پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پایان ساماندهی پسماند در مازندران

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، سیدمحمد محمدی تاکامی در نشست خبری که در محل سالن اجتماعات شماره یک استانداری برگزار شد، با بیان اینکه این استان با جمعیت سه میلیون و دویست هزار نفری به طور متوسط حدود یک کیلوگرم در روز، زباله تولید می شود، اظهار کرد: در کل مازندران یک روز حدود  ۳ هزار و ۱۰۰ تن زباله تولید می شود و این مقدار زباله در ۲۸مرکز دفن زباله در شهرهای استان دفن شده که مطلوب و مورد رضایت ما نیست.

وی تصریح کرد: زمان ورود مسافر به مازندران بیش از ۷۰ درصد که بین ۵ هزار و ۱۰۰ الی ۶ هزار و ۲۰۰ تن زباله تولید شده است که به ناچار زباله ها به نقاط بالا دست انتقال داده می شود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران خاطرنشان کرد: شرایط خاص استان به گونه ای است که اگر بخواهیم زباله ها را بسوزانیم، سوزاندن بی رویه آن، باعث آلودگی طبیعت می شود بنابراین دفن زباله حساسیت های بالایی را دارد.

محمدی تاکامی با اشاره به اینکه از ۲۸ نقطه مازندران، ۹ نقطه برای مستقر کردن سایت های تبدیل زباله به کود، انرژی یا ریزدانه های محیط زیست در نظر گرفته شد، گفت: شهرهایی مانند بهشهر، ساری، قائمشهر، بابل، آمل، ایزدشهر، نوشهر، تنکابن و بابلسر محوری برای شهرهای مجاور می شوند.

وی افزود: بهشهر با دارا بودن کارخانه کمپوست می تواند خلیل شهر، بهشهر و رستم کلا را پوشش دهد و برای نکا و گلوگاه برنامه هایی داریم که زباله آن ها را به بهشهر انتقال دهیم.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با بیان اینکه زباله هایی مثل تشک، چوب و مواردی که قابل تبدیل نیستند و ارزش حرارتی دارند به زباله سوز شهرهای مجاور انتقال می دهیم، تصریح کرد: در ساری، کارخانه زباله سوز ۴۵۰ تنی پیش بینی شده و در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده شد و تمام عملیات اجرایی و خرید محصولات آن که از کشور خارجی وارد می شود با اعتبارات دولتی انجام شده است.

محمدی تاکامی در ادامه بیان کرد: بخشی از هزینه زیر ساخت ها از طرف شهرداری ساری صورت گرفت اما مجموع اعتبارات ساخت کارخانه های زباله سوز در نوشهر و ساری با هزینه دولتی بوده است.

وی با تاکید بر اینکه حدود ۸۵ درصد تجهیزات ساخت دستگاه زباله سوز در یکی از انبارهای شهرک صنعتی ساری مستقر است، افزود: این پروژه با اعتبار ۱۰۰   میلیارد تومان پیش بینی شد و شهرداری متعهد شده که پیگیری های لازم را انجام دهد تا پایان سال این پروژه به اتمام برسد و زباله ها را به بالادست انتقال ندهیم.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران در مورد کارخانه کمپوست قائمشهر گفت: این کارخانه زباله های قائمشهر، سیمرغ، جویبار، سوادکوه و سوادکوه شمالی را تحت پوشش قرار می دهد و در ده سال گذشته قرار براین بود که کارخانه کمپوستی احداث شود که متاسفانه روابط حقوقی کارفرما و پیمانکارباعث شد تا این پروژه به مدت ۱۰ سال متوقف شود.

محمدی تاکامی اظهار کرد: خوشبختانه اواخر سال گذشته این مشکل رفع و زمینی که در اختیار شهرداری گذاشته شد بنابراین با یک سرمایه گذار، در حال مذاکره است تا در یک زمان معین شده این پروژه به اتمام برسد.

وی در خصوص ساختار کارگروه مدیریت پسماند مازندران خاطرنشان کرد: طرح هایی که در خصوص صنایع تبدیلی مطرح می شود در کار گروه مطرح می شود و در نهایت باید مورد تائید وزارت کشور قرار گیرد.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با بیان اینکه اولین کارخانه کمپوست در کشور در بابل با ظرفیت ۱۰۰ تن احداث شده است، تصریح کرد: بعد از ده سال کارکردن دستگاه فرسوده شد که در یکسال و نیم گذشته با همت شهرداری بابل، شورای شهر و فرمانداری این شهر وارد کار شد.

 محمدی تاکامی با اشاره به اینکه دو پروژه کمپوست ۲۵۰ تنی و تصفیه شیرآبه ها در بابل تعریف شده است، افزود: پروژه کمپوست ۲۵۰ تنی فاز اول آن راه اندازی و فاز دوم که مربوط به تخمیر می باشد، در حال بررسی است که بخشی از تخمیر آن باید در فضای باز انجام شود و نیاز به تکنولوژی خاصی دارد و پروژه دوم تصفیه شیرآبه های بابل بوده که با ظرفیت ۴۰ مترمکعب در روز در دانشگاه صنعتی نوشیروانی به ثبت رسیده و خروجی آن مورد تائید محیط زیست است.

وی یادآور شد: پروژه تصفیه شیرآبه می تواند به ۸۰ متر مکعب در روز ارتقا داده شود و جوانی فارغ التحصیل پلیمر در ساری با تثبیت شیمایی شیرآبه را به کود و فوم تبدیل می کند که خیلی مفید است و به صورت آزمایشی و با استقبال زیادی همراه بود.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران گفت: مشکلات زباله در شهر آمل در عمارت شاهزید تلنبار می شود که در مجاورت رود خانه هراز می باشد و مربوط به بیش از ۵۰ سال است با حجم کار سنگین که یک نقطه از این شهر را انتخاب کردیم تا دفن زباله به روش سلولی و بهداشتی انجام شود.

محمدی تاکامی افزود: طرح بعدی بیوگاز است که اگر در آمل انجام شود جز اولین شهری است که در ایران انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرحی که در بابلسر انجام می شود می تواند زباله ها را با یک تکنولوژی در صنعت کف پوش های بتنی به کار برد، گفت: قرارداد این طرح در دی ماه سال گذشته بسته شد و پیمانکار در حال ساخت قطعات آن است.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مازندران با اشاره به اینکه ظرفیت ۲۵۰ تنی کمپوست در شهر نور پیش بینی شده و طرح سرمایه گذار مورد تایید قرار گرفت، افزود: پروژه زباله سوز در نوشهرعلاوه بر اینکه شهرهای نوشهر و چالوس را مورد پشتیبانی قرار می دهد و ظرفیت آن ۲۰۰ تن در روزاست، با این حال زباله سوز نوشهر پیشرفت ۹۴ درصدی داشته و پیش بینی ما این است که تا پائیز افتتاح شود.

محمدی تاکامی با تاکید بر اینکه زباله سوزهایی که در ساری و نوشهر قرار دارد توان تولید برق را دارد، تصریح کرد: وزارت کشور ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه اختصاص داده که ۸۰ میلیارد تومان را دریافت کردیم و ۲۰ میلیارد تومان مصوب شده که در سه ماه آینده به شهرداری ها تزریق می شود.

وی با اشاره به اینکه پروژه کمپوست تنکابن با یک شرکت دانش بنیان در حال کارکردن است، خاطرنشان کرد: ۱۵میلیارد تومان اعتبار در دو مرحله برای ساخت این طرح پرداخت شد که در تنکابن، نور و نوشهر بخشی از اعتبارات از سوی دفتر مقام معظم رهبری بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.