پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نیروگاه زباله‌سوز ساری کلاف سردرگم

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، به نقل از ایرنا، بر اساس مصوبه سال ۸۹ برای تکمیل این پروژه که قرار بود مطابق برنامه در سال ۹۱ به پایان برسد، ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و ۳۰ میلیون دلار اعتبار ارزی به تصویب رسید و کلنگ اجرای آن نیز اندکی پس از تأیید هیات‌وزیران از سوی رئیس وقت سازمان محیط‌زیست به زمین زده‌شد و قول و قرارها نشان می‌دهد که دولت ۶۰ درصد اعتبار این پروژه را قبول کرد و ۴۰ درصد دیگر را نیز یک شرکت چینی به صورت فاینانس بر عهده‌گرفت.

 

کمبود اعتبار برای تکمیل

حال با نزدیک شدن به دهمین سال از تصویب. شروع عملیات اجرایی این پروژه مهم زیست‌محیطی شهر ساری با وجود اینکه دولت تاکنون ۸۰۰ میلیارد ریال برای ساخت این پروژه اعتبار داد و ماشین آلات مورد نیاز تا حدود ۶۰ درصد خریداری و به محل حمل شد، همچنان آخرین بررسی که معاون عمرانی استاندار مازندران بر اجرای این پروژه انجام داد، اعلام کرد که برای تکمیل آن یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار جدید نیاز دارد.

در حالی این پروژه به دلیل تأخیر حدود ۷ تا ۸ سال به عقب افتاد که شهرداری هر سال ۳۰۰ میلیارد ریال برای حمل زباله این شهر از جیب مردم هزینه می‌کند که در صورت افتتاح نیروگاه زباله‌سوز ساری این اعتبار می‌توانست در دیگر طرح‌های مرکز استان مازندران هزینه شود.

 

وعده‌ها پشت وعده

تاکنون برای افتتاح نیروگاه زباله‌سوز چندین زمان مطرح شد که هیچیک از این وعده‌ها عملیاتی نشد و در جدیدترین اظهارنظرها در زمستان سال گذشته شهردار سابق ساری در جمع نمازگزاران جمعه این شهر وعده کرده‌بود که این پروژه را تا پایان سال به پایان می‌برد و این وعده نیز به سرانجام نرسید و شهردار سابق نیز با رفتنش به وزارت راه و شهرسازی به عنوان معاون وعده‌اش سرخرمنی شد.

و اینک با محدودیت مالی که گریبانگیر دولت شد به نظر می‌رسد باید چندین سال دیگر برای پایان این پروژه به انتظار نشست.

 

ورود سازمان بازرسی به نیروگاه زباله‌سوز ساری

شائبه انحراف در هزینه‌کرد اعتبار نیروگاه زباله‌سوز شهر ساری مرکز استان مازندران پای سازمان بازرسی را نیز به این پروژه باز کرد به طوری که براساس گزارش یک منبع مطلع که از سوی معاون عمرانی استانداری نیز تأیید شد، این دستگاه نظارتی بر نحوه هزینه کرد اعتبار نیروگاه زباله‌سوز شهر ساری نظارت می‌کند.

این سازمان زمستان سال گذشته نیز در گزارش میدانی از تأخیر در اجرای پروژه‌های پسماند انتقاد کرد و بی نتیجه ماندن این پروژه‌ها را نبود همت از سوی برخی متولیان امر به خصوص شهرداری‌های استان مازندران بیان کرد و قرار شد این گزارش به مسؤولان بالاتر گزارش شود.

 

دست مافیای زباله در عقب‌ماندگی مازندران از فراوری

یک منبع مطلع رخنه مافیای زباله در شهرداری‌ها که از محل زباله (حمل و نقل، ضایعات) سالانه چندین میلیارد ریال سود می‌برد را دلیل اصلی در عقب ماندگی این استان در حوزه فراوری زباله می‌داند و معتقد است که این گروه که در برخی شهرداری‌ها مورد حمایت قرار دارند، برای اجرای طرح‌های فراوری زباله سنگ اندازی می‌کنند.

وی که خواست نامش ذکر نشود به خبرنگار ایرنا گفت: این گروه با حمایت‌هایی که از بیرون و حتی داخل توسط برخی اعضای شوراهای شهرها از آنها می‌شود، نمی‌گذارند شهرداری‌ها در این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کنند و در بسیاری از مواقع از ورود شهرداری‌ها به این پروژه‌ها نیز جلوگیری می‌کنند.

وی اظهار داشت: اگر شهرداری‌ها ورود جدی به این پروژه‌ها داشته باشند، قطعاً نیروگاه زباله سوز، کمپوست زودتر از اینها در مازندران تکمیل می‌شد و همین سهل‌انگاری‌ها باعث شده تا سازمان بازرسی نیز ورود کند و تا حدودی دست مافیا را در زباله استان تأیید کند و در شرایط فعلی نیز این سازمان در حال بررسی ابعاد تأخیر اجرای این پروژه است.

