پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وعده شناسنامه‌دار شدن اهالی رضوان 38 آمل

0


به گزارش خبرگزاری فارس از آمل، در فاصله دو کیلومتری قلب شهر آمل منطقه رضوان ۳۸ که خلاف اسمش سالیان درازیست که دیگر به بهشت شباهتی ندارد، به متروکه‌ای تبدیل شده که مردم آن انگ حاشیه‌نشین را به دوش می‌کشند و از کمترین امکانات رفاهی هم بهره نمی‌بردند ولی با همت مسؤولان شهری و استانی در سال‌های اخیر این معضل بزرگ کمرنگ شده است.

وحید حسین‌زاده معاون اجتماعی بهزیستی مازندران در حاشیه کارگروه اجتماعی مناطق حاشیه‌نشین این استان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: در سطح استان حدود ۳۴ منطقه حاشیه‌نشین و کم‌‌برخوردار و آسیب‌پذیر وجود دارد که طبق مصوبه استانی نیاز است که در این مناطق خدمات ویژه عمرانی، اجتماعی و فرهنگی انجام گیرد. در این راستا کارگروه‌هایی در سطح استانداری تشکیل شد که  کارگروه اجتماعی و فرهنگی مناطق حاشیه‌نشین یکی از این کارگروه‌ها است.

وی با بیان اینکه در سطح استان حدود ۱۶ پایگاه خدمات اجتماعی در مناطق آسیب داریم، اظهار کرد: از حدود ۱۳۵ هزار نفر جمعیت در این مناطق قریب به ۸ هزار نفر از خدمات اجتماعی و فرهنگی سازمان بهزیستی به صورت مستمر و غیرمستمر بهره‌مند می‌شوند. همچنین برای حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر پرونده تشکیل دادیم که به صورت مستمر و ماهانه از اداره بهزیستی خدمات مستمری و همچنین خدمات غیرمستقیم دریافت می‌کنند.

معاون اجتماعی بهزیستی مازندران گفت: خدمات غیرمستمر شامل اشتغال‌زایی، ساخت مسکن، اهدای وام، تهیه جهیزیه، مکاتبات اداری، انشعابات و تهیه وسایل پزشکی از جمله ویلچر، سمعک و عصا و… برای مددجویان بوده است.

وی از برنامه کوتاه‌مدت این کارگروه خبر داد و گفت: برای شناسنامه‌دار شدن اهالی منطقه رضوان ۳۸ که در این منطقه عمده اهالی شناسنامه ندارند که تصمیم گرفته شد تا پایان هفته لیست افراد فاقد شناسنامه آماده شود و با همکاری اداره ثبت احوال، فرماندهی انتظامی و دادگستری شهرستان برای صدور شناسنامه این افراد اقدام شود.

حسین‌زاده یکی از معضلات این منطقه بازماندن کودکان و نوجوانان از تحصیل برشمرد و افزود: به دلیل نداشتن شناسنامه یا به دلیل ضعف فرهنگی و اجتماعی خانواده این افراد دچار مشکل تحصیلی شدند که مقرر شد آموزش و پرورش استان و شهرستان در اسرع وقت با اعزام مربی و یا با هماهنگی مدارس اطراف شرایط تحصیلی برای آنها تعریف شود.

وی عدم وجود سطل زباله، نداشتن دوربین مداربسته و نداشتن چاه فاضلاب را از آسیب منطقه برشمرد و اضافه کرد: مصوب شد که شهرداری در اسرع وقت نسبت به حفر چاه فاضلاب و نصب سطل زباله و رنگ‌آمیزی کالبد شهری و منطقه اقدام لازم را انجام دهد.

معاون بهزیستی مازندران با بیان اینکه مردمان منطقه کم‌برخوردار و آسیب‌پذیر از نشاط اجتماعی کمرنگ و کم تحرکی برخوردارند، افزود: فعالیت‌های فرهنگی بهزیستی در مناطق آسیب و کم‌برخوردار که توسط کارگروه فرهنگی که اداره آموزش و پروش و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی آن هستند اداره می‌شوند، قبل از شیوع کرونا در بیشتر اوقات و به مناسبت‌های مختلف برنامه‌ها و جشن‌های مختلفی را برگزاری کرده و در کنار این برنامه‌ها مسابقات فرهنگی و تربیتی نیز داشتیم، اکنون نیز با شیوع ویروس کرونا برخی از این فعالیت‌ها از جمله انواع مسابقات را به صورت مجازی برای این مناطق در نظر می‌گیریم تا بتوانیم مردم را از لحاظ فرهنگی و اجتماعی به سطح مناسبی برسانیم.

وی موازی‌کاری دستگاه‌های اجرایی را علت عدم موفقیت در انجام وظایف سازمانی در مناطق آسیب اعلام کرد و گفت: برای هر یک از دستگاه‌های اجرایی بر اساس سندی که برای اجرای فعالیت عمرانی، فرهنگی و اجتماعی مناطق کم‌برخوردار و حاشیه‌نشین تدوین شد شرح وظیفه‌ای دارند که باید انجام دهند.

حسین‌زاده ادامه داد: این درست نیست که ما در قلب شهر آمل یک منطقه‌ای کم‌برخوردار داشته باشیم و باید با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های اجرایی که در راس آن فرماندار شهرستان آمل و شهردار هستند بتوانیم مشکلات منطقه را حل کنیم.

معاون بهزیستی مازندران با بیان اینکه منطقه آسیب‌پذیر امت‌آباد شهرستان آمل در گذشته همانند رضوان ۳۸ بود و وضع مناسبی نداشت، اظهار کرد: اکنون امت‌آباد نسبت به منطقه رضوان ۳۸ وضع بهتری دارد و چند سال است که دستگاه‌های اجرایی در این منطقه فعال بوده و امکانات مناسبی از لحاظ ساختاری و اجرایی از جمله سالن ورزشی، آسفالت و… دارند و برای بهبود وضعیت امت‌آباد کمتر از یک‌سال به نتیجه می‌رسیم.

وی در پایان گفت: برای منطقه رضوان ۳۸  اگر دستگاه‌ها همکاری کنند می‌توانیم در پایان سال ۱۴۰۰ خروج این منطقه را از وضعیت نامناسب اجتماعی و عمرانی جشن بگیریم.

پایان پیام/۳۱۴۱/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.