پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وقتی ناامیدی صنعتی‌ها در پنجشنبه‌های امید رخت برمی‌بندد

0

خبرگزاری فارس مازندران_ زری طاهری پرکوهی| فرض کنید کارد به استخوان یک کارآفرین، تولید کننده، صاحب کسب و کار و بنگاه برسد، که البته طی سال‌های اخیر باوجود تحریم‌ها، تورم و مشکلات اقتصادی برای بسیاری از فعالان اقتصادی اتفاق افتاد، در آن صورت یا عقب‌گرد می‌زند یا سعی می‌کند تا آخرین لحظه سرپا بماند اما اگر نشد، تعطیلی، رکود و تمام.

استان مازندران دارای ۳هزار واحد صنعتی با اشتغال‌زایی مستقیم ۸۰ هزار نفر دارد که از این تعداد ۴۶۱ واحد صنعتی در بخش ماشین‌آلات و فلزات اساسی، ۱۳۹ واحد در بخش برق و الکترونیک، ۱۱۵ واحد در بخش نساجی، ۴۰۸ واحد در بخش محصولات شیمیایی، ۲۱۶ واحد در بخش سلولزی، ۵۳۰ واحد در بخش کانی غیرفلزی و ۳۶۷ واحد صنعتی نیز در بخش تولید محصولات غذایی مشغول به فعالیت هستند.

بسیاری از این واحدها دارای مشکلاتی هستند که گاها گره کور نیست و به راحتی با پادرمیانی، حمایت و ریش سپیدی حل می‌شود، اما خلا همین اقدامات نیز احساس می‌شد تا اینکه طرح امیدوارکننده پنجشنبه‌های امید آغاز شد.

یک استان است و اقتصادش، حال اقتصاد که خوب باشد حال همه خوب است، اما اگر بنگاه‌داران و فعالان در حوزه کلان ناله ناامیدی سر دهند انتظاری از مشاغل خرد و کسب و کارهای کوچک نیست.

اما خبر خوب اینکه بیش از یک سال است که در اقدامی جهادی توسط گروهی از بسیجیان رفع موانع تولید به‌صورت قدرتمند پیگیری می‌شود، برنامه‌ای مستمر باعنوان «پنجشنبه‌های امید» که با هدف زدودن عواملی که ناامیدی در حوزه اقتصاد را رقم می‌زند.

و اما ماجرا این است که ایده اصلی طرح پنجشنبه‌های امید توسط سید جواد حسینیان جوان و مسوول بسیجی سازمان بسیج کارگران و کارخانجات استان مازندران مطرح و موفقیت‌آمیز شد تا جایی که به‌عنوان طرحی ملی و پایلوت سایر استان‌ها قرار گرفت.

به گفته حسینیان پنجشنبه‌های امید اسم رمز است؛ رمزی که برگرفته از کلام چندین و چند ساله مقام معظم رهبری است، تا امید به مجموعه‌های صنعتی استان برگردد.

وی از بازدید از ۳۰۰ مجموعه تولیدی در استان در طول مدت بیش از یک سال گذشته خبر می دهد و اعلام می‌کند که تاکنون مشکلات و موانع تولیدی حدود ۴۸ مجموعه ناامید دچار آسیب برطرف شد.

اهم مشکلات این شرکت‌ها شامل؛ کمبود سرمایه در گردش، مشکل فروش، مشکل با گمرکات یا تامین اجتماعی، مشکل در مالکیت و نقل و انتقال سند، تسهیلات بانکی و موارد دیگر است.

نکته قابل توجه اینکه گره اصلی مشکلات زمانی باز می شود که مدیر و فعالان بنگاه در جلسه ای که با حضور مسوولان اجرایی مرتبط به دعوت بسیجیان همراه است باز می‌شود، مشکلی که به همین سادگی با یک ایده جهادی حذف می‌شود. 

اگر چه ستاد تسهیل استان در کارگروه مخصوص در سطح گسترده مدت‌هاست به رفع موانع تولید می‌پردازد اما اجرای طرح پنجشنبه‌های امید برای خودش داستانی دیگر دارد.

از برگرداندن بارقه امید به کارخانه نساجی مازندران گرفته تا برطرف کردن مشکل شرکت‌های تولیدی در شهرهای مختلف استان برای بسیجیان این سازمان سراسر خاطره شیرین است، قسمت تلخش اما عدم رفع مشکل یا گره کور. 

حسینیان همچنین به انجام اقدامات امیدآفرین دیگری همچون بحث دریافت مطالبه سه ماهه معوق ۳هزار نفر از کارکنان جنگل با پیگیری سازمان و سپاه کربلا اشاره می کند و تاکید دارد که سماجت شرط اصلی رفع مشکلات است نه وعده و وعید لفظی.

از نظر مسوول سازمان بسیج کارگران و کارخانجات مازندران چالش موجود در مسیر اجرای طرح پنجشنبه‌های امید نیز ناامید کننده نیست و قابلیت برطرف شدن دارد، مثلا همین بحث بروکرسی زائد اداری و عدم انعطاف‌پذیری برخی از ادارات که باعث دلسردی شرکت‌ها شده در داخل استان با برخوردهای تعاملی را می‌توان حل کرد.

وی با اشاره به کار شبانه‌روزی بسیجیان در این راستا از قرارگاه فکری و اندیشه باعنوان اتاق فکر و هم‌اندیشی نام می برد، قرارگاهی کوچک که کارهای بزرگی انجام داده است.

گفتنی است: طرح پنجشنبه‌های امید حالا حالا ادامه خواهد داشت تا زمانی که موانع تولید در استان به حداقل میزان ممکن خود برسد و خبری از ناامیدی نباشد، هفته بسیج فرصتی برای بیان گوشه‌ای از تاثیر کار و تفکر بسیج در حوزه اقتصاد بود.

پایان پیام/۸۶۰۴۸/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.