پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نیروگاه زباله‌سوز ساری در چنبره مافیای پسماند

0

ساری- ایرنا- تکمیل نیروگاه زباله‌سوز ساری از جمله مصوبات سفر رئیس‌جمهور شهید به مازندران و از مهم‌ترین طرح‌ها در مدیریت پسماند و مقابله با چالش‌های زیست‌محیطی مازندران است که باوجود پیشرفت فیزیکی مناسب و آغاز شمارش معکوس برای افتتاح، به دلیل گرفتار شدن در چنبره مافیای پسماند، امیدها برای بهره‌برداری از این طرح تاکنون به سرانجام روشنی نرسیده است.

یه گزارش خبرنگار ایرنا، عملیات ساخت نیروگاه ۴۵۰ تُنی زباله‌سوز ساری سال ۱۳۸۸ شروع شد تا بار گزاف حمل چندین دهه ای حمل زباله‌های مرکز استان مازندران به دیگر مناطق و همچنین مشکلات زیست محیطی آن برداشته شود. اما این طرح مهم زیست‌محیطی با توجه به پیشرفت فیزیکی مطلوب تاکنون به بهانه‌های مختلف تکمیل و بهره‌برداری نشده و مانند کلاف سردرگمی شده که کسی را امید به تکمیل این طرح مهم در آینده نزدیک نیست.

زباله‌های شهر ساری سال‌ها به منطقه کوهستانی پشتکوه در ارتفاعات مرکز مازندران و مرز سمنان منتقل می‌شد که این امر علاوه بر تحمیل هزینه‌های هنگفت به شهرداری ساری برای حمل زباله، مشکلات محیط زیستی متعددی را نیز برای ساکنان روستاهای اطراف این منطقه ایجاد کرد. با پیگیری‌های مردم منطقه بالاخره پس از سال‌ها انتقال زباله به پشتکوه متوقف شد و اکنون ماه‌هاست که زباله‌های ساری به سایت زباله‌ آق‌قلا منتقل می‌شود. اقدامی که هزینه‌ای سنگین به شهرداری مرکز استان تحمیل می‌کند.

در سال‌های اخیر با باز شدن پایِ مسوولان ارشد کشور به استان برای پیگیری روند اجرای طرح‌های راکد و نیمه‌تمام در نقاط مختلف کشور از جمله نیروگاه زباله‌سوز ساری، امیدواری‌ها برای شتاب‌بخشی در اجرای این طرح مهم افزایش یافت به گونه ای که پیشرفت فیزیکی این طرح مهم زیست محیطی به حد قابل قبولی رسید و امیدها برای بهره برداری از آن را افزایش داد و به رغم تاکید دولتمردان مبنی بر افتتاح آن در زمان مقرر، مافیای زباله با سنگ اندازی در مسیر این طرح، مانع از بهره برداری آن شده اند.

در هفدهمین سفر عالی‌ترین مقام اجرایی کشور در قالب سفر استانی به مازندران، شهید آیت الله رئیسی در بازدید از نیروگاه‌ زباله‌سوز ساری دستور راه‌اندازی این طرح زیست محیطی را در کمترین زمان ممکن صادر کرد و معاون اول خود را نیز مامور کرد تا قبل از پایان سال موضوعات مربوط به زباله‌سوزها را سروسامان دهد اما گویا این طرح مهم زیست محیطی به کلاف سردرگمی تبدیل شده است که کسی را امید به حل گره های کور آن نیست.

یوسف نوری استاندار مازندران نیز چند روز پس از انتصاب خود به عنوان استاندار مازندران، بازدید از طرح های عمرانی مهم و نیمه کاره استان را در دستور کار خود قرار داد که یکی از همین طرح ها، ‌نیروگاه زباله سوز ساری بود.

مقام عالی دولت در مازندران در بازدید از نیروگاه زباله سوز ساری گفت که روند تکمیل طرح نیروگاه زباله سوز ساری از جمله مصوبات سفر رییس جمهور به این استان با رفع برخی مشکلات و تخصیص به موقع اعتبارات شتاب می‌گیرد.

یوسف نوری افزود: عملیات اجرایی این طرح که از سال ۸۸ آغاز شده در چند سال گذشته نیمه کاره رها شده بود که اکنون این طرح عمرانی زیست محیطی به پیشرفت فیزیکی قابل قبولی رسیده است.

