پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پنجمین جشنواره ملی ارکیده ایران در نوشهر آغاز به‌کار کرد

0

ایسنا/مازندران امروز در حالی پنجمین جشنواره ملی ارکیده در نوشهر در باغ گیاه شناسی ارکیده کار خود را آغاز کرد که در طی چهار دوره‌های گذشته با بازدیدهای بیش از ۱۵ هزار نفری خود کارنامه درخشانی را از خود به جای گذاشته است.

جمیله هاشمی رئیس جشنواره ارکیده نوشهر در افتتاحیه این نمایشگاه با اشاره به استقبال بی نظیر شهروندان و گردشگران از اقصی نقاط کشور از این جشنواره در دوره‌های گذشته اظهار کرد: در این سال که بنام رونق تولید نامگذاری شده است با پرورش گل و گیاه و حمایت از این قشرمی توان به شکوفایی اقتصادی ، رونق کسب وکار و درآمد پایدار برای منطقه و استان کمک کرد.

وی با بیان اینکه بیکاری سایه سنگینی را بر خانواده ها تحمیل می‌کند، تصریح کرد: با حمایت از تولید کنندگان می‌توان گام‌های مهمی را در جهت اشتغال‌زایی برداشت.

رئیس جشنواره ملی ارکیده با اشاره به حضور ۵۰ تولید کننده گل و گیاه با تعداد ۶۵ غرفه در این جشنواره گفت: از این تعداد ۱۲ غرفه اختصاصا مربوط به ارکیده، ۲۰ غرفه صنایع وابسته و جانبی، ۲۰ غرفه گیاهان آپارتمانی و ۱۳ غرفه مربوط به فضای باز است.

هاشمی با بیان اینکه ارکیده یکی از شگفت انگیزترین و بزرگترین خانواده گیاهان گلده در طبیعت است که تا به حال شناخته شده است، افزود: ارکیده به علت زیبایی و تنوع فراوانش همراه با سازگاری‌اش به طور وسیعی در طبیعت رویش می‌کند و در شرایط گلخانه‌ای نیز به شکل انبوهی کشت و پرورش داده می‌شود.

عبدالصمد صفرنژاد فرماندار نوشهر در ادامه با بیان اینکه این شهرستان ظرفیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف دارد، بیان کرد: با وجود پتانسیل‌های زیادی که وجود دارد یک سری مشکلاتی هست که طبیعی به نظر نمی‌رسد.

وی عنوان کرد: آوازه نوشهر با وجود گل و گیاه و گردشگری در سایر شهرها و به‌خصوص استان‌های شمالی به دلیل ظرفیت‌هایی که دارد پیچیده است اما وجود این مشکلات طبیعی نیست.

فرماندار نوشهر برگزاری جشنواره ارکیده را به عنوان یکی از حرکت‌های خوب فرهنگی برشمرد و ادامه داد: امید است این برنامه نهادینه شود و برای سال‌های متوالی برگزار شود.

صفرنژاد تصریح کرد: شهرستان نوشهر به عنوان یک شهرستان گردشگری نگین استان مازندران است وبه عنوان یکی از شهرهای نزدیک به پایتخت نیاز است که اینگونه برنامه ها در سرلوحه کار قرار گیرد.

وی با تاکید بر ایجاد نشاط و شادابی در شهرستان بیان کرد: باید پذیرفت که این شهرستان گردشگری است و برای استقرار گردشگری باید طرح های این چنینی در سرلوحه کار قرار گیرد.
غلامرضا گلزار دبیر جشنواره ارکیده ملی نوشهر نیز با بیان اینکه تولید کنندگان گل و گیاه موجب دلگرمی و برگزاری مداوم چنین جشنواره ای در مدت پنج سال شدند، اظهار کرد: تا زمانی که تولید گل و گیاهان زینتی در غرب استان وجود دارد و مسئولین نیز حمایت می کنند، چرا مازندران و اهالی این استان اقدام به فروش زمین می کنند و به گسترش شهرکها فکر می شود.

وی افزود: کشاورزی خصوصا تولید گل و گیاهان زینتی  می تواند این ارزش افزوده را به ما ببخشد.

دبیر جشنواره ارکیده ملی نوشهر  با بیان اینکه این خطه در چند عرصه تولید ملی حرف نخست را می‌زند، افزود: استان مازندران دارای رتبه نخست تولید گیاهان آپارتمانی و فضای باز کشور است و با داشتن چنین امتیازاتی برگزاری چنین حرکتهای فرهنگی می تواند به رونق تولید کمک کند.

گلزار گفت: این طبیعت نیازمند توجه بیشتر ما است و باید درست زندگی کنیم و به طبیعت احترام بیشتری گذاشته شود
حبیب زارع رئیس باغ گیاهشناسی نوشهر گفت: باغ گیاهشناسی نوشهر دارای ۹۰ سال قدمت است و ۱۵۰۰ گونه بومی و غیربومی را میزبانی می کند.

وی افزود: همچنین بیش از ۲۵ هزار گونه گیاهی به صورت خشک شده، در هرباریوم یا موزه گیاهان خشک در باغ گیاهشناسی نگهداری می شود.

رئیس باغ گیاهشناسی نوشهر خاطرنشان کرد: بیش از۳۰ گونه گیاهی از جنگل‌های هیرکانی کشف شده و به جهان گیاهی معرفی شد و بنابراین باغ گیاهشناسی نوشهر یکی از مهمترین و ارزشمندترین مجموعه گیاهی کشور و خاورمیانه است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.