پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هشدار تداوم خشکسالی در مازندران/ کاهش ذخایر برفی در ارتفاعات

0

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران امروز به‌مناسبت روز جهانی هواشناسی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در مازندران، اظهار کرد: ۸۸ ایستگاه هواشناسی کل اطلاعات مربوط به ریزش‌‌های جوی را به‌صورت کامل در استان مازندران رصد می‌کنند. 

*پوشش مطلوب ایستگاه‌های هواشناسی در مازندران

وی با اشاره به اینکه پوشش ایستگاه‌ها در مناطق بالادست و پایین‌دست استان مازندران مطلوب است، افزود: هواشناسی هم وضعیت دریا و هم وضعیت خشکی را زیر پوشش دارد.

*کاهش ذخایر برفی در ارتفاعات

  مدیرکل هواشناسی مازندران با بیان اینکه مسائل آب وهوایی از شرایط خاص خود برخوردار است، تصریح کرد: موضوع مهم اینکه ذخیره‌گاه برف در ارتفاعات بوده و در مناطق پایین‌دست نیست که طی سال‌های اخیر کاهش ذخایر برفی ما را نگران‌ کرده است.

  رضوی با نگرانی از وضعیت منابع ذخیره آب در استان،  اضافه کرد:  خیلی از آب‌بندان‌ها به‌ویژه در مناطق غرب استان و شهرستان آمل از بین رفت که این موضوع ما را نگران کرده است. 

وی تصریح کرد: در گذشته می‌توانستیم برای تامین نیاز آبی متکی به آب ناشی از ذوب شدن برف‌ها در اواخر بهار و تابستان باشیم ولی اکنون بحث گرمایش و تغییر اقلیم موجب تشدید ذوب برف‌ها شده؛ به‌طوری‌که آب حاصل از ذوب شدن برف‌ها حتی در فصل بهار نمی‌ماند، چه برسد برای تابستان!! 

*تداوم خشکسالی

مدیرکل هواشناسی مازندران با تاکید بر اینکه یکی از مسائل مهم اینکه  آب‌بندان‌ها در پایین دست احیا شوند که عملا این کار هم مقدور نیست، بیان کرد: خشکسالی در مازندران از این پس تداوم خواهد داشت؛ حتی اگر یک سال ترسالی داشته باشیم نمی‌تواند جبران انباشت خشکسالی را داشته باشد و آن هم  خسارتش بیشتر از استفاده‌اش است؛ به‌این دلیل که امکان نگهداشت آب را نداشتیم. 

*مازندران پرباران نیست!

رضوی با اعلام اینکه سیل آمد و رفت اما آسیب‌هایش بیشتر بود، اظهار کرد: تصور همه از مازندران این است که استانی پُرباران بوده ولی برعکس تلفیق جلگه و کوهستان در غرب استان بارش بیشتر را فراهم آورده است ولی  در این نقطه از استان زمین کشاورزی نداریم.

وی یادآور شد: در مجموع شرایط خوبی در بحث بارش‌ها نداریم که همین موضوع ما را نگران کرده است. 

*مازندران در لیست استان‌های آلوده آب و هوایی

مدیرکل هواشناسی مازندران در بخش دیگری از خود تصریح کرد: برخلاف تصور همه مبنی بر اینکه مازندران استان آلوده‌ای نیست ولی بررسی‌ها نشان داده مازندران یکی از نقاط آب و هوایی کشور در مبحث آلودگی وضعیت جوی محسوب می‌شود. 

*نصب دستگاه‌های آلوده‌سنجی لنگ اعتبار

رضوی با بیان اینکه مازندران کلان شهر در قالب استان است، خاطرنشان کرد: انتظار داریم ایستگاه آلوده سنجی در شهرهای مختلف نصب شود که لنگ اعتبار است. 

وی گفت: پیشنهاد ما برای نصب ایستگاه آلوده‌سنجی در ۵ شهرستان آمل، چالوس،  بابل، قائمشهر و  ساری بوده که امیدواریم باتوجه به شرایط این مهم با سرعت بیشتری انجام شود.

  پایان پیام/۸۶۰۳۴/م


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.