پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

واگذاری شرکت چوب و کاغذ مازندران از طریق بورس/تمرکزمان روی تولید و صادرات است

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

 به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در سال ۹۱ موفق به دریافت مجوز مرکز آموزش خود با عنوان “دانشگاه علمی و کاربردی صنایع چوب و کاغذ” شد.

این مرکز با سه رشته “شیمی” ، “برق صنعتی” و “مکانیک ماشین‌آلات صنعتی” در دو مقطع کاردانی و کارشناسی فعالیت علمی، مهارتی خود را شروع کرد و بعدها نیز مجوز مقطع کارشناسی ارشد رشته “بازیافت کاغذ” را دریافت کرد و تا امروز نیز هزار و ۳۷ نفر فارغ‌التحصیل در این رشته‌ها تحویل جامعه داده و در حال حاضر نیز ۵۳۳ دانشجو در ۱۶ رشته دارد.

*اعضای کمیته، اعضای شورای راهبردی صنایع چوب و کاغذ هستند

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران در ابتدای این نشست بر جایگاه برجسته دانشگاه علمی و کاربردی به‌عنوان مرکزی که هدف آن پرورش نیروی ماهر برای بازار کار است، تأکید کرد.

 مصطفی سعیدی گفت: با توجه به امکانات شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران به‌عنوان یک مجموعه مولّد، هدف از این جلسه این است که دانشگاه علمی و کاربردی صنایع چوب و کاغذ را به‌عنوان پایلوت قرار دهیم و با استفاده از تمام ظرفیت مجموعه به یک راهبری در این زمینه برسیم. 

این مسؤول گفت: فلسفه وجودی دانشگاه علمی و کاربردی نیز همین مهارت‌آموزی است و قصد داریم شرایطی فراهم کنیم که نیروهای همه سازمان‌ها و افراد مختلف با کسب مهارت لازم به کار ورود کنند.

 وی عنوان کرد: بسیاری از افرادی‌که از این مجموعه منفک شدند در حال حاضر به‌عنوان نیروی مولّد در کارخانجات مختلف ، در سطح کشور مشغول به خدمت هستند که ضروری است به فکر جایگزین‌های مناسب برای این دوستان باشیم.

سعیدی در ادامه خاطرنشان کرد: هزینه آموزش‌های تخصصی بسیار بالا است و شاید بسیاری از سازمان‌ها، بخش خصوصی و کسانی‌که تمایل دارند نیز نمی‌توانند سراغ این آموزش‌ها بروند و ما می‌توانیم این دوره‌ها را طراحی کنیم و در مجموعه ملاک ارتقای گروه را طی کردن این دوره‌ها گذاشتیم.

*صنایع چوب و کاغذ مازندران یک صنعت ملی است

مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران گفت: اعضای شورای راهبردی شرکت چوب و کاغذ اعضای شورای راهبردی دانشگاه علمی و کاربردی نیز هستند، چون همه ما دراین فکر هستیم که این مرکز، که یک صنعت ملی است و در مازندران استقرار دارد، همواره و در همه ابعاد درخشش داشته باشد.

  سعیدی در ادامه به رفع خطر ورشکستگی و خروج شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران از ماده ۱۴۱ اشاره کرد و گفت: پس از سال‌ها، می‌توانیم به تولید و حتی صادرات تمرکز کنیم و می‌خواهم به همه این وعده را بدهم که  فروش کارخانه به‌صورت مزایده از دستور کار بانک ملی خارج و قرار شد شرکت از طریق بورس واگذار شود.

 *مهارت‌آموزی به جوانان با سخت‌گیری همراه باشد

علی بابایی‌کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه بر جایگاه صنایع چوب و کاغذ به‌عنوان یکی از کانون‌های مهم صنعت سلولزی کشور یاد کرد و گفت: خوشحالم که در این مجموعه حضور دارم جایی‌که خودم کارگری را از این مجموعه شروع کردم.

وی در ادامه به اهمیت مهارت‌آموزی پرداخت و گفت: امروزه بخشی از بودجه به سمت تخصصی کردن نیروی کار هدایت می‌شود با این هدف که ارزش افزوده ایجاد کند چون ماه به موازات نیاز به صنعت، به نیروی ماهری نیاز داریم که بتواند در صنایع کار کند.