وی وجود اختلاف بین کارفرما و پیمانکار را علت اصلی تاخیر در تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری عنوان کرد و اظهار داشت: با اتخاذ تمهیدات لازم مقرر شد این مشکلات در کمترین زمان رفع شود تا تکمیل این طرح شتاب گیرد.

وی به بازدید وزیر وقت کشور از نیروگاه زباله سوز ساری در شهریورماه پارسال اشاره کرد و اظهار داشت: وزیر کشور در این بازدید، اعتباراتی را به منظور تسریع در روند تکمیل این طرح مهم زیست محیطی در نظر گرفت که به طور حتم در شتاب بخشی به این طرح بسیار موثر و کارگشا خواهد بود.

مقام عالی دولت در مازندران ابراز امیدواری که با ثبت سفارش تجهیزات مورد نیاز این نیروگاه توسط پیمانکار طرح و ورود آن به داخل کشور و از جمله این استان، شتاب شتاب بخشیدن به این طرح مهم و حیاتی در آینده نزدیک باشیم.

نوری تصریح کرد: عملیات عمرانی محوطه و راه دسترسی به نیروگاه زباله سوز ساری نیز توسط قرارگاه کربلا در حال انجام است تا این طرح در کمترین زمان مممکن تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

شهرداری ساری به عنوان بخشی از پیمانکار این طرح مهم شناخته شده است که به علت طولانی شدن در روند تکمیل این طرح مهم، به کانونی برای کشمکش بین فرماندارساری با شهردار و اعضای شورای این شهر تبدیل شده است.

نیروگاه زباله سوز ساری در چنبره مافیای پسماند

انتقاد فرماندار ساری از روند تکمیل نیروگاه زباله سوز

در تازه ترین مورد نیز فرماندار ساری با انتقاد از بی توجهی شهردار ساری نسبت به تکمیل نیروگاه زباله سوز گفت بود که اگر شهرداری و اعضای شورای شهر توان ادامه کار برای تکمیل این نیروگاه را ندارند این موضوع را به صورت کتبی به فرمانداری اعلام کنند و باوجود اینکه فرمانداری هیچگونه اختیاراتی در این طرح ندارد، اما این آمادگی وجود دارد که این طرح را تحویل و در زمان مقرر تکمیل و به بهره برداری برسانیم.

این مقام مسوول از روند تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری انتقاد کرد و گفت: از روند تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری از طرح های مصوب سفر رییس جمهور شهید به مازندران، به هیچ عنوان رضایت نداریم.

محمدعلی نوبخت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، میانگین پیشرفت فیزیکی نیروگاه زباله‌ سوز ساری را در بخش ابنیه ۹۷ و در بخش تجهیزات نیز ۸۶ درصد اعلام کرد و با بیان اینکه پیمانکاران این طرح به میزان کارهایی که تاکنون انجام داده اند، پول خود را دریافت کرده اند، اظهار داشت: دستگاه های نظارتی استان باید با ورود به این بخش و رفع مشکلات فراروی، روند تکمیل این طرح را تسریع کنند.

وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل طرح نیروگاه زباله سوز ساری را، ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: این میزان اعتبار با دستور رئیس جمهوری وقت در راستای موافقت‌نامه کمک به ساماندهی مدیریت پسماند و تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری پیش‌بینی شده‌ است.
وی میزان زباله تولیدی روزانه در مرکز مازندران را در زمان حاضر حدود ۳۰۰ تن ذکرکرد و گفت که با توجه به توسعه روز افزون در مدیریت پسماند، احداث این نیروگاه برای ساری به عنوان مرکز استان بسیار حائز اهمیت است.
وی با بیان اینکه نیروگاه زباله سوز ساری یک طرح ملی است و به عنوان فرماندار هیچگونه اختیاراتی در این بخش ندارم، خاطرنشان کرد: مسئولیت اصلی تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری با شهرداری و بسیج سازندگی است.

فرماندار مرکز مازندران تصریح کرد: در صورتی که دستگاه های بالادستی به فرمانداری اختیارات کامل، به عنوان فرماندار این آمادگی را دارم با استقرار کانکس و انتقال دفتر خود به محل اجرای این طرح، روند تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری را تسریع کنم.
نوبخت با بیان اینکه تسریع در تکمیل نیروگاه زباله سوز ساری نیازمند نظارت عالی است، اظهار کرد: پسماند و مدیریت زباله از جمله مشکلات اساسی مرکز مازندران است که باید با اتخاذ راهکار درست و اصولی این مشکلات رفع شود.
وی با بیان اینکه تاکنون ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال وجه نقد به پیمانکاران این طرح پرداخت شده است، افزود: دیگر پیمانکار این طرح نیز یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اوراق داشت که تاکنون حدود ۷۰۰ میلیارد ریال آن را به پول نقد تبدیل کرده است.