 

ابهام در زمان تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری

معاون عمرانی استاندار مازندران می‌گوید: نیروگاه زباله سوز شهر ساری از لحاظ ابنیه حدود ۴۰ درصد و تجهیزات مورد نیاز حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و نمی‌توان زمان دقیقی برای تکمیل این پروژه اعلام کرد.

مهدی رازجویان به خبرنگار ایرنا گفت: از لحاظ نصب تجهیزات نیز تاکنون ۲۵ درصد از ماشین آلات خریداری در محل مورد نظر نصب شده و این روند نشان می‌دهد که پروژه از لحاظ زمانی عقب افتاده‌است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای این پروژه از سوی دولت هزینه شد و به نظر می‌رسد برای تکمیل آن حدود یک هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال دیگر نیز بودجه مورد نیاز باشد و امیدواریم با تأمین اعتبار این پروژه نیز به سرانجام برسد.

رازجویان اظهار داشت: نیروگاه زباله سوز نوشهر حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در ساخت ابنیه و نصب ماشین‌آلات دارد و پیش بینی می‌شود که این پروژه تا پاییز سال جاری به پایان برسد.

روزانه در مازندران سه هزار تن زباله تولید می‌شود که همچنان این زباله‌ها به صورت سنتی دفن می‌شود و پروژه‌های فراوری نیز همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

 

رخ‌نمایی مشکل فنی پروژه نیروگاه زباله‌سوز

مشاور امور پسماند استاندار مازندران تأخیر در تکمیل این پروژه و گران شدن ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری را ناشی از ابهام در کارکرد پروژه و مشکل فنی تعریف دانست و گفت: براساس فنی حدود ۷۰ درصد از مواد آلی در زباله در این نیروگاه با سوخت گاز می سوزد و فقط از ۳۰ درصد باقی مانده می‌توان تولید برق کرد که از لحاظ اقتصادی نمی‌تواند به صرفه باشد.

مجتهدزاده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بخشی از هزینه تراشی‌ها برای این پروژه نیز ناشی از این مشکل فنی است و جذب سرمایه گذار بخش خصوصی را برای این پروژه دشوار می‌کند و در شرایط فعلی شرکت تدبیر و توسعه سلامت (tts) مجری این طرح که با شرکت چینی همکاری دارد، مدعی است که می‌تواند این پروژه را خاتمه دهد.

وی اضافه کرد: اگر نتوانیم در مورد عملکرد این پروژه شفاف سازی درستی داشته باشیم، قطعاً توجیه فنی و اقتصادی نیز برای یافتن این پروژه دشوار می‌شود و تاکنون نیز با وجود پیگیری برای شفاف سازی دستگاه‌های مرتبط از جمله شهرداری از دادن اطلاعات فنی برای روشن شدن ابعاد پروژه خودداری می‌کنند.

مشاور استاندار مازندران معتقد است که با این روند نمی‌توان زمان دقیقی برای افتتاح و بهره برداری از این پروژه اعلام کرد و به نظر می‌رسد حداقل تا پایان سال جاری با وجود تأمین اعتبار این پروژه خاتمه نیابد.

مجتهدزاده که تجربه فعالیت در امور پسماند در خراسان رضوی (مشهد) را در کارنامه اش دارد تا حد زیادی نسبت به آینده این پروژه به دلیل نکات مبهم فنی و صرفه اقتصادی به دیده شک و تردید می‌نگرد.

 

دست کشیدن شرکت چینی (فاینانسر) به دلیل تحریم آمریکا

مشاور امور پسماند استاندار مازندران می‌گوید: شرکت چینی که با شرکت توسعه و تدبیر سلامت برای اجرای این پروژه در قالب فاینانسر همکاری می‌کرد به دلیل تحریم جدید آمریکا دست از کار کشید و به کشورشان بازگشت.

مجتهدزاده گفت: به هر حال تاکنون کمتر از ۶۰ درصد از تجهیزات خریداری و به محل پروژه حمل شد و همچنان ۴۰ درصد از ماشین‌آلات باید خریداری شود و به اعتبار زیادی نیاز دارد و امیدواریم که با رفتن شرکت خارجی، شرکت داخلی بتواند این پروژه را به پایان ببرد و تا حدودی مشکل زباله استان به خصوص شهر ساری رفع شود.

روزانه در مازندران ۳ هزار تن زباله تولید می‌شود که حدود ۹۰ درصد از این زباله‌ها در اراضی بالادست به خصوص در مناطق جنگلی دفن می‌شود که اعتراضات زیست محیطی بسیاری را برانگیخت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.