پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

وجود ۳ هزار اثر میراثی در مازندران/ ایجاد زیرساخت‌های اقامتی در استان

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، صادق برزگر مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مازندران درباره دستاوردهای ۴۴ ساله انقلاب اسلامی و اقدامات دولت سیزدهم در این حوزه در مازندران اظهار کرد: در بحث ایجاد موزه‌ها، از ابتدای انقلاب ۲۵ مورد ثبت موزه داشتیم که درحال حاضر فعال و درحال ارائه خدمات هستند.

وی با بیان اینکه در حوزه حفاظت و مرمت اشیای تاریخی طی ۴ دهه ۲۳۰ اثر ثبت شده است، افزود: در حوزه ساماندهی و مستندسازی اموال فرهنگی تاریخی استان ۱۸هزار و ۴۰ اثر را ثبت کردیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی مازندران با اشاره به اینکه تعداد ۷۳۶ اثر ثبت آثار غیرمنقول تاریخی را داشتیم، اضافه کرد: در حوزه ثبت آثار منقول در استان ۳۵ اثر ثبت شده و ۷۷ اثر در استان ثبت طبیعی و ۱۰۰ اثر هم به ثبت معنوی رسیده است.

برزگر با اعلام اینکه در طول چند دهه اخیر محدوده بافت تاریخی ۶ شهر استان مازندران تعیین شده است، بیان کرد: در بحث عملکرد حریم هم ۳۴ اثر ملی داشتیم که براساس ضوابط و محدوده‌های آثار ملی انجام شد.

وی یادآور شد: در حوزه واحد پژوهش معاونت میراث طی این مدت ۹۷ اثر کاوش و در بحث مرمت هم تعداد ۲۷۳ پروژه طی چند دهه اخیر در استان اجرا شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه در حوزه میراث فرهنگی خیلی از آثار و بناهای تاریخی مازندران قابلیت واگذاری به بخش خصوصی دارند، به آنها واگذار می‌شوند، یادآور شد: صندوق احیا این کار را انجام می‌دهد طی این مدت هم ۴ بنای تاریخی در استان به بخش خصوصی واگذار شده است.

برزگر اضافه کرد: در استان مازندران ۳هزار آثار میراثی داریم که از این تعداد ۸۰۰ اثر ما ثبت ملی هستند.

وی تصریح کرد: تعداد آثار ثبت جهانی شامل باغ جهانی عباس‌آباد و در کنار آن راه‌آهن سراسری کشور و جنگل‌های هیرکانی به‌صورت مشترک ثبت جهانی شدند که در فرایند کار تلاش ما بر این است بتوانیم ظرفیت‌های حوزه میراث فرهنگی که قابلیت ثبت جهانی را دارند در اولویت قرار دهیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران ادامه داد: در دولت سیزدهم در راستای حوزه میراث فرهنگی تلاش ما بر این بود کار ثبت ملی و جهانی شهرها و روستاهای استان است که در این زمینه توانستیم ۲۵ اثر را ثبت کنیم که ۹ اثر ثبت ملی، ۲۱ اثر ثبت معنوی و ۸ اثر در حوزه عملکرد حریم ثبت ملی شده است.

برزگر بیان کرد: در حوزه پژوهش ۱۷ اثر، در حوزه مرمت ۵ پروژه طی این مدت در دستور کار داشتیم که کار اعتباری آن انجام شده و ان‌شاءالله به مرحله نهایی خواهد رسید.

وی درباره بحث صنایع‌دستی، اظهار کرد: رویکرد ما تلاش در راستای توسعه، ترویج، بازاریابی و برندسازی گام بردارد که در بحث توسعه و ترویج محوریت آموزش عمومی و تخصصی در زیرشاخه‌های بخش صنایع دستی است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی مازندران با اشاره به وجود ظرفیت بالای صنایع‌دستی در استان مازندران، گفت: حدود ۷۷ رشته صنایع‌دستی فعال در مازندران داریم که دستاوردهای کلی آن طی، ۴ دهه اخیر ۹مورد نمونه‌سازی بسته‌بندی، ۹۵ مهر اصالت ملی، ۱۳ مهر اصالت بین‌المللی، ۷ نشان جغرافیایی بوده است.

برزگر در راستای ثبت جهانی و ملی، یادآور شد: روستای سلیم‌آباد در تنکابن ثبت ملی شده و شهر آلاشت شهر جاجیم، بهشهر شهر گلیج و روستای درزی‌کلای بابل در حوزه حصیربافی ثبت ملی شدند تلاش ما این است فرایند اخذ مجوز ثبت جهانی روستای سلیم‌آباد را دنبال کنیم.

وی با تاکید بر اینکه حوزه گردشگری باتوجه به ظرفیت خوب نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است، خاطرنشان کرد: این رویکرد در دوران بعد از انقلاب وجود داشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اعلام اینکه ایجاد زیرساخت‌های اقامتی در اولویت اداره کل قرار دارد، اظهار کرد: انتظار می‌رود دولت نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

برزگر با بیان اینه در استان ۶هزار تاسیسات گردشگری در ۲۷ زیرشاخه از اولویت‌های ما است که افزایش یابد، ادامه داد: یک‌هزار و ۵۱۲ موافقت اصولی صادر و تعداد ۲۲۹ مجوز پروانه برای مجموعه و تاسیسات گردشگری صادر شد.

وی گفت: درحال حاضر ۲۰۹ پروژه عمرانی در حوزه گردشگری در دستور کار داریم که از ۱۰ تا ۹۰ درصد از پیشرفت فیزیکی برخوردار است.

پایان پیام/۸۶۰۳۴/غ


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.