پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وقتی دلارهای نفتی تهدیدی برای تولید می‌شود/۴۰ سال نوآوری با فعالیت دانش‌بنیان

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، مقام معظم رهبری سال ۱۴۰۱ را با عنوان «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نامگذاری کردند که در این زمینه با امیرحسین نیازی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان خزر ترانسفو که در زمینه صنایع برق و الکترونیک فعالیت می‌کند و تولیدات این شرکت دانش‌بنیان در صنایع معدنی، پتروشیمی، آب و فاضلاب، خودروسازی و سایر صنایع کاربرد دارد گفت‌وگویی داشته‌ایم.

این شرکت از تولیدکنندگان داخلی بوده که با توجه به حجم واردات آن در سال‌های گذشته و امکانات و ظرفیت پیش‌بینی شده، توانست حجم بالایی از سهم بازار وارداتی را تصاحب کند.

*طراحی سیستم‌های افزونه وجه تمایز شرکت با رقبا

امیرحسین نیازی مدیر شرکت دانش‌بنیان خزر ترانسفو در گفت‌وگو با فارس، می‌گوید: طراحی سیستم‌های افزونه و  بالا بردن قابلیت اطمینان سیستم‌ها از جمله مواردی بوده که وجه تمایز اصلی و برتری سیستم‌های کاربردی در این شرکت  نسبت به رقبا است که بروز خطا و از دست رفتن تجهیزات حین کار را به حداقل می‌رساند.

نیازی افزود: از سال ۶۱ آغاز به کار کردیم که امسال چهلمین سال فعالیت این شرکت دانش‌بنیان است.

*تهدید دلارهای نفتی بر فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان

وی بیان می‌کند: طی سال‌های گذشته با مسائل و مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم کردیم اما با تکیه بر دانش توانستیم بر مشکلات فائق آییم؛ از جمله تهدیدها این است که با کم شدن اثر تحریم‌ها باز متولیان اقتصادی شرکت‌های داخلی را کنار بگذارند و با کمک دلارهای نفتی دست به واردات بزنند که مهم‌ترین تهدید است و همین موضوع نگرانی‌هایی به وجود آورده است.

نیازی عنوان کرد: طی سال‌های گذشته از زمان جنگ، دوره سازندگی اصلاحات و… همیشه شرکت ما بر پایه فناوری و دانش فنی توانست در زمینه تولید دانش فنی فعالیت کند و عمدتا افرادی که در این واحد تولیدی کار می‌کنند دانشجویان از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل هستند.

*مشابه داخلی نداریم

مدیر این شرکت دانش‌بنیان با اعلام اینکه در حال حاضر ۵۰ نفر به‌صورت مستقیم در این واحد مشغول به کار هستند، تصریح کرد: با تکیه بر دانش فنی و اعتماد به جوانان متخصص کشور و استفاده درست از فرصتی که از قِبَل تهدید ایجاد شد، طی این سال‌ها توانستیم در بحث تولید کار کنیم؛ در واقع مشابه واحد تولیدی در کشور وجود ندارد.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم سعادت و خوشبختی مردم در گرو نوع زندگی و رفتار نخبگان جامعه است، اگر ثروت و سرمایه جامعه با تفکر و تعقل و دانش فراهم شود، می‌تواند بر مسائل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و …تأثیرگذار باشد.

نیازی یادآور می‌شود: ایران کشوری با موقعیت ژئوپلیتیک فوق‌العاده حساس با ذخایر غنی و سهل‌الوصول است و همچنین با نیروی انسانی با هوش که همواره باید همه و به‌ویژه دانشگاه‌ها تلاش کنند تا جامعه را در این جریان قرار دهند که می‌توان با تفکر و تعقل و تجاری‌سازی علم تولید ثروت کرد.

* مسؤولان به سراغ شرکت‌های دانش‌بنیان بروند

وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم اینکه مسؤولان باید واحدهای مستعد دانش‌بنیان را کشف کنند، چرا که واحدهای دانش‌بنیان  اصلا وقت ندارند که مدارک و مستندات جور کنند و  بگویند ما دانش‌بنیان هستیم، متاسفانه باتوجه به اینکه دانش‌بنیانی مزایا دارد، برخی خودشان را دانش‌بنیان جا می‌زنند درحالی‌که مسؤولان باید واحدهای واقعا دانش‌بنیان را پیدا کنند.

*ایجاد کارخانه نوآوری؛ مهم‌ترین هدف

نیازی می‌گوید:  یکی از اهداف ما در سال ۱۴۰۱ این است کارخانه‌ای با عنوان کارخانه نوآوری ایجاد کنیم و در آن جوانان صاحب ایده، هم ایده‌ها را عملیاتی کنند و هم ما تجاری‌سازی کنیم.

مدیر این شرکت دانش بنیان تاکید کرد: باید بدانیم محصول کارخانه نوآوری، واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

نیازی می‌افزاید: در راستای فرمایش رهبری باتوجه به نامگذاری سال، این مهم و دغدغه رهبری را در دستور کار قرار می‌دهیم و تمام تلاش‌مان را نیز در این مسیر بکار می‌گیریم که امیدواریم بتوانیم در این مسیر موفق عمل کنیم.

مدیر این شرکت دانش‌بنیان در پایان می‌گوید: آنچه یک شرکت را زنده نگه می‌دارد تخصص و سعه‌صدر در برابر مشکلات، در راستای توسعه علم و فناوری است که در این زمینه قدم برداریم؛ چرا که  هر یک از ما باید به سهم خودمان تلاش کنیم به این دلیل که در دنیای امروز علم و فناوری حرف اول را می‌زند و توجه به آن‌ یکی از راه‌های برون‌رفت از مشکلات و رسیدن به سعادت اجتماعی است.

 /۸۶۰۳۴/ح/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.