ضرورت رسیدگی دستگاه قضا به وضعیت نیروگاه زباله سوز ساری

فرماندار ساری با انتقاد از کم کاری پیمانکار مربوط به بخش تجهیزات نیروگاه زباله سوز این شهرستان، گفت: با بررسی های صورت گرفته، پیمانکار بخش تجهیزات، ۱۷ میلیون دلار قبل از دولت سیزدهم و ۱.۵ میلیون دلار نیز بعد از دولت سیزدهم و در مجموع ۱۴ هزار میلیارد ریال دریافت کرده است اما با توجه به اینکه اقدامی نیز صورت نگرفته است، از دستگاه قضایی تقاضا داریم به این پروژه رسیدگی کند.

نوبخت در تازه ترین بازدید خود از نیروگاه زباله سوز ساری که با همراهی سرپرست شهرداری ساری صورت گرفت، اظهار کرد: پیمانکار انبیه و شرکت “تی تی اس” بخشی از کار را انجام داده اند، اما به عنوان فرماندار مرکز مازندران از پیمانکاران این پروژه به کمیسیون اصل ۹۰ و قوه قضاییه شکایت خود را ارسال کرده ام که از مراجع قضایی تقاضا داریم به این موضوع رسیدگی کنند.

وی افزود: اگر استاندار و شورای تامین به من به عنوان فرماندار اعتماد کنند و این طرح را به ما واگذار کنند، بدون نیاز به پیمانکاران این طرح را با کمک شهرداری و شورای شهر به سرانجام می‌رسانیم.

این مسئول مقام مسئول خاطرنشان کرد: اگر شرکت “تی تی اس” نمی‌تواند این پروژه را به اتمام برساند یا به علت طلبی که دارد نمی‌خواهد ادامه دهد، به عنوان فرماندار این آمادگی را داریم تا تجهیزات این طرح را تامین کنیم تا این طرح نیمه تمام را به سرانجام برسانیم و تا زمان افتتاح نیز در محل این طرح حضور فیزیکی دائم خواهیم داشت.

فرماندار ساری با تاکید بر ضرورت معرفی بانیان طولانی شدن فرآیند ساخت نیروگاه زباله‌سوز ساری، خواستار ورود دستگاه‌های نظارتی و قضایی به پرونده زباله‌سوز مرکز استان و بررسی قرارداد این طرح بزرگ حوزه پسماند استان شد.

نوبخت اظهار کرد: با وجود تخصیص بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی برای تکمیل این پروژه همچنان طرح نیمه‌کاره مانده و به بهره‌برداری نرسیده است.

وی افزود: در مسیر اجرای قانون و حفظ منافع مردم و بیت‌المال با احدی تعارف نداریم و درخواست می‌کنیم که با توجه به طولانی شدن این پروژه و اهمیت آن دستگاه‌های نظارتی و قضایی به موضوع و قرارداد زباله‌سوز ساری ورود کرده و بانیان وضع موجود را به مردم معرفی کنند.

نماینده عالی دولت در مرکز مازندران خاطرنشان کرد: با توجه به این‌که روزانه حدود ۳۰۰ تن زباله در ساری تولید می‌شود، اجرا و راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز باید با دغدغه و شتاب بیشتری انجام شود.

نوبخت تصریح کرد: بنا بر دستور استاندار محترم نسبت به تعیین تکلیف نهایی این پروژه، با ارائه زمان‌بندی دقیق از جانب سرمایه‌گذار و پیمانکاران به منظور بررسی اقدامات و فعالیت‌های آنان گام برمی‌داریم.

وی تکمیل نیروگاه ۴۵۰ تنی زباله‌سوز ساری را یکی از مهم‌ترین طرح‌های عمرانی زیست‌محیطی در مازندران برشمرد و گفت: بی‌شک از تمام ظرفیت‌ها و امکانات موجود و ظرفیت نماینده ولی فقیه، استاندار و نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تامین اعتبار مورد نیاز به منظور تکمیل نهایی این نیروگاه به شکل مطلوب استفاده خواهیم کرد و بر روند اجرای آن را به صورت میدانی نظارت‌ خواهیم کرد.

