پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پسروی دریای خزر پدیده مورد توجه در سرمایه‌گذاری دریایی/ آیا گردشگری دریایی در مازندران پا می‌گیرد؟!

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، پسروی و پیشروی خزر رفتار طبیعی دریا است که طی سال‌های اخیر به رفتار دریا ازنوع پسروی خزر مواجه هستیم.

اکنون سواحل استان از غرب عقب‌نشینی ورد و کاهش سطح تراز آب دریا جلوه‌گر شده که این موضوع بر فعالیت اسکله‌های تفریحی و ایستگاه‌های دریایی سایه انداخته است و موضوع مهم برخورد دریا در این راستا است.

به گفته کارشناسان امر در این حوزه تبعات عقب نشینی آب دریای خزر بسیار بیشتر از افزایش سطح تراز آب خزر است که تاثیرش بر تالاب‌های ساحلی غیرقابل انکار است.

موضوع مهم اینکه پسروی خزر در برخی از نقاط سواحل که طی سالیان گذشته در سایه دریا به نور و نوایی رسیدندبیشتر جلوه‌گر شد، به‌طوری‌که در حسرت تلاطم موج‌هایش هستند.

*پسروی و کاهش سطح تراز آب خزر

عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران در این‌باره اظهار کرد: به دنبال پسروی و کاهش سطح تراز آب دریا برخی از اسکله‌ها و بنادر و مجتمع‌های تفریحی و خدمات تحت تاثیر قرار گرفتند.

وی افزود: گام‌های موثری در حمایت از سرمایه‌گذار و سرمایه‌گذاری با رعایت استانداردهای زیست محیطی داشته و داریم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران بیان کرد: دید تخصصی و فنی اما همه جانبه‌نگر در این زمینه بسیار مهم است.

*برنامه‌ریزی برای حریم ۶۰ متر دریا

کاویان با تاکید بر اینکه باید برای حریم ۶۰ متر دریا و اراضی که بعد از پسروی آزاد می شود برنامه‌ریزی صورت گیرد، خاطرنشان کرد: پسروی و پیشروی به صورت سیکلی و دوره‌ای اتفاق میفتد که باید این اراضی حفظ شوند.

طی سال‌های گذشته شاهد اتفاقات خوبی در بحث توسعه و رونق گردشگری دریایی بودیم ولی به دلیل پسروی خزر برخی از اسکله‌ها و ایستگاه‌های تفریحات دریایی تحت تاثیر قرار گرفتند.

*اتفاقاتی خوب در بحث گردشگری دریایی

مهران حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران اظهار کرد: یکی از شاخه‌های گردشگری دریایی بحث اسکله‌ها است که پیگیری‌های لازم در این زمینه در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: ۶ موافقت اصولی به اسکله‌ها داده شد که حتی تعدادی از اینها به مرحله اخذ مجوز رسیده و دو اسکله هم به مرحله شروع عملیات کاری در غرب مازندران رسیده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه اسکله‌ها یکی از ظرفیت‌های مهم گردشگری دریایی محسوب می‌شود، اضافه کرد: متاسفانه در دریای خزر نمودی نداشته و تاکنون کار نشده است.

حسنی بیان کرد: تلاش‌مان بر این است امسال با شروع عملیات کاری این دو اسکله‌ها فرصت‌های مناسب برای دیگر سرمایه‌گذاران در این حوزه به وجود بیاوریم.

وی با بیان اینکه وجود این اسکله‌ها بحث اشتغال و درآمد را به همراه خواهند داشت، تصریح کرد: وجود اقتصاد دریا پایه یکی از شاخه‌های مهم آن گردشگری دریایی است که با ایجاد این اسکله‌ها اتفاق میفتد.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران یادآور شد: در منطقه نوشهر یک پروژه درحال اجرا است که پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه‌ای داشته است.

 

*پسروی موضوع مورد توجه سرمایه‌گذاران

حسنی خاطرنشان کرد: نگاه به اینکه در محاسباتی که دارد صورت می‌گیرد قطع یقین بحث پسروی دریا قابل توجه و ملاحظه است که سرمایه‌گذاران این موضوع را از منظور کارشناسان مورد توجه قرار می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه یک بحث دیگر شناورهای سبک است، افزود: این مهم را اداره گردشگری، دریابانی و نجات غریق تحت عنوان ایستگاه تفریحات دریایی در دریای خزر تحت پوشش خود قرار داده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اعلام اینکه ایستگاه تفریحات دریایی درحال انجام است، اظهار کرد: آخرین کشتی تفریحی که قرار است در آب‌های نوشهر به آب انداخته شود به‌زودی این موضوع اتفاق خواهد افتاد که ظرفیت این شناور بین ۶۰ تا ۸۰ نفر است و به‌صورت مسیر دایره‌ای از مبدا حرکت کرده و به شکلی طراحی شده از امکانات و خدمات در دریا بهره  کافی برده شود

حسنی گفت: باتوجه به وجود سرمایه‌گذاران باید از این ظرفیت مهم استفاده شود.

به گزارش فارس، باتوجه به پیش‌بینی‌های انجام شده مبنی بر اینکه تا پایان قرن حاضر تراز آب دریای خزر به ارتفاع منفی ۳۵ متر یعنی ۳۵ متر پایین تر از سطح اقیانوس‌ها خواهد رسید و تحت تاثیر آن بخش وسیعی از سواحل شمالی و شرقی دریای خزر از آب خارج می‌شود از هم‌اکنون باید به فکر برنامه‌ریزی بود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.