پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وقتی مازوت‌سوزی تأثیرش را بر آب و خاک می‌گذارد

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، مازوت و مازوت‌سوزی با شروع فصل سرد سال زبان به زبان می‌چرخد و باعنوان عامل اصلی آلودگی هوا از آن یاد می‌شود.

این روزها مازوت‌سوزی نیروگاه شهید سلیمی نکا در سطح استان یکی از نگرانی است که به عینه رد آلودگی در نوار ساحلی و از دل شهر پیدا است.

فرا رسیدن فصل سرما و افزایش مصرف گاز موجب کمبودهایی شده که این موضوع سبب شده برخی نیروگاه‌ها به سمت استفاده از سوخت مازوت سوق یابند.

*تاثیر مازوت‌سوزی بر خاک مازندران

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: همه ما داریم می‌بینیم اوضاع چه خبر است و وضعیت از بد هم بدتر است.

وی افزود: از همه نگران‌کننده‌تر اینکه در زمان بارش، مازوت‌سوزی تاثیرش را بر روی خاک برجای می‌گذارد.

مدیرکل هواشناسی مازندران تصریح کرد: در کنار مازوت‌سوزی افزایش تعداد خودروها، آتش زدن کاه و کلش و سایر اقدامات در استان مازندران که باید گفت در لیست استان‌های آلوده کشور قرار گرفت ما را نگران کرده است.

*طرح شکایت از نیروگاه سلیمی نکا

عطاءالله کاویان مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران نیز در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: مازوت‌سوزی دو ماهی است که در نیروگاه شهید سلیمی نکا انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به سرد شدن هوا اولویت مصارف گاز در بخش خانگی، نیروگاه‌های دوگانه‌سوز به سمت سوخت جایگزین سوق یافتند که در مورد کلان‌شهرها متفاوت است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: مقرر شد نیروگاه‌های کلان شهرها سوخت مازوت را به صفر برسانند تا باری بر آلودگی بر کلان شهرها اضافه نشود ولی نیروگاه شهید سلیمی نکا هم از مازوت استفاده می‌کند.

*دو ماه دیرتر مازوت‌سوزی شروع شد

کاویان ادامه داد: البته امسال باتوجه به دیرتر شروع شدن سرما، نسبت به سال گذشته دو ماه بیشتر مصرف گاز داشتیم اما دارد مصرف مازوت اتفاق می‌افتد.

وی تصریح کرد: باتوجه به مازوت‌سوزی در نیروگاه شهید سلیمی نکا طرح شکایت کردیم؛ چرا که وظیفه قانونی ما بوده و در این زمینه هم پیگیری‌های قضایی در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران با اعلام اینکه شرکت پالایش و پخش شرکت نفت وظیفه انتقال مازوت با گوگرد کمتر را باید پیگیری کند، ادامه داد: این موضوع را  در کارگروه آلودگی هوا تکلیف کردیم که مطالبه شود.

*ضرورت ورود جدی همه دستگاه‌ها

کاویان با بیان اینکه امسال باتوجه به شرایط مساعد جوی نیروگاه دو ماه بیشتر گاز سوزانده و در واقع دو ماه دیرتر گاز را از مدار خارج کرده است، اظهار کرد: موضوع آلودگی هوا واقعا معضل جدی است و در این زمینه باید دستگاه‌های دیگر پای کار بیایند.

وی با تاکید بر اینکه محیط زیست ناظر و پیگیری کننده است، خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در بحث آلودگی صرفا به بحث مازوت نپردازند در کنار این مهم به بحث توسعه انرژی پاک هم توجه کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران بیان کرد: موضوع دیگر اینکه پلیس راهور در خارج کردن خودروهای فرسوده، معاینه فنی خودروها و شرکت توزیع نفت بر فرآیند توزیع بنزین استاندارد یورو ۵ نظارت کنند؛ تاحدی که متهم هستیم به‌دلیل بنزین بی‌کیفیت زمینه‌ساز آلودگی پایتخت شدیم.

کاویان با اشاره به وجود معادن با ذرات بالا در شهرستان‌های چالوس و آمل، ‌اظهار کرد: در بخش معادن مشکل داریم؛ طوری که طی دو هفته گذشته ۶ معدن را پلمب کردیم و  ۳۰ معدن هم در سطح استان فعال است.

*در پیگیری‌ها تعارف نداریم

وی خاطرنشان کردد در پیگیری‌ها  تعارف نداریم و پیگیری شکایت ما از نیروگاه شهید سلیمی نکا درحال پیگیری بوده؛ چرا که بخشی از کار ما است.

*مجبور به مازوت‌سوزی هستیم

قاسم مایلی رستمی مدیرعامل شرکت گاز مازندران  نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، اظهار کرد: معمولا شهرهایی که آلودگی دارد مصارف بیشتر به سمت گاز سوق می‌یابند ولی شهرهایی که آلودگی کمتر است شرایط متفاوت خواهد بود.

وی افزود: به همین منظور سیکل برای اینکه با افت فشار گاز مواجه نشوند به سمت سوخت دوم سوق می‌یابند و مجبور هستیم به سمت گازوئیل و مازوت پیش رویم.

مدیرعامل شرکت گاز مازندران گفت: معمولا در مازندران سعی می‌‌کنیم بیشتر گاز در اختیار نیروگاه شهید سلیمی نکا قرار دهیم تا برای تولید برق دچار مشکل نشویم.

به گزارش فارس، باتوجه به اینکه امسال بحث حذف سوخت مازوت در کلان‌شهرها را داشتیم لازم است در ارتباط با استان مازندران که عملا در لیست شهرهای آلوده بوده، تدبیر شود تا شاهد تکرار مازوت‌سوزی در استان مازندران نباشیم.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/م/ض


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.