پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وضعیت نابسامان اراضی کشاورزی در محل دپوی زباله در فریدونکنار

0

معضلی که این روزها تمام استان مازندران با آن رو به رو است بحث طلای کثیف یا همان زباله است که با وجود فرصت بسیار خوب برای اشتغالزایی و کسب درآمد، گاهی اوقات به عنوان یک تهدید محسوب می‌شود.

این تهدید سال ها است که سلامت مردم در مازندران و به ویژه فریدونکنار را به خطر انداخته و مردم نسبت به برخی کم‌کاری‌ها ناراضی هستند.

محل دپوی زباله در فریدونکنار دقیقا در کنار اراضی شالیزاری برنج قرار دارد به گونه‌ای که شیرابه‌های زباله وارد این زمین ها می شود که نتیجه آن رشد نامنظم شالی های برنج و به بار ننشستن کامل نشاهای این زمین‌های کشاورزی است.

نکته حائز اهمیت در این امر، دپوی زباله در کنار اراضی شالیزاری است که با وارد شدن آن برنجی که تولید می شود سلامت انسان‌ها را به خطر می اندازد و بسیاری از بیماری ها را به وجود می آورد.

شورای اسلامی شهر فریدونکنار نسبت به جابه جایی محل دپوی زباله اقدام کند

محمدمهدی نصیری کناری سرپرست فرمانداری فریدونکنار در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: چند نمونه از این برنج‌هایی که در کنارمحل دپوی زباله قرار دارد را مورد آزمایش قرار دادیم.

وی با اشاره به اینکه نتایج آزمایش‌های صورت گرفته نشان داد در این محصولات کشاورزی آثاری از فلزات سنگین و آلودگی وجود ندارد، تصریح کرد: اینکه دپوی زباله‌ در فریدونکنار در کنار اراضی کشاورزی قرار دارد درست نیست و امیدواریم شورای اسلامی شهر فریدونکنار نسبت به جا به جایی آن اقدام کند.

آلودگی اراضی شالیزاری کنار محل دپوی زباله فریدونکنار تائید نشد

ناصر کیایی رئیس اداره محیط زیست فریدونکنار نیز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: برای بهبود وضعیت پیش رو جلسات متعددی با مسئولان مختلف برگزار شد و از سوی جهاد کشاورزی نیز آزمایش خاک صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه نمونه‌برداری‌های بهداشتی نیز از سوی شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار صورت گرفت، تصریح کرد: آزمایش‌های صورت گرفته از سوی ادارات مختلف هیچ گونه آلودگی را نشان نداد.

مسئولان در فصل بهارجلوی تولید برنج را بگیرند

محمد نصرتی رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار نیز در این زمینه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با وجود ورود شیرابه زباله ها به اراضی شالیزاری، شهرداری فریدونکنار به این کشاورزان خسارت پرداخت می کند اما سوال اینجا است که چرا کشاورزان اقدام به تولید محصول می‌کنند.

وی با بیان اینکه مسئولان باید از همان فصل بهار جلوی نشاکاری کشاورزان را بگیرند، تصریح کرد: منطقی نیست که در کنار زباله ها که شیرابه ها به راحتی وارد زمین های کشاورزی می شود اقدام به تولید محصول کرد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان فریدونکنار با اشاره به اینکه سوال اینجا است اگر این شیرابه های زباله به محصولات کشاورزی آسیب نمی زند چرا شالی برنج رشد کافی ندارد، خاطرنشان کرد: برنجی که آلوده به فلزات سمی باشد به سلامتی انسان ضربه می زند و عوارض فراوانی ایجاد می کند.

نصرتی با بیان اینکه بهترین تصمیم این است که موضوع دریافت و پرداخت خسارت میان شهرداری و کشاورزان برطرف شود تا علاوه بر جلوگیری از خسارت کشاورزان فریدونکناری، سلامت مردم نیز به خطر نیفتند، گفت: بارها در نامه‌نگاری های صورت گرفته و جلسه های کارگروه سلامت مطرح شد که در این مکان محصولی تولید نشود اما تصمیم نهایی با مسئولان بالادستی است.

پرداخت خسارت از 10 تا 30 میلیون تومان به کشاورزان

حمید بخشی شهردار فریدونکنار نیز در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه با چندین پیمانکاری که در حوزه زباله فعالیت می‌کنند جلساتی برگزار کردیم، گفت: با یکی از این پیمانکاران به این نتیجه رسیدیم که حجم این زباله را تا یکسال آینده به نصف کاهش دهیم.

وی افزود: دور محل دپوی زباله نیز دیواره سنگی احداث می شود تا سیمای زشت آن از بین رود و حوضچه شیرابه ساخته می شود تا این این مواد را تصفیه کند.

شهردار فریدونکنار با اشاره به اینکه راه مواصلاتی اطراف محل دپوی زباله بازگشایی شده است، گفت: با بازگشایی مسیر اتفاق هایی در حوزه کاربری این مکان به وجود می آید که نیاز به ساماندهی محل دپوی زباله پیش از این عمل دارد.

بخشی با بیان اینکه معمولا کشاورزان این منطقه در کشت دوم اقدام به شکایت می کنند، اظهار کرد: پس از شکایت این کشاورزان، کارشناسان این شکایت را تائید کرده و از 10 تا 30 میلیون تومان خسارت به کشاورزان پرداخت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، برنج فریدونکنار یکی از بهترین انواع برنج کشور و به عنوان یکی از برندهای این شهرستان محسوب می شود اما تولید این محصول در کنار محل دپوی زباله موجب ایجاد بیماری‌های فراوانی برای مردم می شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.