پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پرتقال‌چینی و کرونا چینی/ آیا برداشت مرکبات در افزایش شیوع کرونا موثر بود؟

0


خبرگزاری فارس مازندران ـ عقیل امامی| تداوم شیوع ویروس مرگبار کرونا در مازندران و استمرار وضعیت قرمز این استان در نقشه کرونایی کشور سبب افزایش نگرانی‌های فراوان در بین مردم و مسؤولان محلی شده است.

با گذشت قریب یک سال از پیدایی ویروس مهاجم کرونا در کشورمان و فعالیت گسترده کادر درمانی و یاری‌گران ملی و محلی در سطوح مختلف برای کاهش تلفات انسانی این پدیده که تاکنون افزون بر 50 هزار قربانی بر جای گذاشت، صدمات و لطمات مادی و معنوی آن همچنان در حال افزایش است.

متاسفانه استان مازندران به‌خاطر شرایط ویژه اقلیمی و مهندسی آن که در نزدیکی به پایتخت و مسیر عبوری خودروهای سبک و سنگین قرار دارد به‌علت شمار فزاینده جمعیت شناور آن در هر هفته و به‌ویژه تعطیلات پایانی و مناسبتی شاهد خیل عظیمی از مسافران و مهمانان ناخوانده است که به‌همین دلیل روند ابتلا و گسترش ویروس مرگبار کرونا در این استان روند کاهش ندارد.

در بررسی علل ناکامی مازندران در مهار این ویروس باید اذعان کرد اساسا از آغاز همه‌گیری این ویروس جهانی مدیریت ناقص و ضعیفی بر این عرصه حاکم بود به‌گونه‌ای که دخالت افراد ذی‌نفوذ در پایتخت دست مسؤولان استانی را برای اعمال تدابیر قاطعانه بست و مسؤولان محلی توان انسداد جاده‌های ارتباطی سه‌گانه را نداشتند و همین امر به اختلال در فرآیند تصمیم‌گیری در حوزه نظارت میدانی بر پروتکل‌های بهداشتی منجر شد.

نکته در خور اما اظهارنظر اخیر آقای ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در این زمینه است که با مقصر دانستن مردم بومی مازندران که در فصل برداشت مرکبات هستند و بدون توجه به علل پیش گفته، پرتقال‌چینی را علت اصلی خارج نشدن مازندران از وضعیت قرمز کرونایی دانست!

این مسؤول بدون توجه به دلایل واقعی عدم جلوگیری از ورود میلیونی مسافران غیربومی به مازندران که سلامت مردم این خطه را به مخاطره افکنده است و نیز بدون اشاره به ضعف مدیریتی دستگاه متبوع در حوزه نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی عامدانه به فرافکنی پرداخت.

حال صرف نظر از تعداد اندک برداشت‌کنندگان مرکبات از باغ‌های مازندران در مقابل هجوم بی‌امان و میلیونی مسافران به مناطق این استان جای این سئوال مطرح است که چرا اساسا ستاد ملی مقابله با کرونا در بررسی‌های علمی خود پیرامون افزایش نگران‌کننده روند ابتلا بیماران کرونایی در مازندران هیچ‌گونه توجهی به آمار بالای مسافران ناخوانده به‌عنوان یکی از دلایل اصلی و نگران کننده تشدید وضعیت قرمز کرونایی ندارد؟

به‌هر روی شایسته است در عصر انفجار اطلاعات که  نتایج تحقیقات و پژوهش های راهبردی به‌ویژه در حوزه پزشکی و سلامت در سراسر جهان بی‌وقفه و لحظه‌ای در دسترس است، برخی از مسؤولان محترم با اظهارنظرهای خلاف منطق و عقل این‌گونه با احساسات مردم زحمت‌کش و بی‌آلایش مازندران که همواره در تعقیب ارزش‌های والای اسلامی و انسانی پیشتاز هستند، بازی نکنند و هرچه بیشتر در تعمیق پیوند با توده‌های مردم با بصیرت بکوشند.

 /۸۶۰۴۸/ج/و




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.