نیروگاه زباله سوز ساری در چنبره مافیای پسماند

واکنش تند نماینده “تی‌تی‌اس” به اظهارات فرماندار ساری

نماینده حقوقی شرکت “تی تی اس” نیز در واکنش به اظهارات فرماندار ساری گفت که دروغ پراکنی برای جذب مخاطب و ماندن در جایگاه مطلوب نیست.

محمد آقامیری گفت: کمتر از ۲۴ ساعت از برکناری شهردار سابق محمد قبادی، فرماندار ساری ساعت پنج و ۳۰ دقیقه بامداد بدون حضور حتی یک گارگر با چراغ قوه چند موبایل مضحکانه از محل طرح بازدید داشت. ایشان درحین مصاحبه با اظهار کذب و غوغا سالاری سعی در ایجاد تشویش که خلاف سیاست های دولت وفاق است، داشت و همگان می‌دانند که فرماندار ۱۰۰ درصد مخالف آقای پزشکیان است. بنده به خبرنگار اعلام کردم که فرماندار مطلع نیست و خلاف واقع می‌گوید.

وی افزود: براساس گزارش و تاکید مدیر طرح شهرداری در پروژه، شرکت “تی تی اس” تاکنون ۹۱ درصد تجهیزات را از چین وارد کرده است که ۸۹ درصد آن نصب شده است.

وی ادامه داد: فرماندار ساری با اظهار اینکه پیمانکاران ابنیه تا کنون کاری نتوانسته انجام دهد و قصد راه اندازی ناقص پروژه را به هر طریق دارند اگر همین فردا پروژه تجهیزات و ابنیه تمام شود دستگاه‌های امنیتی و نظارتی و قضایی پیگیر قصور و کوتاهی و ترک فعل کسانی که به دلیل ضعف و ناراحتی و شخصیت جنجالی و مصاحبه های تنشج زا که نتوانسته مشکل آب نیروگاه حتی یک لیتر و مشکل برق و راه و عدم جذب اعتبار را مرتفع نکردند، دستور کار قرار دهند. وی با جوسازی سعی در جذب ترحم برای ماندن در مسئولیت را دارد، این پروژه اعتبار می خواهد و مدیر حل مشکل، نه مشکل آفرین.

در ادامه محمد آقامیری از رییس جمهور و وزیر کشور خواست فرمانداری که ۹۱ درصد تجهیزات نصب شده را کتمان و اینچنین دروغ فاحشی بیان می کند، آیا چنین شخصی حضورش در فرمانداری مرکز استان با همگرایی و وفاق دولت تباین ندارد.

به گزارش ایرنا، اول مهرماه جاری استاندار مازندران در جلسه کارگروه مدیریت پسماند مازندران رسیدگی به معضل زباله در مازندران طی چهار دهه اخیر را شعاری توصیف کرد و برای شهرداری ساری مهلت یک هفته‌ای در نظر گرفت تا روند همکاری با پیمانکار زباله‌سوز را از سر بگیرد.

یوسف نوری در این جلسه با انتقاد از عملکرد شهردار ساری در پیگیری برای اجرا و تکمیل این طرح گفته بود که طبق بررسی‌های کارشناسی شهردار ساری با شرکت طرف قرارداد زباله‌سوز همکاری نمی‌کند و مشارکت جدی ندارد.

وی تاکید کرد: زباله‌سوز ساری باید چهار ماه پس از سفر اول ریاست جمهوری شهید افتتاح می‌شد، اما به دلیل اختلاف داخلی در مدیریت شهرداری و شورای اسلامی شهر ساری، همچنان در جمع‌آوری و حمل زباله به خارج از استان هزینه‌های میلیاردی از جیب مردم برداشت می‌شود.

عملیات ساخت نیروگاه ۴۵۰ تُنی زباله‌سوز ساری سال ۱۳۸۸ آغاز شد تا بار گزاف حمل چندین دهه‌ای حمل زباله‌های مرکز مازندران به دیگر مناطق و همچنین مشکلات زیست محیطی آن برداشته شود. اما تکمیل این طرح طی سال‌های اخیر در مراحل پایانی متوقف مانده و با وجود وعده‌های مکرر هنوز به سرانجام نرسیده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.