پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

پایان سال آبی مازندران با افزایش بارندگی‌ها و کاهش آورد رودخانه‌ها

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران گفت: مجموع آورد آب رودخانه‌های مهم مازندران در سال آبی گذشته، یعنی از ابتدای مهر ۱۴۰۲ تا پایان شهریور ۱۴۰۳ حدود دو میلیارد و ۳۷۰ میلیون مترمکعب بود که نسبت به سال آبی قبل ۴۱ درصد افزایش و در مقایسه با دوره درازمدت ۲۳ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

فرهاد خلردی امروز (پنجم مهر ماه) در گفت‌وگویی با رسانه‌ها، اظهار کرد: در سال آبی گذشته از هفت رودخانه مهم مازندران که بیشترین آورد آب را برای حوضه‌های آبریز این استان دارند، فقط یک رودخانه نسبت به آمارهای دوره درازمدت سه درصد افزایش آورد داشت و آمار بقیه رودخانه‌ها کاهشی بود.

وی با بیان این‌که چشمه‌کیله، چالوس‌رود، هراز، بابل‌رود، تلار، تجن و نکارود هفت رودخانه‌ مهم مازندران هستند، گفت: رودخانه بابل‌رود تنها رودخانه بزرگ استان بود که در سال آبی گذشته نسبت به دوره درازمدت سه درصد افزایش آورد داشت. بیشترین کاهش آورد رودخانه‌های مهم استان مربوط به نکارود بود که ۴۳ درصد نسبت به دوره درازمدت کاهش آورد داشت.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران درباره آمار منابع آب‌های زیرزمینی مازندران در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ نیز بیان کرد: براساس آمارها ۳۱ شهریور امسال و در پایان سال آبی مجموع ذخایر آب‌های زیرزمینی مازندران نسبت به دوره درازمدت (سه دهه پیش) ۱۳۱ میلیون مترمکعب کاهش یافته و تراز آب‌های زیرزمینی هم ۸۰ سانتیمتر پایین‌تر رفته است.

او به بارندگی‌های مطلوب مازندران در سال آبی گذشته اشاره کرد و افزود: مجموع بارندگی ثبت‌شده در مازندران طی سال آبی گذشته ۶۸۳ میلیمتر بود که در مقایسه با بارندگی سال آبی پیش از آن ۳۴ درصد افزایش و نسبت به دوره درازمدت نیز هشت درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: بیشترین میزان بارندگی استان در سال آبی گذشته از نظر شهرستانی با ۱۴۱۶ میلیمتر مربوط به عباس‌آباد بود که چهار درصد نسبت به دوره درازمدت افزایش داشت. پس از عباس‌آباد نیز شهرستان‌های محمودآباد با ۱۲۰۱ میلیمتر (۱۸ درصد افزایش نسبت به درازمدت) و سوادکوه شمالی با ۱۱۱۶ میلیمتر (۱۶ درصد افزایش نسبت به درازمدت) بیشترین بارندگی را داشتند. کمترین میزان بارندگی سالانه استان نیز با ۴۰۷ میلیمتر در شهرستان کلاردشت ثبت شد که کاهش ۲۲ درصدی نسبت به دوره درازمدت را نشان می‌دهد.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای مازندران درباره ذخیره آب سدهای مازندران در ابتدای سال آبی جدید نیز گفت: ابتدای مهر امسال مجموع آب ذخیره‌شده در سدهای استان ۱۹۸ میلیون متر مکعب بود که ۱۲۴ درصد بیشتر از آمار ابتدای سال آبی گذشته است.

وی اظهار کرد: سد شهید رجایی ساری پایان شهریور پارسال ۲۶ میلیون مترمکعب آب داشت که این رقم در ۳۱ شهریور امسال ۷۰ میلیون مترمکعب ثبت شده است. ذخیره آب سد البرز نیز از ۴۸ میلیون مترمکعب در ابتدای سال آبی گذشته به ۱۰۶ میلیون مترمکعب در ابتدای سال آبی جدید رسیده است.

خلردی افزود: مجموع آب موجود در آب‌بندان‌های مازندران در ابتدای پاییز امسال ۱۴۰ میلیون مترمکعب، معادل ۳۴ درصد ظرفیت ذخیره آب‌بندان‌های مازندران است.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.