پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نیازمند حمایت خیران در انتقال خون استان هستیم

0

به گزارش پایگاه خبری چهاردانگه، مدیرکل انتقال خون مازندران با تاکید بر اینکه این مرکز سلامت نیازمند توجه خیران است، گفت: با توجه به فرهنگ‌سازی اقدامات خوبی توسط خیران صورت گرفته و بیش از ۱۴ میلیارد تومان کمک کردند.

عبدالله محمدی فیروز جایی امروز به‌ مناسبت ۹ مرداد روز اهدای خون در جمع خبرنگاران یکی از وظایف انتقال خون را تامین خون سالم و کافی دانست و اظهار کرد: کارکنان انتقال خون سربازان گمنام نظام سلامت محسوب می‌شوند.

وی خون را عضو زنده یاد کرد و افزود: به دلیل محدود بودن عمر خون؛ کار در انتقال خون شبانه روزی است.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اعلام اینکه مصرف خون در این استان بالاست و استان معین برای استان‌های دیگر هم هستیم، تصریح کرد: ۷۰ درصد اهداء کنندگان خون در مازندران مستمر هستند.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اشاره به وجود بیمارستان‌ها و مراکز متعدد درمانی و ۸ مرکز جراحی قلب باز یادآور شد: مازندران دارای جمعیت شناور است، تصادفات و جراحی‌های متعدد مصرف خون را افزایش و کار انتقال خون را سخت کرده است.

محمدی فیروزجایی، کمبود منابع انسانی یکی از چالش‌های ما در استان است، خاطرنشان کرد: سردخانه یکی از نیازهای اصلی انتقال خون است که در شهر آمل این بخش فعال شد.

وی توسعه زیرساخت‌ها را یکی از موضوعات مهم در انتقال خون دانست و ادامه داد: لازم است خیران در بخش‌های مختلف انتقال خون یاری رسان ما باشند.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اعلام اینکه سال گذشته ۱۶۶هزار نفر برای اهدای خون مراجعه کردند که ۱۳۷هزار موفق به اهداء شدند، تصریح کرد: در بخش اهدای خون نسبت به سال گذشته رشد ۳ درصدی داشتیم.

این مسئول به وجود ۲۵۰۰ بیمار تالاسمی و۱۴ هزار بیمار خاص در مازندران اشاره کرد و گفت: بیش از ۵۰ درصد خون استان نیاز تالاسمی‌ها را تامین می‌کند.

محمدی افزود:  با شروع فصل سرما و بیماری‌های فصلی نیاز به خون افزایش می‌یابد، لازم است اهداء کنندگان خون توجه بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه مازندران به سمت سالمندی پیش می‌رود لازم است جوانان برای اهدای خون داوطلب شوند، گفت: اگر نسل جوان برای اهدای خون اقدام نکنند در آینده برای تامین خون دچار مشکل می‌شویم.

به گفته محمدی نیاز روزانه خون در مازندران حدود ۶۰۰ واحد است؛ اما افزایش جراحی‌های زیبایی نیاز خون استان را بیشتر کرده است.

مدیرکل انتقال خون مازندران با اعلام اینکه هیچگونه خون فروشی در استان صورت نمی‌گیرد، تصریح کرد: خون کاملا رایگان است اما برخی بیمارستان‌ها به لحاظ نگهداری و تامین تجهیزات مورد نیاز انتقال خون به نیازمند ممکن است هزینه‌ای را از بیمار دریافت کنند.

این مسئول ذخیره خون در مازندران را در حال حاضر ۹ روز اعلام کرد و گفت: چون در دهه اول محرم اهدای خون مطلوب بوده است در شرایط ایده‌آل قرار داریم.

مدیرکل انتقال خون مازندران با بیان اینکه واحد سیار انتقال خون حکم یک پایگاه را دارد، بیان کرد: در حال حاضر ۳ دستگاه اتوبوس انتقال خون داریم که فرسوده شده است در این بخش خیران باید از ما حمایت کنند.

 

لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.