پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی از مهم‌ترین علل تهدیدات امنیت غذایی در کشور

0

دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی اهواز گفت: واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی یکی از مهم‌ترین دلایل تهدیدات امنیت غذایی است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، «محمد حجتی» دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی اهواز در دومین کنگره بین المللی و بیست و پنجمین کنگره ملی علوم و صنایع غذایی ایران، اظهار کرد: امنیت غذایی مهم‌ترین مولفه برای صنایع غذایی است و هر کشوری که امنیت غذایی داشته باشد استقلال دارد.

وی خاطرنشان کرد: میزان تولید داخلی، تقاضا، واردات و صادرات از شاخص هایی است که در امنیت صنایع غذایی موثر است.

دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی اهواز با بیان اینکه بپیش بینی می شود تا سال 2050 جمعیت جهان به بیش از 9 میلیارد نفر برسد، تصریح کرد: در ایران حدود 10 تا 15 درصد ضایعات محصولات وجود دارد که بسیار زیاد است و از زمان تصمیم‌گیری برای کاشت این ضایعات شروع می شود.

وی درخصوص راه حل های برای ضایعات محصولات غذایی گفت: بیش از 90 درصد محصولات کشاورزی آب به هدر می دهد که بخش مهمی از بحران آب را رقم می زند و باید مدیریت شود.

دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی اهواز با اشاره به مهم‌ترین دلایل تهدیدات امنیت غذایی خاطرنشان کرد: واردات بی رویه محصولات کشاورزی، عدم استمرار اجرای برنامه های اعتباری و علمی برنامه سوم و درآمد بالای تولید از فروش نفت به علت افزایش قیمت جهانی از مهم‌ترین علل تهدیدات امنیت غذایی است.

حجتی با بیان اینکه مهم‌ترین عوامل موثر در مهاجرت گرسنگی، فقر، جنگ و نبود امنیت محصولات غذایی است، اظهار کرد: در کشور ما حدود 70 درصد مردم ایران در شهرها زندگی می کنند و علت اصلی آن به خاطر عدم تولید محصولات در روستاها است.

وی تصریح کرذ: نبود شغل، فرار از بیکاری، تامین معیشت خانواده، دستمزد پائین برای کار در روستاها از جمله موارد دیگر مهاجرت است.

دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی اهواز یادآور شد: تهران بیشترین آمار مهاجرپذیر و خوزستان بیشترین آمار مهاجرفرست را دارد و همچنین میانگین آمار مهاجرت در مازندران صفر است به معنای اینکه آمار مهاجر پذیر و مهاجر پذیر برابر است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.