پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نونوار شدن کریکت در مازندران/ «بتمن‌های» 17 استان دست به «ویکت» کریکت

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ قربانعلی مسافر| ورزش همیشه مورد توجه اقشار مختلف جامعه بوده و بسیاری توصیه شده که عقل سالم در بدن سالم جای دارد.

مازندران از استان‌های شاخص ورزشی و مهد ورزش است، ورزشکاران این استان شمالی کشور در رشته‌های ورزشی فوتبال، والیبال، کشتی، ورزش‌های رزمی، وزنه‌برداری، پرورش اندام و دیگر رشته‌های گروهی انفرادی نه تنها در داخل کشور بلکه در رقابت‌های آسیایی، جهانی و المپیک زبانزد خاص و عام هستند.

البته با آغاز لیگ برتر فوتبال شاهد رقابت فوتبالیست‌های مازندرانی در تیم‌های مختلف هستیم که این ادعا نیز نشان از درخشش جوانان این خطه شمالی دریای خزر دارد.

کریکت رشته نوظهور و تازه پا در ورزش کشورمان ایران است که در ۱۷ استان کشور فعالیت دارد و چند وقتی است کار خود را در استان مازندران آغاز کرد.

کمیته کریکت هیأت انجمن‌های ورزشی مازندران در شهرستان آمل نیز کمتر از یک ماه است که فعالیت کریکت را استارت زده و با حضور تعدادی از ملی‌پوشان و سرمربی تیم ملی کریکت امر آموزش و اردوی مشترک با ورزشکاران استان را رقم زد.

توجه به توریسم ورزشی مازندران با توسعه ورزش کریکت

رئیس اداره ورزش و جوانان آمل در مورد آغاز فعالیت کریکت در این شهرستان اظهار کرد: آمل از شهرهای مهم ورزشی است که برنامه‌های خوبی در رشته‌های مختلف شاهد هستیم و با ورود کریکت به جمع رشته‌های ورزشی نتوانیم در آینده نزدیک شاهد ملی‌پوشان و ورزشکاران برجسته از این رشته در میادین مختلف باشیم.

اسماعیل پهلوان افزود: با توسعه ورزش کریکت می‌توان شاهد توریسم ورزشی در این شهر بود و پس از بیماری کرونا در آمل شاهد چهره‌های خارجی ورزش کریکت باشیم.

وی تصریح کرد: بیش از ۴۰ رشته ورزشی در آمل فعالیت دارند و از هیأت‌های ورزشی و ورزشکاران در راستای توسعه و پیشرفت ورزش قهرمانی و همگانی حمایت ویژه داریم.

به گزارش فارس، کریکت ورزش گروهی در فضای باز با چوب و توپ است که در یک زمین چمن بیضی شکل بین دو تیم ۱۱ نفر برگزار می‌شود.

باید گفت که در مرکز زمین کریکت یک محوطه‌ی خاکی به طول ۲۲ یارد وجود دارد که به آن “پیج” گفته می‌شود و به چوب بازی “ویکت” می‌گویند تا “بتمن” در مقابل توپ قرار گرفته و دست به ضربه شود.

توپ کریکت به اندازه‌ یک مشت با سطح چرم و دارای چوب پنبه در مرکز است البته این رشته ورزشی در بیش از ۱۰۰ کشور مشغول بازی بوده و از پر طرفدارترین ورزش کشورهای هند، پاکستان، بنگلادش و سریلانکا است.

کریکت در انگلیس، ولز، استرالیا، کنیا، زیمباوه، نپال، نیوزیلند و آفریقای جنوبی طرفداران زیادی دارد و در ایران برای نخستین بار در خطه شهرستان چابهار هم‌مرز با کشور پاکستان ایجاد شده است.

فعالیت کریکتی ۱۷ استان کشور

سرمربی تیم ملی کریکت ایران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از فعالیت این رشته ورزشی در ۱۷ استان کشور خبر داد و اظهار کرد: روند پیشرفت و روی‌آوری استان‌های کشور به سوی ورزش کریکت امیدوارکننده و خوشحال‌کننده است.

مرتضی رادوزهی با اشاره به اینکه لیگ ورزش کریکت مردان و زنان طی سال‌های گذشته برگزار می‌شد، افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا انتظار داریم هر چه زودتر شاهد برگزاری مجدد لیگ برتر کریکت باشیم تا استعدادهای فراوان شناسایی شده و رشد داده شوند.

وی با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین مشکلات ورزش کریکت در کشورمان وسایل ورزشی آن است، تصریح کرد: با توجه به اینکه وسایل و لوازم ورزشی کریکت تولید خارج کشور است با توجه به قیمت ارز و دلار هر روز گران‌تر از گذشته می‌شود.

سرمربی تیم ملی کریکت ایران با اشاره به برگزاری برنامه‌های تیم ملی به صورت منظم در گذشته، بیان کرد: ولی با توجه به شیوع ویروس کرونا هنوز برنامه آغاز تمرینات تیم ملی مشخص نیست.

این مربی با اشاره به برگزاری مسابقات جهانی کریکت بزرگسالان در چین طی سال ۲۰۲۲، ادامه داد: قرار بود برنامه‌های تیم ملی طی ماه جاری برگزار شود ولی با توجه به برگزاری مسابقات برای دو سال آینده برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد.

رادوزهی با اشاره به برگزاری اردوهای داخلی، خاطرنشان کرد: دو اردوی خارجی در کشورهای عمان و امارات برای تیم ملی در دستور کار قرار داشت تا از امکانات لازم خارجی بهره کافی برده شود ولی با توجه به همه‌گیر شدن کرونا فعلا برنامه خاصی برای تیم ملی مشخص نیست.