این مسؤول در ادامه گفت: مهارت‌آموزی باید سخت‌گیرانه باشد نه این‌که بعد از یک مدت کوتاهی، یک برگه بدهند و تمام! چون مهارت نقشی مهم در توسعه صنعت دارد و نباید دست جوانان مدرکِ بدون پشتوانه بدهیم. 

بابایی کارنامی گفت:  مجلس در این زمینه در کنار دولت است و برای نیروی کار بیکار و جویای کار، برنامه دارد و از مراکز دانشگاهی مانند دانشگاه علمی و کاربردی صنایع چوب و کاغذ مازندران نیز توقع داریم مهارت‌آموزی و آموزش رشته‌ها همراه با بررسی نیاز جامعه باشد تا عرضه و تقاضای نیروی کار منطقی باشد.

*اشتغال جوانان بدون مهارت‌آموزی محقق نخواهد شد

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران نیز در این نشست گفت:  یکی از نیازهای اساسی استان، اشتغال جوانان است و این امر بدون آموزش مهارت‌های لازم امکان‌پذیر نیست و متاسفانه امروز تحصیل‌کرده‌های دانشگاه‌ها هیچ مهارتی ندارند.

رقیه صفری در ادامه به ضرورت نیازسنجی در آموزش مهارت اشاره و خاطرنشان کرد: اگر این ارزیابی از قبل صورت نگیرد و اگر نیاز جامعه را بررسی نکنیم به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید. 

معاون استاندار مازندران از اعلام آمادگی استانداری مازندران برای همکاری با دانشگاه علمی و کاربردی صنایع چوب و کاغذ خبر داد و گفت: دانشگاه علمی و کاربردی صنایع چوب و کاغذ می‌تواند پایلوتی در استان باشد و اگر بسته‌های اجرایی خاصی دارید به ما اعلام کنید تا به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود.   

*دانشگاه علمی و کاربردی چوب و کاغذ مازندران رتبه بالای کشوری دارد    

رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان مازندران نیز در ادامه گفت: من تجربه زیادی در آموزش عالی دارم اما باید بگویم که یک زمانی ما نیاز داشتیم به رشته‌های پزشکی اما در یک مقطع راه را اشتباه رفتیم و از رشته‌های مهارتی غفلت کردیم.  

عبدالرضا شیخ الاسلامی در ادامه افزود: استانداردهای آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی ما با استانداردهای جهانی برابر است اما درخصوص مهارت‌آموزی باید باورهای خود را اصلاح کنیم و به دنبال مراکزی باشیم که خلأ این نیاز را مرتفع کند.

وی گفت: فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌های علمی و کاربردی ازجمله این مراکز هستند اما مدارس آموزش فنی و حرفه‌ای ماموریت عام دارند و از بودجه دولتی استفاده می‌کند اما دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی از شهریه بچه‌ها استفاده می‎‌کند و بنا است ماموریت خاص داشته باشد. 
    
رییس دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی مازندران همچنین افزود: در جهان ۷ هزار شغل تعریف شده است و ما تازه به هزار شغل رسیدیم و باید شغل تعریف کنیم.

وی گفت: استان مازندران به دلیل شرایط اقلیمی مستعد رشته‌های مختلف مهارتی در حوزه گردشگری است و نباید از این ظرفیت‌ها غافل شد.

رییس دانشگاه جامع علمی و کاربردی مازندران ضمن توصیه بر گسترش دوره‌های تک‌پودمانی ابراز امیدواری کرد: روزی را ببینیم که دانشجویان خارجی برای آموزش این مهارت‌ها به مازندران بیایند و شاهد رشد مرکز آموزش علمی و کاربردی چوب و کاغذ مازندران باشیم که در کشور، سطح دو است.  

*دفتر ارتباط با صنعت بیکارترین حوزه است

رحمانی عضو هیأت مدیره شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران نیز گفت: در دانشگاه‌ها دفتری وجود دارد به نام “دفتر ارتباط با صنعت” که بیکارترین حوزه است یک فرد بیکار را به‌عنوان رئیس این دفتر انتخاب می‌کنند و این ضعف بزرگی است.

 وی بیان کرد: چون این حوزه می‌تواند تولید فکر کند درحالی‌که شاه‌راه توسعه از راه دانشگاه و آموزش می‌گذرد و دانشگاه‌های علمی و کاربردی یکی از همین مسیرها است و از قانون‌گذاران توقع داریم در این بخش حمایت کنند.

 /۸۶۰۴۸/ع


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.