پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

همایش روز ملی مازندران در بخش کجور نوشهر برگزار شد

0

چهاردهم آبان سال  ۲۴۳ هجری شمسی روز بیعت مردم مازندران با حسین بن زید علوی است و در این روز نخستین حکومت علویان ایران در تبرستان ( مازندران ) شکل گرفت.

حسن بن زید ملقب به داعی کبیر که در ری زندگی می کرد، توسط امام زاده سلطان محمد کیا به کجور دعوت شد. وی با ورود به مازندران، پس از بیعت مردم در کجور و روستای صالحان سکنی گزید.حسین بن زید نیز داماد امامزاده سلطان محمد کیا بود. این دو از نسل امام حسن مجتبی (ع ) هستند و امامزاده محمد کیا (دبیرصالحانی ) مدتی وزیر حسن بن زید بود.

بقعه امامزاده سلطان محمد کیا (دبیرصالحانی ) در روستای صالحان بخش تاریخی و کوهستانی کجور نوشهر واقع است.

از حدود ۱۰ سال پیش در تقویم مازندران روز ۱۴ آبان خورشیدی، مصادف با ۱۳ تیرماه تبری «روز مازندران» نام‌گذاری شد و امسال هم برنامه ویژه این روز همانند گذشته در روستای صالحان کجور برگزار شد.

رئیس دانشکده عالی فقه و معارف اسلامی قم در این همایش در باره روز مازندران و سالروز تاسیس نخستین حکومت علویان در روستای تاریخی صالحان کجور نوشهر سخنرانی کرد و  گفت : پیام اصلی ۱۴ آبان و روز مازندران پیوند با اهل بیت( ع) و ولایت فقیه است.

حجت الاسلام سیدجمال حسینی افزود:  آنچه به انسان ارزش و هویت می بخشد و عزت دنیا و آخرت را برای او به ارمغان می آورد تبعیت از پیامبر (ص) و ولایت فقیه است.

وی اظهار داشت : وفاداری و پایبندی به ولایت فقیه را باید در عمل نشان داد نه در شعار و ولایت پذیری از فاطمه (س ) بهترین الگو برای همه ما است.

رئیس دانشکده عالی فقه و معارف اسلامی قم گفت: بیش از هزار سال است که از حکومت علویان در مازندران می گذرد، بنا بر این هر کس بخواهد زیر چتر ولایت فقیه برود ابتدا باید به ولایت علوی اقتدا کند.

حسینی از مردم روستای صالحان به عنوان مردمی ولایت مدار و شهید پرور یاد کرد و گفت : این روستا ۱۷ شهید تقدیم این انقلاب کرده و از میان این شهدا یکی تاریخ شهادتش مربوط به سال ۱۳۴۲ درست روز نهضت آغازین امام راحل بوده است.

وی افزود: این همایش باید باشکوهتر از سال های گذشته برگزار شود چرا که چنین رویدادی گامی در جهت ترویج فرهنگی دینی و اسلامی در استان مازندران است.

بخش تاریخی و کوهستانی کجور با جمعیتی دست کم ۱۲ هزار نفر ، دارای ۶۲ روستا و ۲ شهر است که در فاصله حدود ۷۵ کیلومتری جنوب شرقی نوشهر قرار دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.