پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

هدف جهاد دانشگاهی کمک به افزایش تولید ناخالص داخلی است

0

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران گفت: هدف و برنامه ای که از سوی جهاد دانشگاهی تنظیم شد کمک به افزایش تولید ناخالص داخلی است.

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایسنا، واحد عبدالهیان در جلسه شورای توسعه برنامه‌ریزی مازندران که با حضور معاون رئیس جمهور در امور بانوان و خانواده، استاندار و مدیران دستگاه های اجرائی  استان در سالن شماره یک استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در چشم انداز طرح جهاد دانشگاهی هر شهروند مازندرانی، بخشی از راه حل است.

وی با تاکید بر اینکه مدل عملیاتی جهاد دانشگاهی با رویکرد کارآفرینی اجتماعی و با هدف اقتصادی کردن فعالیت‌های تولیدی و همچنین مردمی کردن اقتصاد و کمک به معیشت و اقتصاد خانوار تدوین شده است، هدف غائی را افزایش تولید ناخالص داخلی برشمرد و گفت: در راستای افزایش تولیدناخالص داخلی، استراتژی جهاد دانشگاهی راه اندازی تسهیلگران توسعه شهرستان‌هاست و در بخش اجتماعی و اقتصادی حمایت از اشخاص حقیقی و سرمایه گذاران است.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران تصریح کرد: ایجاد شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی، ایجاد یا توانمندسازی شرکت‌های تعاونی توسعه روستایی، توانمندسازی شرکت‌های تعاونی تولیدی و توزیعی روستایی و همچنین اجرای “مدل مزرعه تلفیقی تولید” از برنامه‌های است که برای رسیدن به هدف مذکور پیگیری می‌شود.

عبدالهیان خاطرنشان کرد: در “مدل مزرعه تلفیقی تولید” ، فعالیت های تولیدی نظیر پرورش ماهی در قفس آبندان‌ها،  تولید ماهیان خاویاری، پرورش طیور به ویژه غاز، تولید محصولات کشاورزی و باغی و گردشگری مزرعه مدنظر است که در این خصوص گام‌های خوبی برداشته شده است.

وی با مثبت ارزیابی کردن عملکرد تسهیلگران توسعه شهرستان ها در مازندران افزود: این امر با هدایت و حمایت استاندار و معاونت سیاسی استاندار در ۲۲ شهرستان شکل گرفته است و در این میان استاندار مازندران و فرمانداران حمایت‌های خوبی داشته‌اند.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه حدود ۶۰۰ نفر از نخبگان استان عضو این کمیته هستند، یادآور شد: جهاد دانشگاهی به عنوان پیشگام در توسعه مشاغل خانگی نقش داشته است و با توجه به اینکه در نظر دارد در مواردی همزمان نقش پشتیبان را هم ایفا نماید درصدد جلب مشارکت سازمان های توسعه ای ملی است که در این خصوص مذاکرات و توافقات خوبی با سازمان اقتصادی کوثر صورت گرفته است که ان شاءالله به زودی عملیاتی خواهد شد.

اتصال به بازار کار مهم‌ترین بحث توسعه مشاغل خانگی است

رمضان مهدی‌زاده مدیر تجاری سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران در ادامه این جلسه به روند اجرایی طرح توسعه ملی مشاغل خانگی در استان پرداخت و گفت: قانون مشاغل خانگی از سال ۸۹ مصوب شد و تا سال ۹۶ روال بدین گونه بود که متقاضی ثبت نام کرده و بعد از طرح مورد بررسی و سپس حمایت قانونی و مالی قرار می‌گرفت و با توجه به میزان مبالغی که در اختیار افراد قرار داشت، اشتغال‌زایی مشخص می‌شد.

وی اضافه کرد: در الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی با راهبری و سیاست وزارت کار، الگو تغییر یافت و بررسی طرح‌ها بر اساس مزیت‌های نسبی استان انجام می‌شود و سپس توانمندسازی متقاضیان صورت می‌گیرد.

مدیر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران بر اتصال به بازار کار به عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث این طرح تاکید کرد و گفت: برای تثبیت مشاغل خانگی، پرداخت تسهیلات در مرحله آخر قرار دارد.

مهدی‌زاده هدف اصلی این طرح ملی را ایجاد و تثبیت اشتغال از طریق توسعه کسب و کار خانگی برشمرد و عنوان کرد: این طرح از سال ۹۶ توسط جهاد دانشگاهی در ۹ استان انجام شد و خروجی‌های خوبی داشت که باعث شد این طرح از حالت الگوی مشاغل خانگی تبدیل به طرح ملی مشاغل خانگی شود.

وی تاکید کرد: تفاهم نامه‌ای بین معاونت امور زنان و خانواده و وزارت تعاون و جهاد دانشگاهی به امضا رسید و از اردیبهشت امسال با حمایت دکتر ابتکار، مقرر شد برای ۶ هزار و ۲۰۰ نفر در کل کشور  اشتغال صورت گیرد که سهم مازندران ۳۸۰ نفر برای زنان سرپرست خانوار است.

مدیر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران از احتمال افزایش تعداد اشتغال‌زایی تا سقف ۵۴ هزار نفر خبر داد و افزود: اگر این اتفاق بیفتد سهم استان به دو هزار و ۳۰۰  نفر خواهد رسید.

مهدی‌زاده با بیان اینکه اولویت ما در این طرح اقشار آسیب پذیر جامعه است، تصریح کرد: سامانه جدید طرح ملی مشاغل خانگی راه اندازی شد و یکی از مزیت‌هایی آن این است مسئولان مربوطه از جمله استاندار می‌توانند با ورود به سامانه در جریان روند پرونده‌ها قرار گرفته و آن‌را رصد کنند.

وی با بیان اینکه برای اتصال متقاضیان مشاغل خانگی به بازار نیازمند حمایت همه مسئولان هستیم، متذکر شد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد شناسایی دقیق متقاضیان است، البته آمار کلی زنان سرپرست خانوار در استان وجود دارد اما آمار ریز و شماره تماس و آدرس به صورت متمرکز وجود نداشته است.

مدیر تجاری‌سازی فناوری و اشتغال جهاد دانشگاهی مازندران با اشاره به اینکه بیشترین ثبت نام متقاضیان مربوط به دوخت لباس است، خاطرنشان کرد: اولویت ما به ترتیب صنایع دستی، دوخت لباس، سرویس خواب و تولیدات گیاهی است و در هنگام اجرا به طور قطع به فرصت‌های جدیدی خواهیم رسید.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.