پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هنوز "علی علی هکن برو" در مازندران شنیده می‌شود

0

شاعر پیشکسوت مازندرانی گفت: مردم مازندران به ائمه معصومین علاقمند هستند و برای همین شعرهای مازنی رنگ و بوی مذهبی دارد.

رحمت اله حسن پور در گفت و گو با ایسنا با بیان این که رواج و بررسی فرهنگ بومی مازندرانی می تواند کمک زیادی در توسعه فرهنگ بومی کند، اظهار کرد: شاعر مازندرانی همیشه در اشعار خود شعر امام رضا را داشته و این امر سبب می شود تا سنت های قدیمی را از گذشتگان به نسل های جدید انتقال دهیم.

شاعر مازندرانی خاطر نشان کرد: اشعار محلی مازندران بیشتر رنگ و بومی مذهبی و آیینی دارد و از آن جایی که نسل جوان ما به شعرهای عصیان گر اعتقادی ندارند، سعی و تلاش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این است تا براساس برنامه‌ خط و ربط هایی از فرهنگ را در شعر بومی این استان بگنجاند.

حسن پور با اشاره به اینکه “امیر پازواری” شاعر مدیحه سراست که هنوز شعرهای او، صدای گالش ها و صدای چوپان ها زمزمه علی علی شنیده می‌شود، تصریح کرد: پس از آن شاعران دیگری همچون امیر تیمور معروف به امیری مازندرانی و نویسنده کتاب نساب السبیان که در زمان قاجار زندگی می‌کرد و حتی در اشعار نیما یوشیج که شاعری نوگرا بود ما مدح علی را داریم.

این شاعر مازندرانی با اشاره به این که هجوم فرهنگ غربی در مازندران بر کسی پوشیده نیست بیان کرد: آن چه امروز برای ما مهم بوده آگاهی نسل سوم انقلاب است تا بدانند فرهنگ بومی مردم چیست؟ جامعه شناسان فرهنگ را عصاره زندگی معرفی کردند یعنی چیزی که در مازندران سنت بوده و سال‌های سال توسط پدران اجرا شده است.

حسن پور بیان کرد: امروز ما باید این سنت حسنه را به نسل‌های آینده انتقال دهیم اما متاسفانه جوانان ما تحت تاثیر فضاهای مجازی، کمی از فرهنگ پدران خود فاصله گرفته‌اند زیرا تکنولوژی فرهنگی تغییر کرده است. چیزی که با عنوان اصالت فرهنگی دنبال می کنیم نباید تحت تاثیر تکنولوژی غرب قرار گیرد.

وی افزود: تمام خانواده‌ها نگران این موضوع هستند که جوانان تحت تاثیر فرهنگ بیگانه قرار نگیرند؛ فرزندی که متولد می‌شود و در آغوش پدر و مادر جا می‌گیرد سال ها زحمت دارد که این نخل بارآور شود و طبیعی است که هر پدر و مادر دغدغه این را دارد که چرا فرزند من بیکاراست یا ازدواج نکرده اما در مجموع تمام این گرفتاری‌ها را تحمل می کند غیر از این که فرزند از فرهنگ ها و سنت های بومی شهرش دور شود.

وی اظهار کرد: خانواده ها از فرهنگ و ارشاد، آموزش و پرورش و از کسانی که کار فرهنگی می کنند، انتظار دارد تا یک برنامه ریزی مدون برای نجات نسل جوان داشته باشند.

حسن پور تصریح کرد: برای فرهنگ سازی کردن این که جوانان فرهنگ های بومی خود را حفظ کنند، رسانه های گروهی مثل صدا و سیما می تواند برای حفظ فرهنگ بومی ما نقش به سزایی داشته باشد؛ خوشبختانه طی سال های اخیر شعر و فرهنگ مازندرانی از صدا و سیما مازندران به خوبی انعکاس داده می شود.

شاعر مازندرانی خاطر نشان کرد: دبیر خانه شعر بومی مازندرانی با حمایت و پیگیری های مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان در راستای فرهنگ سازی شعر های بومی در حال تاسیس است؛ با دعوت از اساتید بزرگ، با تعریف جان مایه های شعر مازنی و شناساندن حافظ، سعدی و مولوی جوانان را تشویق به رواج فرهنگ های بومی خود کنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.