پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پرهیز از آتش‌زدن مزارع بعد از برداشت محصول

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، آتش زدن کاه و کلش در مزارع درحالی هر ساله تکرار می‌شود که این موضوع علاوه بر آلودگی هوا و مسائل زیست‌محیطی پیامدهایی را برای خود مزرعه به همراه خواهد داشت.

برخی از کشاورزان پس از برداشت محصول از جمله گندم، جو و برنج اقدام به آتش‌زدن ساقه‌های محصول می‌کنند با این تصور که با هزینه‌‌ای پایین زمین را برای کشت بعدی آماده کردند درحالی‌که نمی‌دانند درواقع متحمل چه خسارت‌هایی می‌شوند.

در مقابل این کشاورزانی هستند با آگاهی از مضرات سوزاندن کاه و کلش نه تنها محیط را آلوده نکردند بلکه توانستند ضریب تولید را افزایش دهند که می‌تواند به‌عنوان تجربه‌ای موفق مورد توجه کشاورزان قرار گیرد.

احسان عباسپور معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: برخی از کشاورزان، کاه باقیمانده در زمین را  بعد از برداشت بدون شخم و شیار کشت کردند که این مسأله در افزایش تولید موثر بوده است.

وی افزود: این کار در مقابل آتش زدن کاه و کلش عملکرد بهتری خواهد داشت که می‌توانند از این تجربه خیلی خوب مورد توجه همه کشاورزان قرار گیرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با هشدار مضرات آتش زده کاه و کلش، بعد از برداشت محصول خاطرنشان کرد: وجود کاه در مزارع بدون شخم و شیار موجب جلوگیری از بین رفتن موجودات ریز خاک شده که در حاصلخیزی خاک موثر خواهد بود.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.