پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هنرمند صنایع دستی خود را به عنوان قطب اقتصادی باور ندارد

0

یک کارشناس میراث فرهنگی مازندران، گفت: با توجه به پتانسیل بالای صنایع دستی مازندران برای ارزآوری، نبود برنامه جامع و خودباوری هنرمند صنایع دستی مانع از حضور این حوزه در توسعه اقتصادی استان شده است.

علی ماهفروزی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این استان با توجه به تنوع اقلیمی قاعدتاً دارای تنوع فرهنگی بسیاری است، اظهار کرد: این تنوع سبب بروز نیازهای متعدد در طول تاریخ شده که در غالب صنایع دستی جلوه گر شده است.

وی با اشاره به وجود حدود ۴ هزار هنرمند صنایع دستی در مازندران، تصریح کرد: با همه ظرفیت‌هایی که مازندران در حوزه صنایع دستی دارد اما برنامه جامعی برای معرفی و بازاریابی این محصولات در استان دیده نمی‌شود.

این کارشناس میراث فرهنگی شناسایی ظرفیت‌ها در حوزه صنایع دستی را مهم‌ترین گام در جهت توسعه اقتصادی در این رشته دانست و گفت: گام بعدی مشخص کردن استراتژی توسعه و سپس بازارخوانی است و بزرگ‌ترین چالش صنایع دستی مازندران در حال حاضر عرضه محور بودن هنرمندان این حوزه محسوب می‌شود.

ماهفروزی با اشاره به اینکه بازارسنجی و توجه به نیاز بازار برای هنرمند صنایع دستی مازندران بی معنا است، خاطرنشان کرد: برای توسعه اقتصادی از طریق صنایع دستی ابتدا باید نیاز بازار بررسی شده و محصولات بر اساس میزان استقبال تولید شود.

وی در ادامه با بیان اینکه بازارخوانی و بازاریابی می‌تواند برای تولیدات صنایع دستی بسیار حیاتی باشد، افزود: اگر بتوانیم پس از گذر این مراحل تبلیغات درستی از محصولاتمان به مشتریان هدف ارائه کنیم می‌توان بازارهای جهانی را نیز در دست بگیریم که پس از این مرحله بازارداری نیز اهمیت پیدا می‌کند.

این کارشناس میراث فرهنگی با بیان اینکه مسئولان موظف هستند تا در بازاریابی و بازارداری به هنرمندان صنایع دستی کمک‌های لازم را ارائه دهد، تصریح کرد: مهم‌ترین ضعف هنرمندان صنایع دستی مازندران نبود خودباوری است، این قشر باور ندارند که کالاهای تولیدی آنها می‌تواند به عنوان قطب اقتصادی حتی در سطوح بین المللی مطرح شود.

ماهفروزی با اشاره به اینکه تا این خودباوری شکل نگیرد نمی‌توان در حوزه صادرات و ارزآوری در این رشته وارد شد، گفت: نمایشگاه بین المللی ظرفیت‌های کشورهای حاشیه خزر که امروز در مازندران افتتاح می‌شود می‌تواند فرصتی بزرگ برای هنرمندان صنایع دستی باشد تا توانایی‌های دستان خود را در منصه ظهور بروز قرار دهند.

وی ادامه داد: بافت‌های داری، گلیمچه، چادرشب، سفال و طرامیک، لاک تراشی مازندران ظرفیت‌های بزرگی برای صادرات است که باید به جهان معرفی شود و تلفیق صنایع دستی با استارتاپ ها می‌تواند بازار مناسبی را برای این محصولات پیدا کند.

وی با بیان اینکه ممنوعیت واردات کالا سبب رونق تولید به ویژه در حوزه صنایع دستی شده است، خاطرنشان کرد: در دنیای مدرن امروز نمی‌توان با روش‌های سنتی منتظر ایجاد رونق اقتصادی شد بلکه باید با ورود به دنیای اقتصاد مدرن درهای جدیدی را گشود که یکی از آنها بهره گیری از استارتاپ ها است.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.