پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نگرانی مردم چالوس از آزاد نشدن حریم رودخانه‌ها و احتمال وقوع سیل

0

سوابق وقوع سیل‌های ویرانگر در چالوس نشانگر آن است که یکی از علت‌های اساسی بروز این گونه بلایای طبیعی در این منطقه علاوه بر تخریب جنگل‌ها ، وجود درختان مزاحم و از همه مهم‌تر ساخت وسازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه‌های این شهرستان است .

براساس آمار منابع رسمی ، حدود ۲۲ رودخانه فصلی و دائمی به طول حدود ۵۵۰ کیلومتر در شهرستان‌های نوشهر، چالوس و کلاردشت جریان دارد که در  میان این رودخانه‌ها، مهم ترین رودهای حفاظت شده چالوس و سردابرود است. 

یکی از شهروندان خیابان هفده شهریور کوچه گلبرگ  چالوس در این باره می گوید: مشاهدات و بررسی‌ها نشان می دهد که یکی از علت های وقوع سیل ویرانگر و خانمان برانداز سال های اخیر در این شهر ساخت و سازهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ها بوده است.

 محسن منصوری که خود را استاد دانشگاه نوشهر و چالوس معرفی کرد به خبرنگار ایرنا گفت: به عنوان نمونه ” گند آبرود ” یکی از رودخانه های طغیانی هم مرز میان شهرهای نوشهر و چالوس است که متاسفانه طی یک دهه گذشته چندین بار شهروندان شاهد طغیان آن و در نهایت خسارت به ابنیه های مردم بوده ایم.

 وی دخل و تصرف حریم و بستر این رودخانه را  به عنوان یکی از علت های وقوع سیل در زمان بارندگی شدید بیان کرد و ادامه داد: بیشتر حریم های این رودخانه در طول مسیر به اشتغال درامده بطوریکه عرض رودخانه کوچک و کوچکتر شده است.

این شهروند به ساخت یک واحد پذیرایی در محدوده این رودخانه اشاره کرد و گفت: یک دهه از این موضوع می گذرد و این اتفاق به شکل مکتوب و حتی تصویری به اطلاع مسئولان شهری از جمله شهردار، اعضای شورای اسلامی شهر ، فرماندار و حتی نماینده مجلس شورای اسلامی رسیده منتهی اعتنایی به این نشده است.

این شهروند چالوسی گفت: نکته جالب تر آنکه این مرکز پذیرایی اقامتی در ضلع شرقی این رودخانه و حاشیه جاده نوشهر و چالوس واقع شده و هر  رهگذری از کنار ان می گذرد پی می برد که دیواره بنای آن در حریم و بستر رودخانه  احداث شده و ضمن آنکه برای مسئولان دستگاه های متولی محرز شده که ساخت این دیواره تصرف به حریم رودخانه است ولی متاسفانه تا این لحظه اقدامی نکرده اند.

 شیرزاد خواجوند دیگر شهروند چالوسی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با اینکه رئیس جمهوری هم در فروردین ماه امسال در نامه ای به وزیر کشور از استانداران خواسته تا با همکاری شهرداران سازه و بناهای غیرمجاز در حریم و بستر رودخانه ها با هدف پیشگیری از سیل را شناسایی و برای آزاد سازی حریم  رودخانه ها اقدام کنند ولی به نظر می رسد این موضوع در این شهر جدی پیگیری نشده است.

وی اظهارداشت: نمی دانم چه مسائلی میان مسئولان دستگاه های متولی با متصرفان به حریم رودخانه ها در این شهر وجود دارد که برای  آزاد سازی حریم رودخانه ها تعلل می شود در حالی که  شهروندان این شهر بیم آن را دارند که مبادا بارندگی شدید همراه با طغیان رودخانه ها ، مردم را دچار خسارت کند.

خواجوند گفت که چه دلیلی دارد  عده ای از شهروندان این شهر قوانین را در تمامی ابعاد بدرستی رعایت می کنند باید تاوان بی تدبیری و سهل انگاری مسئولان دوره گذشته که بدون حساب و کتاب به عده ای اجازه ساخت وساز و دخل و تصرف به رودخانه ها را داده اند ، پس دهند.

وی افزود: طی یک دهه اخیر چندین بار زیرساخت های  شهر چالوس بر اثر بارندگی شدید و  طغیانی  شدن رودخانه های جاری در این شهر تخریب شد و حتی سیل به زندگی شهروندان نیز خسارت های جبران  ناپذیری وارد کرد منتهی هنوز مسئولان ذیربط این درس عبرت را نیاموخته اند که ممکن است این بلای طبیعی دوباره تکرار شود و حوادث تلخی را برای مردم این شهر به ارمغان آورد. 

