پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

همه ماجرای درگیری در میانکاله و دستگیری شکارچیان متخلف

0

به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، روز گذشته خبر حمله شکارچیان به محیط‌بانان در پناهگاه حیات وحش میانکاله در صدر توجه دوستداران محیط زیست قرار گرفت، اهمیت میانکاله به این دلیل است که این تالاب یکی از ۹ ذخیره‌گاه زیست‌کره و اولین تالاب ثبت شده ایران در کنوانسیون جهانی تالاب‌ها است که در تابستان کانون زادآوری اگرت‌ها، حواصیل، پرستو و گلاریول‌ها و در زمستان یکی از مکان‌های مهم زیست پرندگان مهاجر است.

شبه جزیره میانکاله، خلیج گرگان و جزیره آشوراده بخشی از پناهگاه حیات وحش ۶۸ هزار و ۸۰۰ هکتاری میانکاله هستند که  ۲.۸درصد مساحت کل استان مازندران را شامل می‌شود.

تالاب میانکاله یا همان بهشت پرندگان طی سال‌های اخیر تراژدی‌های تلخی از جمله خشکسالی، آتش‌سوزی‌های مکرر، تلفات پرندگان را تجربه کرده که اگر بخواهیم درباره هرکدام حرفی بزنیم نه در حوصله می‌گنجد نه زبان قاصر است،  این‌بار حمله مسلحانه شکارچیان نام این تالاب بر سر زبان‌ها انداخته است.

طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ تلفات پرندگان براثر سم بوتولیسم موجب از بین رفتم بیش از ۸۰ هزار پرنده شده و براثر سرشماری محیط زیست استان نیز،امسال شمار پرندگانی که وارد تالاب شده در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار اندک بوده اما با این وجود باز هم می‌بینیم که شکارچیان دست از همین شمار اندک هم برنمی‌دارند و دست به اسحله می‌برند.

گفته می‌شود حدود ۱۰ روز پیش نزدیک به ۱۵۰ شکارچی برای شکار غیرمجاز وارد منطقه آشوراده شدند که این اتفاق ۱۹ بهمن‌ماه نیز تکرار شده است.

*ساچمه به همکارم اصابت کرد

مسلم آهنگری فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران درباره مسائل پیش آمده در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: میانکاله با وسعت ۶۸هزار و ۸۰۰ هکتار از زاغمرز بهشهر تا بندر ترکمن استان گلستان امتداد دارد که یکی از مناطق تحت مدیریت محیط زیست استان مازندران است.

وی با بیان اینکه تالاب میانکاله میزبان و مامن پرندگان مهاجر است، افزود: متأسفانه اخیرا شاهد هستیم گروهی از شکارچیان که حتی جمعیت آنان به حدود ۸۰ نفر هم می‌رسد در سواحل بندر ترکمن و جزیره آشوراده اقدام به شکار می‌کنند که به‌صورت غیرقانونی است.

*صبوری محیط‌بانان

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: درپی این اقدام شکارچیان با ورود محیط‌بانان، متاسفانه شکارچیان به سمت همکاران ما تیراندازی کردند که من خودم شاهد بودم تیراندازی کردند چون  فاصله همکاران ما با آنان زیاد بود ساچمه‌ها به بدن همکاران اصابت کرد و در قایق ریخت اگر فاصله کمتر  بود متاسفانه اتفاقات تلخی رخ می‌داد.

این مسؤول ادامه داد: چون این اتفاق در حوزه سیاسی گلستان واقع شده با فرماندار و مسؤولان بندر ترکمن جلسه‌ای در تاریخ ۶ بهمن تشکیل دادیم تا  راهکاری برای حل این مشکل  پیدا کنیم ولی متاسفانه در تاریخ‌های ۱۰، ۱۲، ۱۹ هم دوباره این درگیری‌ها ادامه داشت.

وی در ارتباط با مسائلی از جمله اجرای طرح‌های گردشگری و سایر در منطقه، تصریح کرد: به لحاظ مدیریتی گردشگری و با توجه به اینکه میانکاله تالاب بین‌المللی و منطقه منحصر به فرد گردشگری است اگر بخواهد طرح گردشگری هم راه‌اندازی شود باید منطبق با دستورالعمل‌های زیست‌محیطی باشد که در حد طبیعت گردی بوده است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست مازندران بیان کرد: موضوع مهم اینکه تعداد شکارچیانی که قصد شکار در منطقه را دارند به‌نظر نمی‌رسد تعداد پرندگان با تعداد شکارچیان هیچ تناسبی ندارد‌.

