پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نور امیدی که «چراغی» در دل کودکان بی‌سرپرست روشن کرد/ واقفی که مرزهای استانی را در هم شکست

0

پایگاه خبری چهاردانگه نیوز:

خبرگزاری فارس مازندران ـ سرویس فرهنگی| وقف، سنت دیرینه در اسلام و اقدامی ماندگار است، از سالیان دور، افرادی که به دنبال به جای گذاشتن آثار خوبی از خودشان هستند با بخشش پول یا ملک به شخص یا مؤسسه غیر انتفاعی سعی می‌کنند منافع  این بخشش را به مصرف خاصی برسانند. 

وقف، هم صدقه است و هم نیکی، ولی در عین حال عنوانی خاص برای وقف است، خداوند در قرآن به طور کلی از خوبی‌ها و خیرات سخن گفته است و نام برخی از خوبی‌ها و خیرات را مطرح کرده است، به مال و زمین وقف شده، موقوفه گفته می‌شود و افراد واقف دارای موقوفه خواهند بود.

سنت وقف را علاوه بر کشور ما در کشورهای دیگر جهان نیز میتوان مشاهده کرد؛  دانشگاه “هاروارد” با ارزش بیش از ۳۴ میلیارد دلار در رتبه اول صد دانشگاه‌ها برتر دنیا با ارزش موقوفاتی شامل بیش از یک‌میلیارد دلار است که نشان دهنده نقش بارز علم در بین افکار واقفین یا خیرین است، دانشگاه ییل، تگزاس و استنفورد نیز از موقوفات هستند.

 گفتنی است کشور ما رتبه برتر وقف در جهان را داراست و تعداد موقوفات نه تنها انگشت شمار نبوده بلکه قابل شمارش نیست، افراد در روستا، شهر و استان اقدام به وقف زمین یا ساختمان و یا چیزهای دیگر می‌کنند.

نکته جالب اینکه، چندی پیش شاهد وقف ۵۰ میلیارد تومانی در شهرستان نور استان مازندران بودیم که توسط واقفی که اهل این استان نبود، بودیم! این موضوع نشان از این دارد که اجرای نیات خیر واقفان مرزهای شهری، استانی و یا کشوری را در هم می‌کوبد.

چندی پیش در خبرگزاری فارس مازندران؛ خبری مبنی بر اینکه؛ محمد چراغی شش‌دانگ مجتمع تجاری “عروس دریا” را به ارزش ۵۰ میلیارد تومان و به مساحت هزار و ۳۱۳ مترمربع در رستم‌رود شهرستان نور وقف کرد! منتشر شد، شنیدن این خبر مسرت‌بخش، بهانه‌ای شد تا گفت‌وگویی با این واقف خیراندیش داشته باشیم.

  این واقف با نام، محمد چراغی ۷۰ ساله، اهل و ساکن تهران، که در حال حاضر در دوران بازنشستگی به‌سر می‌برد، برای انجام ساخت و ساز و اقدامات عمرانی به شهرستان نور رفت و آمد دارد، وی مجتمع تجاری عروس دریا را با نیت اینکه درآمد حاصل از آن صرف رسیدگی به کودکان بی‌سرپرست شود، وقف کرد. 

آقای چراغی در این رابطه می‌گوید؛ من از دوران جوانی با فرهنگ وقف آشنا بوده و به‌دنبال انجام یک کار ماندگار و چشمه‌ای همیشه جاری بودم، اولویتم با توجه به سفارش ائمه اطهار توجه به کودکان بی‌سرپرست بود.

 بر این اساس این مجتمع تجاری را وقف کردم و به همه کسانی که شرایط وقف دارند توصیه می‌کنم این فرصت را از دست نداده و وقف را با عنوان باقیات و صالحات بشناسند و بدانند که منافعش ابدی است.

این واقف بیان می‌کند؛ همچنین یک مدرسه با نام شهید دیلمانی روستا لامیزده محمودآباد در حال بهره‌برداری، یک کتابخانه لامیزده با نام پدر مرحومم حاج حسین چراغی که متأسفانه اوقاف محمودآباد بهره‌برداری نکرده است،  مرکز اورژانس گلندرود به‌نام شهید دیلمقانی که فعال است را وقف کرده‌ام.

 مرکز نگهداری بچه‌های بی‌سرپرست، با نام “بچه‌های آسمان نور”  در مازندران و یک مجموعه آپارتمانی در تهران برای عروس و دامادهای کم‌بضاعت که دو سال اول زندگیشان استفاده کنند، مدرسه حضرت خدیجه (س) در زاهدان  از دیگر موقوفه‌های من هست.

وی ادامه می‌دهد؛ حسی که پس از وقف به‌دست آوردم برایم تازگی داشت، ماندگاریش به کنار، اینکه به‌طور پیوسته درآمد و عواید حاصل از موقوفه در مسیر اجرای نیتم خرج می‌شود، به من آرامش می‌دهد، خیالم راحت است که کودکان بی‌سرپرست چشم براه کمک نخواهند ماند.

آقای چراغی در پایان عنوان می‌کند؛ اگر خداوند توفیق دهد در مسیر وقف بیشتر دارایی‌هایم تلاش خواهم کرد، من این تفکرات را در یک خانواده مذهبی و علاقمند به کمک به دیگران آموختم، مشکلات کودکان خردسال قلبم را بیش از دیگران به درد می‌آورد، از این رو نیتم را معطوف کمک در این حوزه کردم.

به گزارش فارس؛ صحبت‌های ما با این واقف بزرگ که قلبی مهربان داشت، تا همین‌جا به پایان رسید، گویی می‌خواست نیت خالصش در دل بماند، لابه لای گفته‌هایش می‌شد فهمید در مسیر وقف این موقوفات همواره کسانی بودند که قصد ممانعت داشتند، اما خداوند یار و همراه نیات پاک است، پس شد آنچه که باید می‌شد….

 /۸۶۰۴۸/و


ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.