به گفته این شهروند ، اغلب شهروندان این شهر اضطراب ، استرس و حتی بیم از این دارند که تمام هستی و نیستی آنها با آمدن یک سیل مهیب خانمان برانداز از بین برود و نابود شود.

فرماندار شهرستان چالوس نیز پیش از این گفته بود که  شناسایی کانون های بحرانی و سیل خیز یکی از راهکارهای اساسی برای پیشگیری از بروز این بلای طبیعی در این شهرستان است و تاکید کرده که اعضای ستاد مدیریت بحران باید بدون تاخیر دراین حوزه فعالیت کنند. 

محمد ناصر زندی اظهار داشت: به مسئولان دستگاه های اجرایی از جمله منابع طبیعی و آبخیزداری، شهرداری ها ، منابع امور آب و حتی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ماموریت داده شد تا پایان ماه گذشته کانون های بحرانی وقوع سیل را شناسایی و به فرمانداری گزارش دهند. 
وی گفت: قطع و جمع آوری درختان افتاده مزاحم در مسیر و بستر رودخانه ها و نیز تخریب بناهای غیرمجاز،  از جمله دلایل جلوگیری از بروز خسارت در جریان بارندگی های شدید است که باید به زودی برای رفع این معضل اقدام شود.

زندی، خواستار تهیه نقشه های تطبیقی با هدف بررسی وضعیت رودخانه ها در پنج دهه گذشته و قیاس آن با وضعیت کنونی ، شناسایی واحدهای مسکونی، صنعتی و تجاری غیرمجاز در حریم رودخانه ها، بازدید از وضعیت سدهای انحرافی چالوس و سیاه بیشه ، لایروبی مجدد رودخانه ها با هدف پیشگیری ازجریان احتمالی سیل در این شهرستان شد. 

مدیرمنابع امور آب شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت نیز گفت : بناها و سازه های غیرمجاز زیادی در حریم و بستر رودخانه ها در این شهرستان ها شناسایی شده منتهی برای تخریب آنها همه مسئولان دستگاه های  متولی بویژه شهرداری ها باید همکاری و همراهی لازم را داشته باشند.

حامد عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : به عنوان نمونه در حریم رودخانه گندآبرود حدود ۲۲ مورد سازه و بنای غیرمجاز شناسایی که از  میان این حدود هشت بنای غیرمجاز قلع و قمع شد .

وی اظهارداشت : طبق بررسی های به عمل آمده دیده شده  که برخی از سازه های غیرمجاز در حریم رودخانه های طغیانی در  چالوس صاحبان آن ها پروانه ساخت دارند و  مربوط به دوره های گذشته است و نکته جالب تر آنکه طبق اسناد موجود عده ای از صاحبان این بناها پس از دریافت پایان کار اقدام به تصرف حریم رودخانه ها کرده اند.

مدیر منابع امور آب شهرستان های نوشهر، چالوس و کلاردشت گفت که اگر در گذشته جوازی  بدون  استعلام از  دستگاه های متولی از سوی مسئولان ادارات خدمات رسان در حریم رودخانه های این شهرستان ها صادر شده مسئول آن دستگاه باید پاسخگو باشد و نباید این مساله سال ها دچار تعلل شود.

عبداللهی توضیح داد: به عنوان نمونه بنای مرکز اقامتی و پذیرایی کوروش در ضلع شمال شرقی رودخانه گندآبرود که شنیده شده  صاحب آن جواز ساخت دریافت کرده و مربوط به دو دهه گذشته بوده  به علت رعایت نکردن حریم و بستر رودخانه مرتکب تخلف شده و هم اکنون دادستان چالوس نیز حکم صادر کرده باید هرچه سریعتر این بنا قلع و قمع شود منتهی دستگاه متولی از خود تعلل نشان می هد .        

این مقام مسئول با اشاره به مشخص نبودن چهار فصل شمال کشور بویژه غرب مازندران و احتمال وقوع سیل با هر بارندگی شدید برای آزاد سازی حریم رودخانه ها خواستار همکاری و همراهی مسئولان ذیربط در شهرستان های نوشهر، کلاردشت و چالوس شد .

تلاش خبرنگار ایرنا برای کسب اطلاعات بیشتر با مسئولان شهرداری چالوس بدون نتیجه مانده است.

شهرستان چالوس با جمعیتی دستکم ۱۳۰ هزار نفر درغرب مازندران قرار دارد.

۷۰۷۸ /۱۶۰۲/۱۸۹۹

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.