اردونشینی ۸ ملی‌پوش مازندرانی کریکت

سرپرست کمیته کریکت انجمن هیأت‌های ورزشی استان مازندران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس درخصوص فعالیت این رشته ورزشی در شهرهای مختلف، اظهار کرد: بسیاری از کارشناسان و افراد ورزشی معتقد بودند که رشته کریکت نمی‌تواند در مازندران موفق باشد و در این استان ارائه شود.

محمود مردانلو افزود: با زمینه‌سازی یک پروژه ورزشی مهم و وقت گذاشتن دو ساله برای تحقیق توجیه اقتصادی و فنی از لحاظ زیست بوم و خلاقیت کریکت در مازندران به نتایج خوبی دست یافتیم.

وی با اشاره به اینکه کریکت در دنیا به عنوان ورزش اخلاق معروف بوده و در کشورمان از سیستان و بلوچستان و گلستان کار حرفه‌ای خود را آغاز کرده است، تصریح کرد: این ورزش شرایط سنی نمی‌شناسد و از محدوده سنی چهار تا 60 سال را در خود جای می‌دهد بنابراین باید به این ورزش علاوه بر اهداف قهرمانی، به عنوان تفریح نگریست زیرا کریکت ورزش تفریحی و خانوادگی هم محسوب می‎شود و با آن می‌توان توریسم ورزشی را در داخل کشور توسعه و پیشرفت داد.

سرپرست کمیته کریکت انجمن هیأت‌های ورزشی مازندران با اعلام اینکه قرار بود این رشته ورزشی سه سال قبل در مازندران ایجاد شود ولی در هر دوره با شکست روبرو شده و کسی نمی‌دانست که کریکت برای وضعیت بوم و منطقه‌مان چه کارآیی دارد.

این مسؤول با اشاره به اینکه پس از بررسی مزایا، منافع اقتصادی، توجیه فنی، بیولوژیکی و مالی کریکت می‌تواند به ورزش بومی مازندران تبدیل شود و درآمدزایی داشته باشد، ادامه داد: در این بین می‌توان با دید قهرمانی به آن نگاه کرده و بازیکن به تیم‌های اروپایی ارسال کرد.

مردانلو با اعلام اینکه با توجه به اینکه شهرهای مازندران نزدیک به هم هستند ورزش کریکت بعد از پایان بیماری منحوس ویروس کرونا می‌تواند ورزش دورهمی مازندران باشد، بیان کرد: در مازندران دو شهر بابلسر و آمل فعالیت خود را در این رشته ورزشی استارت زدند و در شهرستان بابلسر چهار بازیکن از بین آقایان و چهار بازیکن بانوان به عنوان اردونشین به مدت هشت ماه راهی تیم ملی کردیم.

وی با تأکید بر اینکه آمل می‌تواند به زودی قطب بزرگی در کریکت کشور باشد، گفت: از لحاظ بومی، منطقه‌ای و داشتن کرسی در کمیته کریکت مازندران برای شهرستان آمل روزهای خوبی پیش‌بینی می‌شود.

مردانلو با اشاره به اینکه اردونشینان گلستانی تیم ملی به همراه سرمربی تیم ملی که اهل سیستان و بلوچستان است به شهرستان آمل سفر داشتند، خاطرنشان کرد: حمایت مسؤولان به همراه واقع‌گرایی، جذب حامی ملی و اسپانسر خوب در راستای پیشرفت کریکت بسیار مهم است.

وی یادآور شد: هم‌اکنون آمل می‌توان برای تیم ملی در آینده نزدیک برنامه‌ریزی داشته یاشد زیرا استعدادهای فراوان برای این رشته ورزشی در این شهرستان وجود دارد، استعداد ورزشی کریکت در مازندران فراوان است زیرا ورزش بومی نهفته بوده که نیاز به شناساندن دارد.

مردانلو با اعلام اینکه کریکت در مازندران به نام “تب‌چو” در یک زمین کوچک‌تر انجام می‌شد و این روزها به کریکت معروف شده است، افزود: این ورزش دومین ورزش پرطرفدار دنیا است و رشد، پیشرفت و لژیونر شدن در آن با تلاش و کوشش محقق خواهد شد و راحت‌تر از دیگر کشورها است.

وی با بیان اینکه برای جذب حامی مالی در هر شهرستان طرح توجیه فنی و اقتصادی تهیه کردیم تا اسپانسرها بتوانند در مدت زمان خاص برای منافع و درآمدهای خود برنامه داشته باشند، بیان کرد: سیستم جذب بازیکنان و مشغول به کار شدن از چه رشته‌هایی در کریکت مشخص شده است.

سرپرست کمیته کریکت انجمن هیأت‌های ورزشی مازندران با اشاره به اینکه استان‌مان از گردشگرپذیرترین استان‌های کشور است، تصریح کرد: اگر بتوانیم این ورزش را در روستاها، مناطق بومی، بوستان و پارک‌ها پیشرفت دهیم می‌توانیم صادرات این ورزش را به استان‌های دیگر گسترش دهیم هرچند برای این مهم به باور مسؤولان و مردم نیازمندیم.

به گزارش فارس، مازندران مهد ورزش است و انتظار داریم هر چه زودتر با حمایت مسؤولان و مردم ورزش کریکت که سابقه غنی از گذشته تاکنون در مازندران دارد، نونوار شده و خانواده‌ها هم با اعتماد به این رشته ورزشی در راستای توسعه سلامت فرزندان خود و جامعه گام بردارند.

 /۸۶۰۱۲/ج/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.