پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هدف گذاری برای بازگشت به کار 5 هزار توتون کار کشور/ 80 درصد توتون کشور وارداتی است

0


منصورعلی زارعی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره برنامه‌ریزی برای تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات، اظهار کرد: وضعیت شرکت دخانیات همیشه مورد سوال و پرسش مردم است.

وی با اعلام اینکه کشت توتون یکی از محصولات کشاورزی اشتغالزا در کشور بوده و تولیدات کشاورزان فعال در این حوزه نیازمندی‌های کشور را تامین می‌کرد،گفت: به دلیل عدم استفاده از توانمندی‌های داخلی واردات محصولات دخانی رشد پیدا کرده است.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: طرح تحقیق و تفحص از شرکت دخانیات هفته گذشته توسط یکی از همکاران ما در مجلس شورای اسلامی مطرح شده و با رای نمایندگان مجلس مصوب شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مورد تخلفی هم در روند فعالیت این مجموعه به شما اعلام شده است، بیان کرد: از ظرفیت داخل کشور برای تامین و تولید مصرف سیگار با توجه به قابلیت‌های که وجود دارد استفاده نشده است.

زارعی ادامه داد: یکی از دغدغه ما این است که کشاورزان فعال در این عرصه کشت توتون را رها کرده و برای تامین و تولید سیگار مجبور به پرداخت ارز شدیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا موارد تخلفی هم وجود دارد که نیاز به رسیدگی باشد،گفت: بله ـ مهم‌ترین موضوع عدم استفاده از ظرفیت داخلی کشور برای تامین سیگار بوده و ۸۰ درصد نیازمندی‌های تامین توتون کشور وارداتی است.

نماینده مردم ساری و میاندورد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: می‌توانستیم مشوق‌های برای توتون کاران اعمال کنیم.

وی با اعلام اینکه موضوع رانت هم در بررسی‌های تحقیق و تفحص مورد پیگیری قرار می‌گیرد، گفت: شرکت‌های خارجی در زمینه تامین توتون و تولید سیگار وارد کار کردیم و تجربه ثابت کرده که هر جا شرکت‌های خارجی ورود پیدا کرده‌اند ممکن است رانت‌های ایجاد شده باشد.

زارعی ادامه داد: همین که انبارهای کشور پر از توتون بوده و از ظرفیت آنها استفاده نمی‌شود، طرح واردات این محصول و تقلیل ۱۰ هزار کارگر به ۵ هزار نفر موضوعات جدی است که قرار است در تحقیق و تفحص مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: علت حضور شرکت‌های خارجی در تامین توتون و تولید سیگار قرار است مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم ساری و میاندورود با اشاره به فعالیت شرکت دخانیات در مازندران، گفت: از ظرفیت این مجموعه به صورت مناسب مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، انبارهای شرکت‌ها ما پر از توتون بوده می‌توانیم افزایش تولید داشته باشیم اما به گونه‌ای عمل شده که فرصت ایجاد اشتغال کشور از دست رفته است.

 /۸۶۰۰۴/ج




لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.