پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وقف‌های علمی و پژوهشی در کشور گسترش پیدا کند

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، استاندار مازندران در دیدار مدیران اوقاف و امور خیریه مازندران از غفلت در حوزه گسترش وقف‌های علمی سخن گفت و با بیان اینکه باید وقف‌های علمی و پژوهشی در کشور گسترش پیدا کند، افزود: سازمان اوقاف می‌تواند بزرگترین پارک علم و فناوری کشور را تاسیس و مدیریت کند تا فناوری‌های نوین در این مجموعه با حضور نخبگان مورد بررسی قرار گیرد.

یوسف نوری صبح امروز سه‌شنبه به مناسبت هفته وقف در دیدار مدیران اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه وقف از مردم برای مردم است و عایدات بسیاری برای جامعه دارد، اظهار کرد: نهاد وقف می‌تواند بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کند و یا بهبود ببخشد و برای همین منظور باید امینانه نیات موقوفات را حفظ و اجرا کرد که اگر از آن به درستی استفاده و یا تبلیغ شود می‌تواند بسیار مفید و اثرگذار واقع گردد.

نوری با بیان اینکه تثبیت مالکیت موقوفات مازندران بسیار ارزشمند است، از اثرگذاری وقف در حوزه‌های نوآوری و فناوری یاد کرد و با اشاره به نقش و ظرفیت‌های نظام وقف در راستای پاسخگویی به نیازهای روز جامعه در تمدن نوین اسلامی، گفت: بزرگترین دانشگاه‌های جهان وقف است و یا دانشگاه‌های معتبر جهان دارای موقوفات هستند که عواید آن موقوفات در امور علمی آن دانشگاه هزینه می‌شود که بسیار ارزشمند است.

وی از غفلت در حوزه گسترش وقف‌های علمی سخن گفت و با بیان اینکه باید وقف‌های علمی و پژوهشی در کشور گسترش پیدا کند، افزود: انتظار داریم سازمان اوقاف این مسئله را پیگیری کند.

وی بر ضرورت پرداخت حق و حقوق موقوفات توسط مردم و ادارات تاکید کرد و گفت: حق و حقوق موقوفات توسط دستگاه‌های اجرایی مازندران پیگیری و پرداخت شود؛ اگر اعتبار لازم وجود ندارد حتما تهاتر یا املاک مازاد آن دستگاه اجرایی به فروش برسد تا حق و حقوق موقوفات پرداخت شود.

پیشتازی اوقاف مازندران در تثبیت مالکیت موقوفات و تهیه نقشه کاداستر

حجت‌الاسلام ابراهیم حیدری‌جناسمی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه گسترش موقوفه‌های جدید با مشاوره کارشناسان ما در ادارات مربوطه صورت می‌پذیرد، گفت: اوقاف مازندران در زمینه تثبیت مالکیت و سامانه کاداستر با اختلاف سه برابری رتبه اول را در کشور داراست. همچنین استان مازندران از لحاظ تعداد موقوفات رتبه سوم و از لحاظ رقبات و تعداد امامزاده‌ها رتبه اول را در سطح کشور داراست.

وی ادامه داد: استان مازندران دارای ۱۶۷ رقبه درمانی، بیش از ۲۸ هزار رقبه کشاورزی ، ۴۱۸ هزار رقبه آموزشی ۱۴ هزار رقبه تجاری و ۱۳۸ هزار رقبه مسکونی است.

حیدری‌جناسمی بهترین راه فرهنگ وقف را اجرای امینانه نیات موقوفات می‌دانند، گفت: در این راستا خرید تجهیزات سی تی اسکن، ام آر آی، آمبولانس، ۷ دستگاه تنفس و ۹ دستگاه برای کودکان نارس در جهت تجهیز بیمارستان امام خمینی (ره) ساری انجام شده و هفت دستگاه تنفسی در جهت تجهیز بیمارستان روحانی بابل خریداری شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مجهزترین مدرسه فنی و حرفه‌ای در سطح کشور متعلق به موقوفه علی نقی کنی در قائمشهر است، گفت: این مدرسه با تجهیزات کامل در اختیار دانش آموزان دختر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ۴۸۰ هکتار زمین کشاورزی با عرصه و عیان و ۵۳ باغ مرکبات متعلق به اوقاف مازندران است.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.