پایگاه خبری چهاردانگه
بخش چهاردانگه شهرستان ساري

نمایشگاه ملی صنایع دستی نوشهر با حضور26 استان افتتاح شد

0

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، امروز ۴ فروردین نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نوشهر با حضور معاون عمرانی استاندار مازندران،  سرپرست اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران، نماینده مردم چالوس، کلاردشت و نوشهر در مجلس شورای اسلامی و مسؤولین شهرستانی افتتاح شد.

معاون عمرانی استاندار مازندران در این مراسم گفت: برای این که بتوانیم صنایع‌کوچک دستی را متناسب با نیازهای روز رشد دهیم، نیازمند مراکزی مانند پارک علم و فناوری هستیم که به‌عنوان مراکز رشد شناخته می‌شوند.

رضا علیخانی ادامه داد: باید برای مراکزی که هنوز به طور کامل رشد نکردند اما ظرفیت و استعداد لازم را دارند بستر فراهم شود، پس از این که به مرحله مطلوب رسیدند، سطح به سطح طبقه‌بندی کنیم تا به مرحله صادرات برسند.

وی افزود: اگر بتوانیم پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز رشد را تقویت کنیم از وابستگی به نفت نیز رها می‌شویم و میراث فرهنگی باید از جنبه صرفا نمایشی دور شود و مانند صنعت، معدن و تجارت، جنبه تولید و درآمدزایی داشته باشد و زمینه رشد اقتصادی را فراهم کند.

علیخانی بر ایجاد اشتغال در حوزه صنایع‌دستی تاکید کرد و گفت: ما باید زمینه کسب‌وکار را فراهم کنیم تا عرضه و تقاضا باهم هماهنگ شوند، وقتی تقاضا وجود داشته باشد عرضه هم توسعه پیدا می‌کند، کارهایی که تاکنون انجام شده بیشتر جنبه تشریفاتی داشته اما برای محصولات فرهنگی و گردشگری باید طرح جامع، چشم‌انداز و هدف داشته باشیم که به آن تاثیرمحوری و اثربخشی گفته می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در تولید محصولات میراث فرهنگی و گردشگری باید دو هدف داشته باشیم؛ یک هدف جنبه ظاهری و نمایش محصول است، اما هدف دیگر باید درآمدزایی محصولات باشد تا این حوزه بتواند در درآمد خالص و ناخالص ما سهم داشته باشد، ما باید این امر را در چشم‌انداز خودمان بگنجانیم و برای آن طرح جامع تدوین کنیم.

مهدی ایزدی سرپرست اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مازندران در افتتاح این مراسم بر لزوم نوآوری در صنایع‌دستی تاکید کرد و گفت: نمایشگاه ملی صنایع‌دستی نوشهر، با ۱۱۵ غرفه صنایع‌دستی، سوغات و گل‌وگیاه در زمینی به مساحت ۱۸۰۰ متر و با شرکت ۲۶ استان در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی برگزار و پس از دو سال فرصت مناسبی برای حضور دوباره هنرمندان و صنعتگران کشور در مازندران فراهم شده‌است. 

ایزدی ادامه داد: از ۲۶ استان که در این نمایشگاه حضور دارند ۱۸ استان در زمینه صنایع‌دستی شامل عروسک‌سازی، آثار چوبی، فرش و گلیم، خوراک، زیورآلات، فلزکاری و مانند آن و ۹ استان در زمینه سوغات و گل‌وگیاه مشغول تولید، عرضه و فروش در این نمایشگاه هستند.

گفتنی است، از شاخص‌ترین هنرمندان شرکت‌کننده در نمایشگاه می‌توان از استاد کلبانی هنرمند لاک‌تراش از نوشهر، استاد سلطان‌زاده بافنده گلیم از قزوین، استاد حسن‌پور ورنی‌باف از آذربایجان‌شرقی، استاد رجبی تراش‌کار سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از تهران و استاد پوری نمدمال و کارباف استان سمنان نام برد.

 /۸۶۰۳۵/ح


لینک منبع اصلی مطلب

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.