پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

واکسن‌هراسی مفهومی ندارد/ همه چیز درباره تزریق واکسن کرونا

0

دکتر فرهنگ بابامحمودی رئیس گروه طب عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از ساری با اشاره به گسترش بیماری کرونا در دنیا و کشور، اظهار کرد: ارائه اطلاعات درست به مردم، اصلاح باور مردم، افزایش میزان دانش بهداشتی، دوری از سهل‌انگاری، پرهیز از دورهم‌نشینی و توجه به زدن ماسک از بهترین راه‌های شکستن زنجیره انتقال است.

وی با تاکید بر اینکه مسئله واکسیناسیون در مقابله با کووید ۱۹ نیز بسیار مهم است، افزود: انواع واکسن‌هایی که در کشور موجود است اعم از داخلی یا خارجی واکسن ویروسی زنده نیستند و باعث بروز بیماری کرونا نخواهند شد در این راستا باید مردم را آگاه کنیم، صبر کردن ضرورتی ندارد.

بابامحمودی خطاب به جامعه پزشکی استان، گفت: در مقابل کسانی که حتی پس از کسب اطلاع از نوبت واکسیناسیون استقبالی نمی‌کنند وظیفه ما اطلاع‌رسانی صحیح است، ورود واکسن‌های خارجی با دستور دولت به این مفهوم نیست که به تولیدات داخلی عشق نورزیم، ولی صبر کردن جایز نیست همه واکسن‌هایی که امروز در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند ارزشی یکسان دارند.

این فلوشیپ بیماری‌های عفونی یادآور شد: تزریق واکسن به افراد به این منظور صورت می‌گیرد که مردم به نوع شدید بیماری کرونا گرفتار نشوند و میزان بستری‌ها و مرگ و میر را به حداقل برسانیم نه اینکه مبتلا نشوند، آمارها نشان می‌دهد که برخی از کسانی که واکسن کرونا را دریافت کردند به نوع خفیف آن گرفتار می‌شوند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که واکسن می‌زنند به عارضه خاصی دچار می‌شوند؟ بیان کرد: هیچ دارو و واکسنی در دنیا وجود ندارد که بدون عوارض باشد ولی عارضه‌ها بسیار اندک است، پس عدم اطمینان در این بخش از نظر علمی جایگاهی ندارد، شستشو و استحمام، استفاده از داروهای خاص یا ویتامینه هم بلامانع است.

بابامحمودی ادامه داد: واکسن ایجاد بیماری نمی‌کند، بعد از تزریق واکسن موضع مورد نظر نیازی به انجام کاری ندارد، در خصوص دوز دوم واکسن باید از همان نوعی باشد که در دوز اول مورد استفاده قرار گرفت اما در صورتی که دانشمندان به این نتیجه برسند می‌توان این کار را انجام داد.

بابا محمودی با اشاره به اینکه افرادی که واکسن زدند باید همچنان ماسک زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را اصل قرار دهند، اظهار کرد: بسیار بعید است که تزریق واکسن باعث فوت افراد شود، کسانی که به آمپول پنی‌سیلین حساسیت دارند نیز منعی برای تزریق واکسن ندارند.

رئیس گروه طب عفونی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: واکسن عوارض درد و تورم و تب دارند، بعد از تب می‌توان از تب‌بر استفاده کرد و مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند، قرنطینه کردن کسانی که واکسن زده‌اند نیز ضروری ندارد چون واکسن ویروس کشته شده است‌. 

وی اضافه کرد: این موارد مورد توجه جامعه پزشکان قرار بگیرد و مردم فهیم را اگاه کنند تا واکسن هراسی و واکسن ترسی در جامعه اتفاق نیفتد، مملکت واکسن را با سختی تهیه کرده اینکه مردم حاضر نشوند واکسن تزریق کند صحیح نیست‌.

بابامحمودی خاطرنشان کرد: الان همان زمانی است که ما باید از سلامت جامعه دفاع کنیم همانطور که بسیجیان در زمان جنگ از کیان، مملکت و خاک ما دفاع کردند خوشبختانه تاکنون همه کاری کردیم کارستان!

 /۸۶۰۴۸/ج


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.