پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وفایش را باور کنیم یا بی‌رحمی‌اش را؛ مسئله این است

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، افزایش شمار سگ‌های ولگرد و بلا صاحب درشهرستان قائمشهر همچون سایر شهرهای کشور به عنوان یک چالش حیاتی در شهرستان مطرح است و این موضوع موجب شد تا رسانه‌ها به صورت متناوب به این سوژه بپردازند تا اقدام اساسی برای ساماندهی این باوفایان گزنده صورت گیرد.

چهارپایی که وفاداری‌اش شهره است اگربه حال خود رها شود می‌تواند بسی بی‌رحم و سرکش باشد. آن چنان بی‌رحم که حتی صورت زیبا و معصوم کودکان بی‌گناه و یا رهگذران بی‌اعتنا را مورد حمله قرار دهد.

چشمان خون بار و صدای بغض آلود مادرکودکی ۵ ساله ساکن نکا، که براثر بیماری هاری ناشی از گاز گرفتگی سگی ولگرد و بلا صاحب، جان باخت؛ دلیلی شد تا بیش از پیش به سهم خود پیگیر موضوع حضور سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در سطح معابر، خیابان‌ها و گذرگاه‌های شهرستان قائمشهر شویم.

در همین رابطه مژگان میرزایی یکی از شهروندان قائمشهری ساکن خیابان نیما طی گفت‌وگویی با ایسنا اظهار کرد: بارها مشاهده شد سگ‌های بلاصاحب بصورت گله‌ای از خیابان عبور کرده و موجب وحشت اهالی آن منطقه را فراهم کرد. ناچار با سامانه‌های مردمی نهادهای ذیربط تماس گرفتیم اما تا پیدا کردن محله مورد نظر، سگ‌ها تغییر مسیر داده و به محله‌ای دیگر رفتند و این چرخه همچنان ادامه داشت.

البته تردد سگ‌های بلاصاحب در معابر عمومی فقط مختص شهر نیست، بلکه تعداد بیشتری از آنها در روستاها هم مشاهده می‌شود.

محمدعلی اکبری یکی از روستاییان المشیر اعلام کرد که بارها سگ‌های ولگرد موجب وحشت زنان و کودکان روستایی شد که مسیر خانه تا شالیزاری را طی می‌کردند. همین ترس از حیوان سبب شد تا مادر همسرم در مسیر راه حالش بد شود و تا مرز سکته پیش برود.

شهین میرزایی خانم خانه‌داری از اهالی روستای بالالموک قائمشهر، با گلایه‌مندی از اینکه هیچ اراده و تصمیمی برای جمع آوری سگ‌های ولگرد در این شهرستان وجود ندارد، به خبرنگار ایسنا، گفت: از آنجاییکه سبک خانه‌های روستایی در برخی مناطق فاقد پوشش دیوار و در است سگ‌ها بی‌محابا از لابلای دروازه‌های نرده‌ای چوبی شکل وارد حیاط خانه شده و سبب وحشت اهالی می‌شوند.

وی افزود: از وقتی حمله سگ‌های ولگرد به کودکان را در رسانه‌ها شنیدیم، دخترم از ترس جرات نمی‌کند داخل حیاط خانه بازی کند.

این خانم قائمشهری خاطرنشان کرد: مرغ و جوجه‌های داخل حیاط هم عاملی شد تا سگ‌های ولگرد گرسنه وارد خانه‌های روستایی شوند و نیاز تغذیه‌ای خود را رفع کنند.

افزایش مصدومین ناشی از گاز گرفتگی سگ طی ۳ ماه امسال

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران در خصوص میزان گازگرفتگی سگ به ایسنا گفت: طی سه ماه امسال ۴۲ مصدوم ناشی از گازگرفتگی سگ برای بررسی صدمات و جراحات به پزشکی قانونی مراجعه کردند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۰ درصد افزایش داشت.

دکتر علی عباسی با بیان اینکه که از این موارد ۲۸ نفر مرد و مابقی زن هستند، افزود: بیشترین سن مصدومین ناشی از گاز گرفتگی سگ بین ۳۱ تا ۵۰ سال با ۹ نفر و کمترین سن ۱۱ تا ۲۰ سال با ۵ نفر گزارش شده است.

وی یادآور شد: بر اساس آمار ارجاعی از مراکز استان بیشترین آمار گاز گرفتگی سگ مربوط به شهرستان‌های تنکابن با ۱۲، قائمشهر با ۶، آمل و ساری هر کدام با ۵ مورد و کمترین آن مربوط به شهرستان‌های نور، بابلسر و میاندورود هر کدام با یک مورد گزارش شده است.

به گفته مدیرکل پزشکی قانونی مازندران، در سال گذشته ۱۲۳مصدوم ناشی از گاز گرفتگی سگ برای بررسی صدمات و جراحات به پزشکی قانونی مراجعه کردند که ۸۷ نفر مرد و ما بقی زن بودند.

سگ‌هایی که گاه آرام‌اند و گاه درندهای بی‌رحم، به سمت مردم یورش می‌برند. بسی دلخراش و ناراحت کننده‌تر است اگر مورد حمله آنها کودکی بی‌دفاع باشد.

امیداست همکاری هرچه بیشتر شهرداری‌ها و تمام ارگان‌های مرتبط را در اسرع وقت درخصوص ساماندهی سگ‌های بلاصاحب که غیرقابل پیش بینی، خطرناک و بیماری‌زا هستند؛ شاهد باشیم.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.