پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نوسانات نرخ ارز تاثیر چندانی بر قیمت محصول باغی ندارد

0

رئیس تعاونی باغداران قائم‌شهر گفت: امسال محصول پرتقال 30 درصد افزایش قیمت خواهیم داشت.

مهدی زینی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه خوشبختانه امسال آفت و بیماری محصولات باغی در مازندران همانند سال گذشته کم است، اظهار کرد: میزان تولید محصول باغی نیز در مازندران مناسب است.

وی با بیان اینکه دلیل اصلی افزایش قیمت محصولات باغی، کمبود در سطح و وجود واسطه است، تصریح کرد: به دلیل بارندگی‌های بهاری و تابستانی، به شکوفه‌های درختان آسیب وارد شده و همچنین برف سال گذشته در زمستان موجب خشک شدن درختان و کمبود محصول شده است.

رئیس تعاونی باغداران قائم‌شهر با اشاره به اینکه امسال کاهش تولید سیب قرمز در کشور را شاهد خواهیم بود، خاطرنشان کرد: سیب سفید به نسبت قرمز بیشتر است اما به تناژ سال گذشته نمی‌رسد. وجود دلالان موجب می‌شود محصول با قیمت بالا به دست مصرف کننده برسد. وجود تعاونی می‌تواند دلال‌ها را از میان بردارد و به صورت مستقیم کالا را به فروشنده اصلی می‌رساند.

تاثیر ناچیز نوسانات ارزی بر قیمت محصولات باغی

وی با اشاره به اینکه نوسانات نرخ ارز تاثیر چندانی بر قیمت محصول باغی ندارد، خاطرنشان کرد: برخی از حامل‌هایی مانند سم و کود و غیره می‌تواند موجب افزایش قیمت شود اما تاثیر این میزان زیاد نیست.

رئیس تعاونی باغداران قائم‌شهر گفت: در تامین سه نوع کود ازت، سولفات پتاسیم و سولفات تریپ که دولتی هستند افزایش قیمت به وجود نیامده است اما در مابقی کودها حدود 60 درصد و سموم به نسبت 50 درصد افزایش قیمت صورت گرفته است. این کودها در داخل تولید می‌شوند و وارداتی نیستند؛ دلیل این اختلاف قیمت، سوبسید دولت به کودهایی است که خود معرفی می‌کند.

تغییر ذائقه مردم با برداشت زودهنگام محصول

وی در ادامه با بیان اینکه جهاد کشاورزی زمان برداشت هر محصول را مشخص و با کسانی که آن را رعایت نمی‌کند برخورد کند، گفت: برداشت زودهنگام بسیاری از محصولات ذائقه مردم را تغییر می‌دهد و بازار را خراب می‌کند.

رئیس تعاونی باغداران قائم‌شهر با اشاره به اینکه باید برای برون رفت از مشکل باغداران، به صادرات فکر کنیم، اظهار کرد: علاوه بر بازار هدف، ماشین‌های حمل و نقل بار به کشورهای دیگر نیز یکی از مشکلات اصلی در رونق نیافتن بازار است. در مازندران پایانه حمل و نقل برای جا به جایی محصولات و صادرات نداریم و امیدواریم مسئولان به ماشین‌های روسی که تا انزلی برای ترانزیت محصول می‌آیند، اجازه دهند تا وارد مازندران شوند و صادرات با قدرت بیشتری ادامه پیدا کند.

گفت‌وگو از سیداحمد حسینی، خبرنگار ایسنا

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.