پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وعده بر زمین مانده شهرداری ساری در حمایت از کاسبان خرد + فیلم و عکس

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، با توجه به اینکه طی ماه‌های اخیر با شیوع ویروس کرونا، اوضاع کسب و کار بازاریان شهری رو به کسادی رفت و همچنین اینکه زیرساخت‌ها در بازارهای استان از مشکلات زیادی برخوردار بود، انتشار اخباری مبنی بر حمایت ایجاد امنیت برای فروشندگان کم‌سرمایه سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی منتشر شد که نقطه عطفی در اوضاع بازار استان بوده است.

گفتنی است در این خصوص گفت‌وگویی با سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری ساری، ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانیم؛

مجید مزنگی سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری ساری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از ساری، اظهار کرد: بنا به درخواست کمیسیون ویژه حمایت از تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایرانی به بازار مصرف و ایجاد امنیت برای فروشندگان کم‌سرمایه سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی اقداماتی را انجام داده است.

وی افزود: برپایی بازارهای هفتگی در سطح شهر با هدف حمایت از دستفروشان و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، یکی از اقدامانی است که در سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده‌های کشاورزی انجام شده است.

مزنگی اعلام کرد: هر روز از هفته در شهر ساری شاهد برپایی بازارهای روز هستیم، شنبه بازار در بلوار پاسداران خیابان رفیعی، خیابان دخانیات کوچه شهید سلیمانکلایی، بلوار آزادی در خیابان بعثت برپا می‌شود.

سرپرست سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری ساری تصریح کرد: در روز یکشنبه در انتهای بلوار داراب، بلوار امام رضا (ع) جنب امامزاده عباس، بلوار کشاورز پایین دزا برگزار می‌شود.

این مسوول گفت: دوشنبه بازار در بلوار خزر خیابان ساری کنار، بلوار امیر مازندرانی خیابان وصال، بلوار آزادی خیابان شهید عبوری و روز سه شنبه بازار را در کمربندی جنوبی ابتدای منطقه سنگریزه داریم.

وی ادامه داد: چهارشنبه بازار در شهر ساری در کمربندی شرقی جنب پمپ بنزین محبتی و میدان امام خمینی خیابان ۲۲ بهمن برپا خواهد شد، همچنین پنج شنبه بازار در خیابان سلمان فارسی خیابان شهید قرجه و بلوار آزادی خیابان شهید عبوری برپا می‌شود.

برای پیگیری بیشتر مباحث مطرح شده به صورت میدانی از بازارهای هفتگی شهر ساری دیدن کردیم.

جالب است بدانیم که در ابتدای هفته سری به شنبه بازار واقع در خیابان دخانیات زدیم، بازار کوچک و سوت وکور بود، البته شیوع کرونا موجب خلوت شد بازار و عدم حضور فروشندگان در این بازار شد، ولی همان چند فروشنده‌ای که لزوما دلال بودند از وجود بازار در چنین نقطه‌ای از شهر و کمبود مشتری در دوران قبل از کرونا و نبود سرویس بهداشتی گلایه داشتند.

سپس به شنبه بازار واقع در خیابان نهضت رفتیم، در گوشه ای از خیابان بازار کوچک تک لاینه را با حضور فروشندگانی که محصولات تولیدی از خودشان نیست و صرفا برای کسب سود مشغول به کار هستند را مشاهده کردیم، نکته جالب اینکه بیشتر بازاریان در این بازار سابقه بیش از ۱۰ سال داشته و این کار را روزمرگی می‌دانستند.

این بازاریان از کمبود خدمات شهری و نامناسب بودن مکان بازار گلایه‌هایی داشتند و میگفتند چر ا شهرداری فقط عوارض را به موقع دریافت می‌کند! اگر در همه موارد چنین سرعتی داشت اوضاع ما بهتر از این بود، فروش اصلا خوب نیست! 

 طی شنیده‌ها با خودمان گفتیم اوضاع یکشنبه بازار در پایین دزای ساری باید خوب باشد با حضور در این مکان دیدیم جز یک پارچه‌فروش کسی در خیابان ۱۸ متری حضور ندارد، اصلا بازاری در کار نبود، این بود که به یکشنبه بازار واقع در بلوار داراب سری زدیم.

خوشبختانه اینجا کمی به بازار شباهت داشت با اینکه شلوغ بود ولی تعداد غرفه‌ها دو رقمی بود، از این رو گفتیم بهتر است درد و دل فروشندگان را بشنویم، خوشبختانه حضور تولیدکننده گل و گیاه و یکی دو نفر خانم که محصولات خانگی داشتند نظرمان را جلب کرد و گفت‌وگویی با این افراد ترتیب دادیم که در کلیپ زیر می‌بینیم؛

 

همانطور که دیدیم کسی از اوضاع حال حاضر بازار راضی نیست، قیمت‌های فروش تفاوتی با بیرون و میوه و تره بار فروشی ندارد چرا که اکثر فروسندگان از میدان تره بار خرید می‌کنند.

نبود امکانات از مثل سرویس بهداشتی، نبود امنیت جانی از جمله رفت و آمد و ویراژ دادن خودروها در محدوده باز، اخذ عوارض که البته مبلغ ناچیزی است، نبود غرفه و لزوم احداث سرپناه توسط خود فروشندگان، بد بودن اوضاع فروش و غیره از جمله گلایه‌های فعالان عرضه و فروش در این بازار بود.

نکته جالب اینکه خواستیم حداقل با یک مشتری مصاحبه‌ای داشته باشیم ولی کسی حاضر نشد می‌گفتند صدای ما شنیده نمی‌شود، چندین سال از این بازار خرید می‌کنند بدون اینکه شباهتی به بازارهایی همچون جمعه بازار جویبار داشته باشد.

بر طبق ماده ۱۶ شهرداری‌ها موظف هستند به‌منظور بالابردن امکان دسترسی تولیدکنندگان کوچک و متوسط ایرانی به بازار مصرف و ایجاد امنیت برای فروشندگان کم‌سرمایه با استفاده از زمین‌های متعلق به خود و یا وزارت راه و شهرسازی، مکان‌های مناسبی برای عرضه کالاهای تولید داخل آماده کنند و بر مبنای قیمت تمام شده به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه به متقاضیان عرضه کالاهای ایرانی اجاره دهند.

طبق آیین‌نامه اجرایی این ماده توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و کشور و نمایندگان شورای عالی استان‌ها و شورای اصناف کشور تهیه می‌شود و پس از تصویب هیأت وزیران به شهرداری‌های سراسر کشور ابلاغ می‌شود.

به گزارش فارس؛ اگرچه شهرداری ساری بر روی کاغذ در ۲۱ نقطه از شهر اقدام به ایجاد بازار هفتگی کرده اما در واقعیت بازاریان به عنوان خدمات‌گیرندگان نسبت به وضعیت موجود به شدت گلایه دارند.

 

 /۸۶۰۴۸/ج


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.