پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

ویلاسازی پای دماوند! – ایسنا

0

دبیر کارگروه پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران از نابودی خاک حاصلخیز مازندران زیر سنگ و موزائیک به دلیل نبود مدیریت شهری مناسب در این استان هشدار داد.

عزیر عابسی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه شهرها و ساختمان‌ها در موضوع محیط زیستی بیشترین آسیب را وارد می‌کنند، اظهار کرد: رعایت برنامه‌های مدیریت شهری در راستای حریم شهری و تغییر کاربریها می‌تواند استان را با مشکلات زیست محیطی کمتری مواجه کند.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین مشکل زیست محیطی امروز موضوع زمین خواری، جنگل‌خواری و کوه خواری است، تصریح کرد: به طور مثال پای دماوند، در جنگل های کلاردشت ویلا سازی انجام شده که تمامی این عوامل موجب از بین رفتن محیط زیست می شود.

دبیر کارگروه پسماند و محیط زیست اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران خاطرنشان کرد: در نقشه ایران فقط یک نقطه سبز به صورت محسوس وجود دارد و آن هم سواحل شمالی ایران است که این نقطه برای تولید برنج و محصولات کشاورزی اختصاص داده شده است.

عابسی در ادامه گفت: در استان مازندران، حتی در اعماق 50 تا 100 متری نیز خاک حاصلخیز وجود دارد و با احداث یک چاه، کشاورزی و پرورش گل را می‌توان رونق بخشید اما این توانمندی در استانی مانند سمنان جود ندارد.

وی با بیان اینکه مواد مورد استفاده در ساخت و صنعت، از رودخانه، کوه و غیره بوده که با وارد شدن به محیط زیست، خسارت زیادی به بار آورده است، گفت: مصالح صنعت باید سنگ‌شویی شود اما خسارت حمله به کوه و جنگل را به وفور مشاهده می‌کنیم؛ نمونه آن در جاده هراز قابل مشاهده است که چقدر برداشت مخلوط از کوه صورت می گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه نوشیروانی بابل بیان کرد: این برداشت ها از آلودگی هوا تا کدر شدن آب رودخانه‌ها را در بر می‌گیرد، با درست انجام شدن تمامی این موارد قطعا اتفاق ناخوشایند در بحث زیست محیطی صورت نمی گیرد.

عابسی خاطرنشان کرد: اصلی ترین چیزی که مازندران و محیط زیست آن را تهدید می کند نه صنعت و نه حتی توریست بلکه توسعه نادرست و نامتوازن شهرها و ساختمان هایی است که در هیچ وجهی از منظر انرژی، مصرف آب، بحث های سازه ای و نمای زیبا درست طراحی نشده است.

دبیر: شیما عباس زاده
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.