پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

 واحدهای شن و ماسه بیشترین میزان آلایندگی محیط‌زیستی را دارند

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، مدیرکل محیط‌زیست مازندران درباره میزان پیشرفت صنایع سبز استان و تخلفات آنها گفت: ۲۰ واحد صنعت سبز و ۵۶ واحد صنعتی آلاینده در استان داریم که بیشترین آلایندگی به واحدهای شن و ماسه بازمی‌گردد.

عطاالله کاویان در گفت‌وگو با ایسنا، محیط‌بانان را خط قرمز این نهاد خواند و اظهار کرد: کمبود محیط‌بان تنها مختص مازندران نیست و استان ما وضعیت بهتری نسبت به سایر استان‌های کشور دارد، با این حال با کمبود نیرو مواجه هستیم.

وی با بیان این که جذب نیروی محیط‌بانی در فرایندی ۳ ساله انجام می‌شود، افزود: مراحل جذب در حال انجام است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست مازندران درباره بازپس‌گیری زمین‌های پتروشیمی میانکاله گفت: سازمان محیط‌زیست در تخصیص این زمین‌ها نقشی نداشت و بازپس‌گیری زمین‌ها به واحدهایی مربوط است که به پتروشیمی زمین اختصاص دادند.

این مسئول درخصوص احتمال برگشت پتروشیمی میانکاله به پروسه اجرا بیان کرد: ما در حوزه محیط‌زیست استان خط قرمز داریم اما بن‌بست نداریم. در حوزه اقتصاد دریامحور که سند آن ابلاغ شده بیش از ۹۰ درصد مجوزهای سال‌های اخیر اجرا نشده‌است، به جای صدور مجوز جدید باید مجوزهای صادرشده احیا شوند.

وی با اشاره به بازدارنده نبودن برخی جریمه‌های این حوزه، از پیگیری مافیای زباله استان خبر داد و افزود: پیگیر مافیای پشت پرده زباله هستیم، قانون پسماند مشخص است و وظیفه ما تدوین برنامه، مدیریت و نظارت است. ۸ پهنه مصوب در این حوزه داریم و بازرسی استان اعلام کرده که تمامی فعالیت‌ها باید در این ۸ حوزه انجام شود، اعتقاد داریم در دو سال گذشته پیگیری‌های مکرر سبب شد تا اتفاقات حوزه پسماند که چند دهه دچار عقب‌ماندگی بود، در مسیر حل مساله قرار گیرد. وجود مشکلات از دهه‌های گذشته به معضلات امروز دامن زده و برطرف‌سازی آنها نیاز به زمان دارد.

وی درباره دلیل مخالفت با ایجاد پهنه جدید خاطرنشان کرد: به پهنه‌بندی‌های موجود پایبندیم و اعتقاد داریم هر جا که تخریب انجام شده باید ابتدا ساماندهی شود و درصورت نبود موفقیت، پهنه جدید تعریف کنیم.

این مسئول با بیان این که میانگین فرسایش خاک در ایران ۱۰ تا ۲۰ تن در هکتار در سال است، درباره فرسایش خاک در مازندران اظهار داشت: در اراضی کشاورزی استات دچار مشکل فرسایش خاک هستیم. برای مدیریت این معضل از قانون حفاظت خاک استفاده می‌کنیم که متولی اجرای آن سازمان جهاد کشاورزی است‌.

کاویان تاکید کرد: با جدیت پیگیر اجرای شیوه‌نامه آن هستیم و از ظرفیت بازدارندگی این قانون برای مقابله با هرگونه تخلف استفاده می‌کنیم. جرائم این حوزه بسیار سنگین است و اگر جهاد کشاورزی بتواند به درستی به وظایف خود عمل کند، قدرت بازدارندگی قابل‌توجهی دارد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست درباره شناگاه‌های آلوده مازندران اظهار کرد: ۴ مرحله در سال با داده‌برداری‌ کیفیت آب سنجیده می‌شود و نتایج آن پیش از آغاز فصل شنا به نهادهای مربوط ابلاغ می‌شود. بیش از ۴۰ درصد از نزدیک به ۷۰ شناگاه‌های استان بار آلودگی دارند.

کاویان از راه‌اندازی ۵ آزمایشگاه در این حوزه خبر داد و افزود: وضعیت جانمایی آنها در ایجاد این آلودگی اثرگذار بوده و در حال حاضر شرایط اکثر شناگاه‌های ما آبی است.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.