پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پرداخت ۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغالزایی در شهرستان نور

0


به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان نور، با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی توجه به رفع مشکلات فراوان اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی طبقات محروم جامعه و پیش بینی برنامه‌های مورد نیاز برای توانمندسازی و رفع نیازهای اقشار محروم مورد توجه ویژه دولتمردان قرار گرفت به گونه ای که لزوم حمایت و دستگیری از نیازمندان و محرومان جامعه در صدر برنامه‌های نظام تازه تأسیس جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت و ۲۲ روز پس از پیروزی انقلاب اسلامی( ۱۴ اسفند ۱۳۵۷)، از جمله اولین نهادهایی که با صدور حکمی از سوی امام خمینی(ره‌) برای مدت نامحدود و به منظور  حمایت و رسیدگی به محرومان و مستضعفان و خودکفا نمودن آنان‌ تأسیس شد، کمیته امداد امام(ره)بود.

سالروز تاسیس کمیته امداد بعدها به روز احسان و نیکوکاری نامگذاری شد و هرساله از چهاردهم تا بیست و یکم اسفندماه با عنوان هفته نیکوکاری مردم مهربان و نیکوکار کشور ما در همایشی عظیم که تبلور نوع دوستی، نیکوکاری و مهرورزی آنان است دست های پر محبت و عاطفه خویش را بر سر خانواده های نیازمند و کودکانشان می کشند.

به همین مناسبت رئیس کمیته امداد شهرستان نور در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان نور اظهار کرد: کمیته امداد این شهرستان یکهزار و ۵۰۰ خانوار با جمعیتی حدود ۳ هزار نفر را زیر پوشش دارد که از این تعداد ۲۰۰ نفر دانش‌آموز و دانشجو هستند، ۲۰۰ خانوار بیمار صعب‌العلاج و زمین‌گیر دارند و ۱۱۰ خانوار نیز مستاجرانی هستند که درآمدشان ناچیز است و توان پرداخت اجاره را را ندارند.

*اهدای ۱۳۰ تبلت

حسن علیزاده افزود: با توجه به شیوع کر ونا و برگزاری کلاس‌های آنلاین با کمک خیران و مساعدت و همکاری مسئولان شهرستان با هزینه حدود ۵۰۰ میلیون تومان، تعداد ۱۳۰ دستگاه تبلت (سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی) خریداری و تحویل دانش‌آموزان زیر پوشش این نهاد داده شد.

وی خاطر نشان کرد: به همه ۲۰۰ دانش‌آموز و دانشجوی زیر پوشش در آغاز سال تحصیلی کمک هزینه تحصیلی و بسته‌های فرهنگی پرداخت شد.

این مسؤول تصریح کرد: در بحث اشتغالزایی علاوه بر آموزش خانواده‌ها به ویژه در مناطق کم‌برخوردار مانند بلده در امور تولیدی، دامداری، دامپروری، خدماتی و مشاغل خانگی مبلغ چهار میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان وام اشتغال برای ۱۳۵ طرح پرداخت شد و ناظر فنی اداره کل تا پنج سال به منظور پیشگیری از انحراف در هزینه کرد بر این طرح‌ها نظارت دارد.

علیزاده با بیان اینکه در صورت مشاهده انحراف هزینه‌کردها، طرح‌ها برگشت داده می‌شوند، گفت: درصد انحراف در این وام‌ها کمتر از ۵ درصد بوده که اصلاح و یا برگشت داده شد.

رئیس کمیته امداد شهرستان نور از پرداخت ۱۷۱ مورد وام کارگشایی به میزان ۱۳ میلیارد ریال به مددجویان و موردی خبر داد.

وی افزود: کمیته‌امداد شهرستان نور۲۰۰ یتیم زیر پوشش دارد که توسط هزار حامی، پوشش داده می‌شوند و از ابتدای سال جاری تا کنون ۵۰۰ میلیون تومان به صورت نقدی و غیرنقدی حمایت شدند.

این مسؤول خاطر نشان کرد: در سال جاری ۵۰۱ مورد تعمیرات مسکن محرومین انجام شد، ۱۲ واحد مسکونی تکمیل و تحویل مددجویان زیر پوشش شد و برای ۱۷ واحد مسکن محرومین نیز مقدمات کار فراهم شد که مراحل ساخت آن‌ها از سال آینده آغاز می‌شود.

*توزیع ۴ هزار بسته کمک معیشتی

علیزاده از توزیع چهار مرحله کمک‌های معیشتی بین مددجویان زیر پوشش خبر داد و افزود: با کمک خیران و سازمان‌های مردمی در چهار مرحله و هر مرحله هزار سبد کمک معیشتی،هر سبد به ارزش ۳۰۰ هزار تومان در مجموع چهار میلیارد تومان در بین مددجویان زیر پوشش توزیع شد.

*نظارت دقیق بر درآمد و هزینه

رئیس کمیته امداد شهرستان نور به منابع درآمدی و هزینه‌های کمیته امداد اشاره و اظهار کرد: درآمدهای این نهاد از سه سرفصل منابع دولتی، انفاق و صدقات و مجتمع‌های اقتصادی تامین و با نظارت دقیق هزینه می‌شود به طوری که درآمدهای طرح اکرام و ایتام مستقیما و بدون هیچ دخالتی به حساب آنان واریز می‌شود.

وی ادامه داد: درآمدهای زکات نیز در همان محل و حداکثر در سطح شهرستان هزینه و ریالی از شهرستان خارج  و در محل دیگر خرج نمی‌شود. انفاق و صدقات نیز نهایتا در سطح استان هزینه و ریالی از استان خارج نمی‌شود.

علیزاده به بحث‌های مطرح شده در رابطه با هزینه‌های کمیته امداد در خارج از کشور نیز، گفت: در ایام و مناسبت‌ها، در محل جمع‌آوری کمک‌های مردمی صندوق‌هایی جداگانه با عناوین مانند صندوق کمک به مردم فلسطین، لبنان یا هر کشور دیگر و یا به منظور کمک به سیل زدگان، زلزله زدگان و … تعبیه می‌شود و مردم با اختیار خود مبالغی را در این صندوق‌ها واریز می‌کنند که این مبالغ برای آن منطقه یا کشوری که کمک‌ها برای آن جمع‌آوری شده هزینه می‌شود و مردم این اطمینان را داشته باشند که به جز این کمک‌ها بقیه در همان محل، شهرستان و استان هزینه می‌شود.

 /۸۶۰۲۳/ع




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.