بخش دیگری از ماجرا بر سر مدیریت میانکاله با مرز جغرافیایی است که ظاهرا این مسئله با مدیریت تالاب‌ها متفاوت است و  باید بدانیم مدیریت زیست‌محیطی مرز نمی‌شناسد ‌و همگان باید در حفاظت و حراست از تالاب‌ها کوشا باشیم و براساس ضوابط و مقررات محیط زیستی این تالاب باید به صورت یکپارچه مدیریت شود و مرزهای جغرافیایی نقشی در مدیریت آن ندارند.

*جزئیات حمله مسلحانه شکارچیان به میانکاله

حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران درباره حمله شکارچیان مسلح به میانکاله عنوان کرده بود: تصاویری که از حضور ده‌ها شکارچی در تالاب میانکاله منتشر شده، مربوط به روزهای گذشته در منطقه تحت مدیریت محیط زیست استان مازندران و محدوده جغرافیایی استان گلستان بوده است. ( بیشتر بخوانید)

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران اضافه کرد: نزدیک به ۱۵۰ شکارچی برای شکار غیرمجاز وارد منطقه آشوراده شدند که با مقاومت یگان حفاظت محیط زیست مازندران و نیروی انتظامی بندرترکمن تعدادی از آنها دستگیر و ادوات غیرمجازشان ضبط شد.

 طبق مقررات و ضوابط قانونی، مدیریت تالاب میانکاله به دلیل قرار داشتن بخش بیشتری از این تالاب در محدوده مازندران، بر عهده اداره کل حفاظت محیط زیست این استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران در این زمینه اظهار کرد: این منطقه از میانکاله که درگیری رخ داده از لحاظ سیاسی در حوزه گلستان و از لحاظ محیط زیست تحت مدیریت استان مازندران است که انتظار داریم مجموعه استانداری در این زمینه نسبت  تدابیر لازم را اتخاذ کند.

*مرزهای‌ اکولوژیکی فارغ از مرزهای جغرافیایی است

ابراهیمی‌کارنامی با تاکید بر اینکه محیط زیست متعلق به همه است، گفت: مرزهای مدیریتی اکولوژیک، الزاما منطبق بر مرزهای جغرافیایی نباید باشد که امیدواریم با مذاکراتی که قرار است طی روزهای آینده انجام شود این مشکل حل شود.

البته قرار است جلسه‌ای در این زمینه برگزار شود که امیدواریم در این زمینه با اعلام نظر و تصمیم‌گیری به مشکلات پایان داده شود.

*توئیت معاون سیاسی استاندار مازندران

بعد از رسانه‌ای شدن این خبر در فضای مجازی شاهد انتشار  توئیتی از معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران بود که این مسئله درگیری را تکذیب کرده بود و این سوال پیش آمد که چرا تکذیب شده است.

*مازندران ناموس طبیعت ایران

سلگی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران اظهار کرد: امنیت مرزهای جغرافیایی سیاسی مازندران مهم است این اتفاق در مرزهای سیاسی استان مازندران در تقسیمات کشوری رخ نداده اما اینکه یک تنشی در حوزه شکارچیان در حوزه مرزهای مازندران در استان همجوار استان گلستان بوده قطعی است.

وی افزود: نکته دوم شدت آن هم به اندازه‌ای نیست که یک القای ناامنی شده و اغراق گونه است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران بیان کرد: در این مسئله اصل ماجرا تکذیب نمی‌شود چرا که مسئله مدیریت زیست محیطی تالاب‌ها با مدیریت جغرافیای سیاسی استان متفاوت است و کلیت موضوع را تکذیب نشد بحث این بود این  که در حوزه مرزهای جغرافیای سیاسی مازندران این اتفاق رخ نداده است.

معاون استاندار مازندران خاطرنشان کرد: ما پاسخگوی مسائل سیاسی و امنیتی استان خودمان هستیم و این موضوع که تالاب میانکاله از نظر اکولوژیکی به طور کامل و حتی در محدوده استان گلستان تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران قرار دارد، موضوعی جداگانه است.

 /۸۶۰۳۴/ج/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.