساعدت مسوولان و تامین اعتبارات لازم به جایگاه بالاتری در صنعت و فناوری کشور دست یابیم.

 

رییس پژوهشکده فناوری نانو مازندران افزود: با توجه به ویژگی و مزیت های منحصر بفرد این طرح، پیشنهادهای مختلفی از کشورهای همسایه و استانهای تهران، سمنان، اصفهان و قزوین به دستمان رسیده است که در حال مذاکره برای اجرایی کردن آن هستیم.

مشاور استاندار و مدیرکل آموزش و پژوهشی استانداری مازندران نیز در این نشست با اشاره به چالش های پیش روی توسعه استان، پسماند را یکی از بحران های استان عنوان کرد و گفت: با توجه به تاکید استاندار و سیاست دولت یازدهم برای حل این بحران باید با هم اندیشی در راستای رفع این معضل از آخرین دانش فناوری نانو بهره گرفته شود.

 

لطف الله آجودانی تصریح کرد: در این راستا با حضور اعضای شورای شهر و شهرداری استان این نشست برگزار شد تا با همسویی سیاست های اجرایی بتوانیم این طرح را که به صورت پایلوت به صورت صد در صد موفقیت آمیز در طول یکسال در کیاسر ساری اجرا شد در سایر نقاط مازندران نیز اجرایی کنیم.

 

وی با اشاره به انتخاب این طرح به عنوان پروژه برجسته علم و عمل در کشور افزود: در بازدید مقام معظم رهبری از نمایشگاه، این طرح نیز مورد نظر و تایید ایشان قرار گرفت، از این رو برای اجرای شدن آن در استان علاوه بر تامین اعتبار استانی به دنبال تامین اعتبار ملی هستیم.

 

رییس شورای اسلامی مازندران نیز در این همایش طی سخنانی با توجه به نقش و جایگاه شوراها در بهره گیری از فرصت ها و رفع مشکلات جامعه، گفت: باید به مشکل پسماند توجه ویژه ای صورت گیرد در این زمینه نیز مصمم هستیم از دانش و ظرفیت استان بهره بگیریم.

 

حمیدرضا افراشته افزود: در هفته شوراها نخستین نشست این همایش در استان برگزار شد تا در سال همدلی و همزبانی دولت و ملت مشکلاتی که وجود دارد هرچه زودتر بر طرف شود.

 

رییس شورای اسلامی مازنداران به همکاری و مساعدت شوراها و شهر داری ها برای هرچه زودتر اجرایی شدن این طرح تاکید کرد.

 

مریم پروین مسوول برگزاری این همایش نیز در سخنانی هدف از برگزاری این نشست را آشنایی و آگاهی هرچه بیشتر مدیران شهری با ویژگی ها منحصر بفرد و پیشرفته تصفیه شیرابه پسماندها ذکر کرد و گفت با اقدام می توانیم در جهت حفظ محیط زیست مازندران گام های شایسته و اثر گذاری برداریم.

 

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز: امیدوار هستیم که این طرح پیشرفته تصفه شیرابه که توسط جوانان و متخصصان دانشگاهی جوان کشور در استان مازندارن ساخته و عملیاتی شده است باعث نگردد که این معضل فراگیر و در واقع مهمترین مشکل و معضلی که بخش چهاردانگه درگیر آن است به همین صورت ادامه یافته و همچنان شاهد حمل حجم زیاد زباله ی شهر ساری در بخش چهاردانگه باشیم. طبق قول های شهرداری و مسئولان شهری ساری کارخانه ی زباله سوز این شهر در شهرک صنعتی در حال ساخت است که امیدواریم با پایان یافتن آن و توقف حمل زباله به بخش چهاردانگه پایان یافته و این سیستم تصفیه پیشرفته در محل دپوی زباله در گویچاله موقتی باشد.

3 نظرات
  1. azad می گوید

    1- حجم 70 متر مکعب شیرابه تصفیه شده نسبت به حجم شیرابه های موجود در مخزن جمع آوری زباله در کیاسر بسیار اندک است.
    2- با ریزش باران در فصل زمستان این حجم شیرابه بسیار بسیار افزایش می یابد.
    3- محل جمع آوری زباله عایق کاری نیست و شیرابه ها به درون خاک نفوذ می کند.
    4- جدای از شیرابه های بین راهی در حمل و نقل ماشین های زباله، شیرابه زباله های چهاردانگه با ریزش باران تا ده ها سال دیگر وجود خواهد داشت (شیرابه تا تصفیه کامل زباله و یا تجزیه کامل بخش های مختلف زباله وجود خواهد داشت).
    5- این تکنولوژی باید توسط محیط زیست بازرسی ماهانه شده و گزارش فصلی از آب تصفیه شده می بایست توسط اداره کل محیط زیست استان مازندران به انجام رسیده و نتیجه آزمایشات آب شناسی به اطلاع مردم و مدیران برسد.
    6- به هرحال شما در هر جایی که زباله جمع کردید باید از این تکنولوژی استفاده نمایید،. ولی راه حل مدیریت پسماند برای 250 تن زباله در شبانه روز شهرستان ساری، تصفیه روزانه 70 متر مکعب شیرابه زباله نیست بلکه مثل همه کشورهای پیشرفته در دنیا، این امر نیازمند افزیش فرهنگ جداسازی زباله های تر و خشک از مبدا، استفاده از کارخانه های زباله سوز، تولید ورمی کمپوست و دیگر موارد خواهد بود.

  2. اتابک می گوید

    بادرود. اشغال رو از چهاردانگه ببرید. نانوفیلتراسیون هم برای خودتون

  3. رضا می گوید

    هرجا زباله هست.تصفیه خانه هم آنجا باید باشد. چه معنی دارد زباله های ساری به چهاردانگه حمل شده و تصفیه شوند؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.